Sjöfartsverket ska inventera giftiga vrak.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att genomföra en inventering av vrak inom Sveriges territorialvattenområde som kan utgöra en miljörisk.
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXNewsPage____15102.aspx

Jaha. Och?

Ännu en kostsam utredning som som vanligt antagligen inte kommer att generera i någon konkret åtgärd? Eller?

Är det bara i Sverige som vi ska utreda in absurdum utan att vi från början har tänkt igenom hur ett eventuellt resultat av en utredning ska behandlas?
Jag menar, vi vet väl redan att det finns vrak som på olika sätt kan vara en miljöfara? Eller? Är det inte så?

Är det då inte bättre att lägga krut på att FÖRST ta reda på hur man ska hantera miljögifterna som kan tänkas finnas på dessa vrak som vi redan vet finns?

Hur tar vi tillexempel rätt på olja och diesel eller ammoniak eller sprängmedel och allsköns andra mer eller mindre otrevliga gifter som kan finnas instängda i upp och nervända till hälften i dy och gyttja begravda halvt upprostade vrak?
Eller hur tar vi hand om allt mer eller mindre okänt material som under årens lopp i hemlighet har dumpats i haven?

Fast det förstås, det är ju obekvämt och jobbigt att brottas med sådana frågor. Mycket enklare att utreda sånt som alla redan vet.

Man blir ju bara trött när man läser sånt som: "Syftet med projektet är att öka kunskapen om vilket reellt miljöhot läckande vrak och liknande lämningar utgör."

Det räcker inte med att vi har kunskap om att det "är" ett hot mot miljön, vi måste veta mer tydligen. Lägg pengarna på att fixa skiten istället.

Snark.

Häll i en skvätt Smirnoff istället, så blir det rent!

[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-iXwzBvdrIY&hl=sv_SE&fs=1&rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-iXwzBvdrIY&hl=sv_SE&fs=1&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Själv tycker jag det låter ganska vettigt; dvs att FÖRST ta reda på vilka vrak som läcker gift i skadliga mängder, var de finns, samt hur man tar hand om de aktuella gifterna istället för att behandla ALLA vrak för ALLA potentiella miljögifter. Eller hur tänkte du?

Bara dom tar hand om Gudrun och Mona så är det okej med mig!

Själv tycker jag det låter ganska vettigt; dvs att FÖRST ta reda på vilka vrak som läcker gift i skadliga mängder, var de finns, samt hur man tar hand om de aktuella gifterna istället för att behandla ALLA vrak för ALLA potentiella miljögifter. Eller hur tänkte du?
Jag tänkte som så att vi redan vet var flera farliga vrak finns. Kanske kan börja med att sanrera nåt av dessa? eller? Verkar det dumt? Jag menar, göra nåt i stället för att bara utreda. Jag har på känn att det bara kommer bli en till pärm i hyllan. Eller tror du att vi faktiskt kommer att sanera? Ja kanske.

Problemet är att man inte vet vilka vrak som är mest riskabla. Det misstänks bla finnas okända krigsvrak med full kvicksilverlast ligga i östersjön. Blir det punka på 1 sånt vrak kan man släcka de flesta livsformer i hela Östersjön. Nu är man endast lindrigt säker på var ett fåtal av dessa ligger. Läs gärna senaste NyTeknik.

Jag tror att studien syftar till kunskap om vilka vrak man måste ta i tu med och vilka av dessa man ska ta först.

Aha. änmet kanske är mer komplicerat än vad jag först trodde?
Vi ska alltså först ta reda på vilka vrak som är absolut farligast och svårast att sanera?
Sen ska vi lista dessa för att kunna välja ut det som är mest saneringsvärt? Har jag fattat rätt nu?

isåfall tycker jag ändå att vi kanske skulle kunna bärja nåt lättare som kanske är genomförbart?

Har vi sanerat någon förlist båt någonsin?
Har tyvärr inte hunnit läsa in mig utan spånar bara.
Ha tålamod med mina funderingar.
Vet man inget är allt så enkelt.

Last edited:
Aha. änmet kanske är mer komplicerat än vad jag först trodde?
Vi ska alltså först ta reda på vilka vrak som är absulut farligast och svårast att sanera?
Sen ska vi lista dessa för att kunna välja ut det som är mest saneringsvärt? Har jag fattat rätt nu?

isåfall tycker jag ändå att vi kanske skulle kunna bärja nåt lättare som kanske är genomförbart?

Har vi sanerat någon förlist båt någonsin?
Har tyvärr inte hunnit läsa in mig utan spånar bara.
Ha tålamod med mina funderingar.
Vet man inget är allt så enkelt.

Ja precis, studien syftar till att kartlägga vilka vrak man ska lägga slantarna på för att få störst effekt.

Sverige är duktiga på bottenkartering, Norge är duktiga på offshore-teknik. Men det finns även svenska företag som är duktiga på att tex pumpa olja och kemikalier ur vrak, det görs ofta, bla Estonia vill jag minnas att man tömt på bunkerolja. Men ev sanering läggs nog ut inom hela EU enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. Man upphandlar nog sånt på bla en massa miljökrav och sedan lägsta pris.

Här är lite om bla läktring av bunkerolja från Estonia.
http://www.environment.fi/default.asp?node=2899&lan=sv

Last edited:
Ja precis, studien syftar till att kartlägga vilka vrak man ska lägga slantarna på för att få störst effekt.

Sverige är duktiga på bottenkartering, Norge är duktiga på offshore-teknik. Men det finns även svenska företag som är duktiga på att tex pumpa olja och kemikalier ur vrak, det görs ofta, bla Estonia vill jag minnas att man tömt på bunkerolja. Men ev sanering läggs nog ut inom hela EU enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. Man upphandlar nog sånt på bla en massa miljökrav och sedan lägsta pris.
Om inventeringen leder till sanering blir jag imponerad och lyfter på hatten.

Här är lite om bla läktring av bunkerolja från Estonia.
http://www.environment.fi/default.asp?node=2899&lan=sv
edit: detta var imponerande läsning. Vi har alltså sanerat.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...