Boot-oförmögen XP-installation.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har installerat XP på min EEE PC men något måste ha blivit galet. Försöker jag boota från disk säger det att den inte vill vara med. Bootar jag från USB-stickan igen så funkar allt finfint och väl inne så ser jag hur installationen ser ut att ligga som den skall på C:\ ....

Jag partionerade den mindre disken på 4gb som C:\ och tänkte använda den "större" (16gb) till att lägga filer och vissa program på...

Men problemet är som sagt att jag inte kan boota från disk utan måste köra med stickan i....

Hur gör jag alltså för att få den att boota från det som faktiskt är installerat?

Det kan finnas många orsaker.

Först, se till att startordningen i BIOS är korrekt.

Blir din interna hårddisk C: ? Se då till att C:\BOOT.INI innehåller rätt partition.

Starta upp en Recovery Console och kör FIXBOOT C: samt FIXMBR - men det kan du inte göra förrän du vet att C: är din interna hårddisk.

Korvgubbe!

Såg din tidigare tråd om att rensa bort Xandros och antar att detta är relaterat. Ominstallera XP på rätt sätt är min åsikt. Kan du inte låna en usb-dvd spelare? Jag har faktiskt en liggande som teoretiskt sett är utlåningsbar.

Med tanke på att du skriver 4gb & 16GB så misstänker jag att det sitter en SSD i din maskin.
Det är säkert så att din gamla(även om den är ny för dig) XP inte har drivrutiner med för disken(SATA). Antingen bygger du en egen XP-inst.. med hjälp av ex: nLite, eller så skaffar du drivrutiner till din disk på ett andra USB.

Vad lee skriver om att installera på rätt sätt begriper jag inte riktigt.
Vad är rätt sätt ? och varför skulle det vara "fel" att installera från USB ?
Eller vad är det som är fel med korvgubbes inst...?

Här är en annan variant på en tänkbar lösning:
A usual way to install XP on any sata drive (ssd, hdd, whatever) is to set the bios to compatibility (or ide) mode, install xp, install sata drivers, then set the bios to ahci (or sata) mode. Otherwise, xp can exhibit the problems you describe.

Last edited:
Det är säkert så att din gamla(även om den är ny för dig) XP inte har drivrutiner med för disken(SATA).

Är det SATA-drivisar som krävs så förklarar det saken. Jo, det är SSD-disk och jag reflekterade aldrig över att det skulle krävas en XP-SATA-installation. Jag antar att jag får mecka ihop en egen installation och göra ett nytt försök.

Först skall jag se vad som går att göra med ditt sista förslag. Har dock mina misstankar om att inställningsmöjligheterna i BIOS är rätt begränsade.

Vad lee skriver om att installera på rätt sätt begriper jag inte riktigt.
Vad är rätt sätt ? och varför skulle det vara "fel" att installera från USB ?
Eller vad är det som är fel med korvgubbes inst...?

Det är förstås inget fel med att installera från USB, men om du ser hans tidigare tråd så hade han problem med just detta. Och något vajsing är det ju uppenbart. Ibland kan det gå snabbare att köra old school metoder...:)

Det är förstås inget fel med att installera från USB, men om du ser hans tidigare tråd så hade han problem med just detta. Och något vajsing är det ju uppenbart. Ibland kan det gå snabbare att köra old school metoder...:)

aha, då e jag med.
Så sant.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!