Avfuktare till krypgrund? Vilken och hur?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har kanske blivit med hus nu (inget påskrivet men snart kanske) och jag undrar lite över avfuktare till krypgrunder. Nu kan jag inte ett skit om hus så ni får stå ut med mina dumma frågor.

Det är krypgrund, besiktning är utförd och besiktningsmannen sa att det var ganska fuktigt i grunden. Hela området är byggt på lera eller nått så hela området är fuktigt, men så fuktigt som där är ska det inte vara. Blev blöt om knäna och det gick att krama bollar av leran. Hela huset är i betong så det har klarat sig bra (inget kasst) men det är hög tid att göra något åt det nu för att det inte ska kostsamt framöver.

Skulle det fungera med en krypgrundsavfuktare för att fixa detta?

Boarea är 105 kvadrat och det är krypgrund under hela huset.

Har läst att det ska läggas ut plast först och tätas ordentligt så avfuktaren inte avfuktar jorden/leran utan bara själva grunden mm, men kan man verkligen bara lägga ut plast på den fuktiga jorden/leran? Så det är blött under? Eller måste man gräva bort en massa fuktig lera och ersätta med makadam och sen ut med plast och in med avfuktaren?
Eller kanske köra avfuktaren utan plast för att få bort lite fukt ur marken och sen ut med plast och fortsätta avfukta resten?

Det smidigaste hade ju varit att lägga plast med en gång, installera avfuktaren och tuta och köra... men så lätt kan det väl inte vara?

Och vilken avfuktare ska jag välja? Jag har inte kompetensen och erfarenheten att jämföra de olika som finns på marknaden. Siffror är en sak, men erfarenhet är bättre.

Finns ju i lite olika prisklasser, men jag har kollat lite på:
Munters (HomeDry)
Trygghetsvakten
Ljungby fuktkontroll & sanering AB
Acetec
fuktkontroll.com
Dantherm
Woods
Acetec från Ventshoppen (ventilation.nu)

och en massa andra, men jag har inte en aning om vilken som är bäst, mest prisvärd mm.

Finns här någon som har svar på alla mina frågor? Tacksam för hjälp... måste bestämma mig ganska snart.

Vi har installerat ett par utav Fuktkontrolls DA modeller och dom har funkat klanderfritt. Plastens vara eller icke vara verkar det vara väldigt skilda uppfattningar om. Grundtipset från mig är att klarar avfuktaren att torka ut grunden, leran så skit i plasten är fukt tillförseln för stor så kanske det kan vara en bra lösning med plast.

Varför byggdes / byggs hus med krypgrund istället för en gjuten platta?
Verkar ju bara vara att be om problem med den konstruktionen.

Det du ska göra är att lägga plast (åldersbeständig) över hela ytan med ca 20cm överlapp. Sedan sätter du för alla ventiler utom en som du har där nere med tex frigolit eller sprutskum. Den som du inte sätter för ska du använda senare för att transportera ut den fuktiga luften, med en slang, sedan sätter du för den runt om slangen.

Sen köper du en lämplig avfuktare med hygrostat så du kan styra när den ska gå igång. Lämpligt brukar vara ställa in hygrostaten på att den ska vara under 60-65% fuktighet i torpargrunden. Ställ avfuktaren på lämpligt ställe och köp 3,5-4" rör (spirorör) hos en ventilation firma så du kan sprida ut luften under hela huset.
installation: här ser du hur spirorören ska dras.
installation.jpg

Sen köper du lämpligt avfuktare. Munters har bra grejer, kommer dock inte ihåg exakt vad den vi använder heter.

+Du sänker fuktigheten och riskerar inte fukt/mögel och hussvamp
+Du kommer få mycket varmare golv i huset.

Se till att städa bort all skit om du nu har något där nere, det ska bara vara sand och ev singel på marken, inget annat, så ta bort virke och skräp om det ligger sånt där.

När jag pluggade byggteknik ute på KTH Haninge var tekniken att som tidigare nämnts plasta grunden så att fukt inte kan stiga från marken. Men även lägga 20-30 cm isolering på plasten. Isoleringen gjorde att på vintern kyldes inte marken under huset lika mycket som omgivande mark, på sommaren höjdes temperaturen i grunden då mark kylan isoleradesbort. Det är ju främst på vår/sommar/höst problemen är som störst iom. att luften då kan bära mer fukt, luft som då blåser in i en kall grund kyls ner, klarar inte bära mängden Fukt som då dunstar. Höjer man temperaturen i grunden minskar avdunstningen och fukt problemen försvinner. Detta förutsätter visserligen att marken inte är dyngsur, kan ju vara trevligare att krypa omkring på en någorlunda torr mark/grund. Felet med många torpargrunder är även bristfällig ventilation, blir inte bättre av att många väljer att sätta igen ventilerna.

Last edited:
Viktigt är att jämföra äpplen med äpplen.
Vanliga avfuktare funkar inte i minusgrader.
Det jag tror att du menar är att installera en sk seporationsavfuktare.
Har en Munters home dry.
Är inte riktigt nöjd.
Tycker att den går hela tiden.
Köp till en sk fjärrdosa så du har koll på luftfuktigheten inne fr kåken.
Har du kollat dräneringen runt om?
Kanske läge att ev dränera om o isolera grunden m Isodrän.
Isodrän i lösvikt kan även läggas inne i krypgrunden på den åldersbeständiga plasten.
Tricket är att få din krypgrund så varm som möjligt.
Gå in på isodräns hemsida o kolla upp hur du kan göra.:tummenupp

Varför byggdes / byggs hus med krypgrund istället för en gjuten platta?
Verkar ju bara vara att be om problem med den konstruktionen.

Ja all tycker ju olika i den frågan, min erfarenhet från bekantskapskretsen är att det inte är problem med krypgrunder så länge allt är rätt ufört, däremot så vet jag flera som haft problem med sina gjutna plattor, problem som blivit jävligt jobbiga att åtgärda eftersom det varit gjutna plattor.
Exempel huset som satte sig, hade det varit en krypgrund så hade man bara pumpat upp huset med en simpel domkraft och gjutit på lite på plinten, huset som hade ingjutna Wirsborör som sprang läck, fick bila upp halva huset för att byta rör, huset som hade en så dåligt dränerad platta så att hela golvkonstruktionen ruttnade o möglade, hade det varit krypgrund så hade man kunnat se problemen och åtgärda långt innan det blivit så illa att all golv och halva väggarna måste rivas.

Back to topic

Att du har lera direkt i grunden låter lite fel, det ska vara någon form av kappilärbrytande material som grus eller lecakulor som sedan täcks av plast.
Jag skulle gissa på att det fuskats med dräneringen och räkna med att det måste göras om, stå över köpet eller ta med det jobbet i kalkylen.

Har samma problem med mitt hus, hög luftfuktighet i grunden. Finns ingen inspektionslucka och höjden är bara 10-20 cm så det måste grävas ett dike för att man ska kunna komma under och lägga plast och inspektera.

En fråga till er som kan, klarar man sig med plast på backen och luftavfuktare eller bör man även fixa drenering till huset? Just nu går stuprännorna rakt ner så dom ska ledas bort men det skulle vara skönt att slippa fixa drenering.

hos mig har de varit anticimex som fixat med grunden..
innan min tid.. vad jag vet ligger de ingen plast el nåt.
alla vent galler är öppna så de kan komma in ny fräsch luft..
går rör under hela huset som går till avfuktarn som jag ställer på utblås på sommarn hela tiden.. den avfuktar ändå när den vill..
första året vad jag vet gick den bara in o avfukta några ggr.. andra året lite mer (sommras) men de va inte ofta.. de är som torr jord/grus i min grund iaf.. känns inte fuktigt på nåt vis så jag skulle va orolig om de va lera :näsblod
men allt beror väl mer el mindre på pris och om du orkar fixa. :)

Har samma problem med mitt hus, hög luftfuktighet i grunden. Finns ingen inspektionslucka och höjden är bara 10-20 cm så det måste grävas ett dike för att man ska kunna komma under och lägga plast och inspektera.

En fråga till er som kan, klarar man sig med plast på backen och luftavfuktare eller bör man även fixa drenering till huset? Just nu går stuprännorna rakt ner så dom ska ledas bort men det skulle vara skönt att slippa fixa drenering.

10-20cm låter väldigt lite, självklart måste du ha dränerat runt huset men ska du ändå leda bort stuprören så är det ju inte så mycket extra arbete att dränera allting.

Den bästa lösningen är tyvärr inte billig, men så här är problemen med vår grund lösta:

Grunden är isolerad på utsidan med isodränskivor och ny dränering är lagd på rätt djup och kringfylld med ett dränerande krossmaterial.
Ventilationsluckor är igenlagda och marken i grunden är tätad och isolerad med en halvmeter isolering.

Från att ha varit en fuktig grund är den nu snustorr. Övervakar även med RH-mätare.

Självklart kan man montera avfuktare eller värmare, men det löser ju inte själva problemet med konstruktionen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back