Jag vill ha tillbaka NOS...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Fan va det skulle vara trevligt att få köra en 7:a med gixxern=) ligger ju ett system i garaget och dammar...

[YOUTUBE-ID]EsqA_P9pxCo&NR[/YOUTUBE-ID]

du är välkommen till finland att köra med gas där år det laglit att åka med gas...det finns 6 st bra tillfällen att köra i finland...
h. jocke /åland

du är välkommen till finland att köra med gas där år det laglit att åka med gas...det finns 6 st bra tillfällen att köra i finland...
h. jocke /åland

Tåls att tänka på=)
Det är väl bara i sverige det är förbjudet, eller?

Tåls att tänka på=)
Det är väl bara i sverige det är förbjudet, eller?
Det där är en gammal skröna. Enligt svensk lag är det inte förbjudet att köra med lustgas på dragbike i sverige.

Att SVEMO ogillar lustgas är inte speciellt relevant, dom är bara en av många ideella idrottsföreningar i sverige.

Vill svenska dragbikers och arrangörer inte köra med SVEMOs regler och deras lustgasförbud så behöver man inte göra det.

Det är inte tillåtet att köra med tuber och tryckbärande anordningar som inte är CE-märkta, i hela europa.
Och frågan är om någon importör bemödat sig att CE-märka typ N.O.S. produktsortiment som kan komma i fråga att användas inom EU?
Och detta är så kallade produktdirektiv som styr tillverkning (och import av färdiga produkter) av vissa produkter som skall användas inom EU.

Skulle det däremot finnas någon tillverkare inom EU av tuber och övriga komponenter och som är godkända (CE-märkta) så finns egentligen ingen anledning att förbjuda användningen.

Men det finns ju krav på handhavande och lagring av tuber som jag undrar om NÅGON som kört med gas har en aning om? (Användardirektiv inom EU). Och där blir ju arrangören ansvarig om det händer något inom området på en tävling.
Om en hoj skrotar och tar eld och har en tub monterad så blir de inge kul resultat om den smäller.
Det är nog DÄR skon klämmer att SVEMO inte tillåter gas.

Skulle det däremot finnas någon tillverkare inom EU av tuber och övriga komponenter och som är godkända (CE-märkta) så finns egentligen ingen anledning att förbjuda användningen.
Det finns CE-märkta lustgastuber specifikt för dragracing. Sen kan du kolla upp de regler som gäller lustgas på hoj i övriga europa plus den rapporten som SVEMO själva beställde av en fristående konsult för ett par år sedan. Citat ur den rapporten: "För privat bruk och för användning inom fritid, hobby och sport, gäller undantagsregel när det gäller lagring och transport."

Men det finns ju krav på handhavande och lagring av tuber som jag undrar om NÅGON som kört med gas har en aning om? (Användardirektiv inom EU). Och där blir ju arrangören ansvarig om det händer något inom området på en tävling..
Nja, ur samma SVEMO-rapport: "Att SVEMO har godkänt lustgas medför inte något juridiskt ansvar." plus "Arrangören anses dock inte ha något ansvar för den enskilde föraren eller teamet om de bryter mot reglerna och olycka inträffar."

Om en hoj skrotar och tar eld och har en tub monterad så blir de inge kul resultat om den smäller.
Det är nog DÄR skon klämmer att SVEMO inte tillåter gas.

okej, säg att man går i backen, vad har man, 2 l soppa..det brinner inte länge och det sitter sprängbleck i alla tuber, så det är omöjligt att den brisserar.
normal tub till en hoj är på 2 lb, inte mycket, och Nos i sig själv brinner inte, men syret i nos ökar förbränningen..

Tuberna som sitter i blilarna, utan sprängskydd är på 15lb styck, och dom har minst 2 stycken i bilen.
bilen har även mer soppa ombord och i sin tur brinner längre så om det värsta skulle hända så smäller det jävligt mycket bättre...

du vet väl att det tar ca 30 min för en gasolflaska (dom små blåa) att bli så varm att den smäller, finns inte en enda kille/tjej som jobbar på en bana som är så långsam..

Det där är en gammal skröna. Enligt svensk lag är det inte förbjudet att köra med lustgas på dragbike i sverige.

Att SVEMO ogillar lustgas är inte speciellt relevant, dom är bara en av många ideella idrottsföreningar i sverige.

Vill svenska dragbikers och arrangörer inte köra med SVEMOs regler och deras lustgasförbud så behöver man inte göra det.

så igentligen kan alltså MSDR tillåta gas?

Last edited:
okej, ...

Tuberna som sitter i blilarna, utan sprängskydd är på 15lb styck, och dom har minst 2 stycken i bilen...

Vill inte vara nån messerschmitter här men...

:mattias:fakta
När vi åkte med bil så krävdes såväl sprängbleck som "leak down pipe" vilken ledde ut N2O som eventuellt läckte vid för högt tryck så att ingenting hamnade i kupen/bagageutrymme utan ute i det fria.

Det var iof några år sedan, men regler brukar inte tendera att bli lösare och mindre krävande i någon motorsport.

Lycka till med tuberna !!!:tummenupp

så igentligen kan alltså MSDR tillåta gas?
Jo. Samma med Malmö Bike Open där det även ska köras danskt mästerskap. Danskarna har inte lustgasförbud för sina hojar.

Men som GubbMisilen och fortpelle är inne på, det finns bra och moderna säkerhetsregler och säkerhetsteknik runt lustgas. Blir det lustgas för hoj på svenska banor i år så kommer det inte att att tummas på några av de rätt hårda regler som finns på plats i AMA Dragbike (USA) och närmare här hemma som i england, tyskland, norge, danmark och finland vilkas reglementen vi har tittat på. Inte att förglömma SBFs reglemente för lustgas för bilarna.

-Vegas

Var har du fått ifrån att det tar ca 30 minuter innan en (liten blå)gasolflaska smäller? (Nyfiken)
Lite off topic men i filmen så eldar jag upp en halvfull flaska till en ogräsbrännare (den som jag hänger på i början av filmen) när jag utbildar nya brandmän. Det tog 30 sekunder från att jag la den på en pall som brinner. Tål att tänkas på vad vi har för goa flaskor i våra garage :tummenupp
[YOUTUBE-ID]3PLGKefvJE8[/YOUTUBE-ID]

Förbudet mot NOS är så jäkla överdrivet.

Last edited:
Lustgas

Är det verkligen ett krav på CE märkta tuber? Tror inte det, om vi nu tittar på en syrgasflaska för gassvets eller liknande. Vad som däremot är ett krav på dessa är en återkommande kontroll på tuberna där dessa ska kontrolleras och trycktestas av ett ackrediterat kontrollorgan för att få användas där t.ex. AGA får göra den kontrollen, och det finns många fler som kan göra det. Vid en sådan kontroll får man ett protokoll som talar om att tuben får användas vidare eller ej. Enkelt krav som kan införas för att kunna få köra med gas. Dessutom så finns det redan tryckbehållare på ett antal hojar idag kolla på alla som kör med tryckluftsväxel, inte lika högt tryck men dock en tryckbärande anordning som kan smälla.
Mvh
Peter

-Vegas

Var har du fått ifrån att det tar ca 30 minuter innan en (liten blå)gasolflaska smäller? (Nyfiken)
Lite off topic men i filmen så eldar jag upp en halvfull flaska till en ogräsbrännare (den som jag hänger på i början av filmen) när jag utbildar nya brandmän. Det tog 30 sekunder från att jag la den på en pall som brinner. Tål att tänkas på vad vi har för goa flaskor i våra garage :tummenupp
[YOUTUBE-ID]3PLGKefvJE8[/YOUTUBE-ID]

Förbudet mot NOS är så jäkla överdrivet.

Ja, med gasol smäller det säkert fort... men ville inte ha sönder en Nos tub, så vi fylde en gasolflaska med lustgas, flaska heter 2000 idag, jag har några av den gamla sorten som inte jag kan göra så mycket annat med än att tesat lite=) det tog 30 min innan den small.
Förklar mig lite dumt innan..

Är man rädd för att man ska skrapa söder den vid vurpa så är det väl bara att skriva reglementet så tuben inte får sitta på "utsidan"

Gasol vid +20 är 8 BAR, dvs 118 PSI. NOS har 746 PSI vid +20 grader, dvs 51 BAR. Hade ni lyckats fylla gasoltuben med flytande NOS hade ni fått den i ansiktet - men förmodligen så löste säkerhetsventilen ut vid 25 BAR.

Last edited:
Vill inte vara nån messerschmitter här men...

:mattias:fakta
När vi åkte med bil så krävdes såväl sprängbleck som "leak down pipe" vilken ledde ut N2O som eventuellt läckte vid för högt tryck så att ingenting hamnade i kupen/bagageutrymme utan ute i det fria.

Det var iof några år sedan, men regler brukar inte tendera att bli lösare och mindre krävande i någon motorsport.

Lycka till med tuberna !!!:tummenupp

jo, men dom har fortfarande inte sprängskydd, som dom har på turbin/koppling.
som det låter är det ju sprängrisken dom är oroliga för.

Konstigt jag som trodde de stog för "Nitrous Oxide System" dvs lustgassystem på svenska ;)

Du som har koll, vet säkert också vad ® betyder?

nos_klistermarke_rvs.jpg

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back