Ni som har/haft SE Satio

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Vad tycker ni om den mobilen? Som jag förstått så har den symbian som os och det är väl inte vanligt hos SE? Hur står den sig mot Iphone? Kameran räknar vi bort då iphone tydligen glömt den punkten. Kan man slänga in coola apps i sation med eller det är inte att tänka på?

Jag har en Satio. Har inte haft några problem med den alls men iof började jag med att ladda ner och trycka i senaste programvaran, kanske var det det som räddade mig. GPSen verkar iof inte vara världshistoriens bästa men det har jag å andra sidan även hört om div Nokior och iPhones som har haft samma taskiga prestanda vid likartade förhållanden så det får man nog leva med i nuvarande generation.

Mycket riktigt har den Symbian men det är faktiskt det vanliga operativet på Sony Ericssons smartphones (dock finns undantag, Xperian X1 körde Mobile Windows och nya X10an kör Android, den senare är dock ej ute än). OSE kör dom på dom mindre lurarna som dock till antalet är flest.

Skulle jag handla lur idag skulle jag nog tagit en Android, antingen vänta på X10 eller köpa någon av dom som redan finns ute. Men det är inget fel på Sation.

Jag har en satio + iphone + hade en hero (Onödigt med lurar, men det har med jobbet att göra).

Känslomässigt (look and feel) så rankar jag dem:
1) iPhone
2) Dött lopp

Funktionsmässigt dagligt bruk / kamera:
1) Satio
2) iPhone
3) Hero

Media konsumtion (surf + video)
1) iPhone
2) Satio
3) Hero

Överlag så gillar jag Sation och har den som "vardagstelefon". Dock så väntar jag på att få X10:an som jag hyser gott hopp om för SE.

Har haft min Satio nu i ca:3mån,
Negativt:
Slöa menyer
GPSén krånglar ibland
Om du går in i T.ex. kontakter och ringer någon, så ligger kontakter öppen sen även efter samtalet...
Det är krångligt om man bara vill ringa någon snabbt, du kan lägga in genvägar men du måste gå via kontakter scrolla till rätt person klicka ringa,välja telefonsamtal

Positivt:
Bra med Symbian,finns hur många sidor/forum som helst med program/spel
Hel-skärm QWERTY är underbart för någon som hatar T9 :-)
Grym kamera
Du kan låsa upp telefonen med enkla program så kan du lägga in crackade program
Funkar skaplig att surfa med (Opera/SkyFire)
När GPSén funkar så kör jag med Ndrive & hittar alltid rätt då.

Funkar skaplig att surfa med (Opera/SkyFire)

Just Opera fick jag problem med. På vissa inmatningsfält får jag inte upp QUERTY tangentbordet utan den verkar förvänta sig input med knappar vilket telefonen ju inte har. Finns det någon work-around för detta? Har inte suttit någon längre tid med detta och dom sidor jag behöver fanns ändå på mina importerade bookmarks eller gick att söka med google, men lite störigt var det när jag inte kunde mata in adress på sida.

Jag har en Hero idag och har använt Iphone och ägt en Nokia med symbian 60.

Heron är bättre än Symbian på allt.
Heron är jämbördig med Iphone, men Iphonen är så inlåst i allt tänkande.

Nya HTC Desire eller Googles Nexus One är telefontipset denna månad, X10 från SE känns som den är omsprungen innan den kommer, just för att dom presenterar allt så jävla långt i förväg, vad är meningen med att locka med en telefon i December och släppa den i Maj?

Fördelen med Google Nexus One kontra Desire/X10 är att den kör native Android, alltså inga "skal" ovanpå, det innebär att uppdateringar kommer med en gång till den, medans Desire/X10 blir väntetid innan det kommer (dom måste ju anpassa sina skal till uppdateringarna.)

/ Jens

Om jag får tro mina väldigt initierade källor är kameran överlägsen det mesta på Satio men i övrigt är det en rätt värdelös telefon.

iPhone är väldigt bra men börjar bli omodern och omsprungen, mkt tack vare avsaknaden av möjlighet till multitasking.

Enligt samma källor ska X10 vara riktigt bra! Efter att de har testat den säger dom att iPhone känns tråkig.

Ska man ha "top of the line" är Nexus One och X10 värda att vänta på. (N1 går iofs att få tag på redan nu)

Oj då. Här va blandade åsikter :) Men vad är egentligen de stora skillnaderna mellan tex symbian, android och de "vanliga" os:en? Iphone har väl macs osv. Vad är den största skillnaden enkelt förklarat.. ska helst inte vara så att man ska vara uppkopplad hela tiden för att kunna använda lurens funktion...

Oj då. Här va blandade åsikter :) Men vad är egentligen de stora skillnaderna mellan tex symbian, android och de "vanliga" os:en? Iphone har väl macs osv. Vad är den största skillnaden enkelt förklarat.. ska helst inte vara så att man ska vara uppkopplad hela tiden för att kunna använda lurens funktion...

Alla dessa bygger på en ständig uppkoppling för att visa allt dom kan. Men vad är det i sammanhanget? Ett mobildataabonnemang kostar ju ingenting längre.

Iphone kan en sak samtidigt. Du kan till exempel inte sitta på bussen och köra Spotify och surfa samtidigt. Dock kan man köra den inbyggda musikspelaren och göra annat samtidigt.

Android är ett operativ på stark frammarch och utvecklas i raketfart. Kommer vara största smartphoneoperativet om 2 år om jag får gissa. Kan mycket och kör många program paralellt, vilket ställer krav på minne/processor. Därför ska man köpa mobil med senaste hårdvaran när man handlar Android. Android market växer riktigt snabbt och är snart uppe i 25000 applikationer.

Symbian tillför ingenting, har inte uppdaterats ordentligt på väldigt länge.

Det du missar är Maemo, Nokias i N900, bygger på Linux och är tydligen väldigt potent. Dock är det ont om widgets till den.

/ Jens

Tackar för bra svar! Eftersom android växer som det gör så kommer jag INTE köra det. Blir precis som med all annan elektronik, hinner inte ens packa upp den innan den är föråldrad. Konstigt nog är jag sugen iphone, fråga inte varför men det är bara så... Känns som att den har allt man behöver o lite till...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg