Fråga om löneanspråk, ovanligt jobb.

Rent generellt ska du ju ha samma lön för samma arbete oavsett var du jobbar. Med andra ord. Du ska ha ungefär samma lön som vem som helst som jobbar med alusvets oavsett det är på en båtfabrik eller hos någon som gör något annat i alu.

Sen är ju frågan vad du anser är en acceptabel lön. Mitt tips är att du ska fundera över följande:

Vart går din smärtgräns. Dvs vid vilken lönenivå är du inte villig att ta jobbet.
Vilken lön skulle du känna dig helt nöjd med.

Sen gör du så att du låter arbetsgivaren komma med ett erbjudande och så jämför du det med dina två kra på minimi respektive önskenivå.

Har arbetsgivaren gett dig ett bud som du är helt nöjd med så kan du kanske försöka få upp det ännu lite men har man fått ett bra erbjudande brukar det ofta vara svårt att få till några jättehöjningar. Dessutom kan det ses som lite oseriöst om man ställer löneanspråk som är långt över vad som är en bra lön.
Får du ett erbjudande som är mindre än du skulle önska men över minimigränsen återstår bara att försöka förhandla upp din lön till i närheten av din önskade lön. (Jag vet att alla önskar sig massor i lön men jag menar rimlig önskelön).

Det är väl egentligen tre scenarion. För att förenkla. Anta att du kommit fram till att du skulle vara helt nöjd med 25 och minimi ligger på 20.

Då frågar dom vad du vill ha i lön på vilket du svarar att "kom med ett erbjudande så diskuterar vi utifrån det."

Scenario 1:
Dom säger 15. Du svarar 25. Dom säger dra åt helvete.

Scenario 2:
Dom säger 22. Du svarar 25. Dom säger OK då 23,5.

Scenario 3:
Dom säger 25. Du svarar 26. Dom säger nja, kanske 25,5.

Kontentan är. Låt alltid arbetsgivaren ge ett bud. Det finns nästan alltid lite att ta på deras bud. Ligger deras bud inte alltför långt ifrån ditt tänkta förslag så kan ni säkert komma överens. Ligger det långt ifrån är det troligen kört att få din önskelön. Då får du överväga om du får ut tillräckligt med pengar för att det ska vara värt det.

Och rätt lön är ju i det här fallet lika mycket som du skulle tjäna på att göra samma jobb någon annanstans. Dvs vad tjänar en svetsare som svetsar Alu. Ok. du har inte svetsat massor av alu i nuläget men det innebär ju att ni kan komma överens om en lönetrappa. Exempelvis att ni skriver ett avtal där du går in på en lägre lön och efter 6 månader när du fått mer erfarenhet av alusvetsning så höjs din lön med någon/några tusenlappar.

Lycka till.

Mycket matnyttigt.

Scenariot där jag jobbar för lägre tills jag fått visa mig på styva linan har jag tänkt på.
Runt 20000 vill jag nog ha om jag ska känna mig nöjd, det beror ju liksom på om det är så kul och utvecklande som jag föreställt mig.
Man kan stå ut med lägre lön om man verkligen tycker om det man gör och tvärt om naturligtvis.
Mvh

Scenariot där jag jobbar för lägre tills jag fått visa mig på styva linan har jag tänkt på.
Runt 20000 vill jag nog ha om jag ska känna mig nöjd, det beror ju liksom på om det är så kul och utvecklande som jag föreställt mig.
Man kan stå ut med lägre lön om man verkligen tycker om det man gör och tvärt om naturligtvis.
Mvh

Ja. Ett intressant jobb kan ju väga upp en del av lönen men det finns ju alltid en smärtgräns. Poängen är väl att du egentligen inte ska nöja dig med något som är väsentligt under vad du skulle tjäna om du gjorde samma sak hos någon annan arbetsgivare. Sen är det ju som sagt en avvägning.

Jag har ju inte själv någon koll på vad någon som jobbar med just det här ska tjäna men det kan ju vara en bra idé att kolla med facket om dom har någon lönestatistik. Det lär väl vara metall eller något sådant.

Och sen som sagt. Man tjänar nog alltid på att låta dom komma med första budet.

Som avslut på tråden så följer historien om vad som hände efter besöket.

Måndag: Jag väntade, väntade och väntade. Tröttade på att vänta på samtal och ringde, inget svar, talade in på telefonsvararen. Inget svar.
Jag antar att han tagit nån annan eller att han dött.
Men säger man att: "På måndag kommer det en till kille och hälsar på, är han bra så anställer jag er båda, jag vill tänka över det på helgen, jag hör av mig på måndag så snackar vi lön då" så förväntar åt minstånde jag att han hör av sig.
Väldigt proffsigt agerat att inte ens svara i telefonen eller höra av sig och ge besked.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg