Akut! Hur köpa leasad bil utan att bli blåst?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ska köpa en bil ikväll är tanken. Ägaren är Volkswagen Finans (som stängde för 10min och inte kan svara på några frågor) och "säljaren" står som leasingtagare hos Transportstyrelsen.

Hur undviker jag att bli blåst och stående med ett leasingkontrakt jag inte vill ha? Jag får inte tag på säljaren nu så kan inte fråga honom heller :huvet

Men, fungerar det inte så att jag löser skulden till Volkswagen Finans och dom skickar reg.beviset till mig? Hur kan jag (annat än prata med VW F som knappast lär berätta en sån sak) få reda på hur stort restvärdet är? Han borde ju ha papper på sina månadsbetalningar och restvärdet?

Vad ska man se upp med? Att han är svensk och bor i ett respektabelt område känns inte som en tillräcklig säkerhet :näsblod

Ni som ska gissa, be mig plocka bort PCIII'an eller tror :borra kan va lösningen ombeds vänligen förpesta någon annan tråd.

Varför inte vänta tills imorron när du istället har hunnit pratat med Volkswagen Finans för att just klargöra alla frågetecken och vara säker på att du genomför en bra och säker affär?
Det hade jag gjort om jag inte haft alla detaljer klara inför ett köp.
Bättre veta, än att chansa.

Bättre veta, än att chansa.

Självklart, men det finns säkert nån här som gjort detta förut alt. jobbar med skiten som kan förklara på en gång, då blir det än lättare. Dock blir det bara att sparka på däcken om ingen hinner komma med ett bra svar.

Bumpar tråden eftersom det bara är en timme kvar.Snällt va?

Massa google och den den här texten från Lazzat så vart man lite klokare. Mao, man kan inte skriva papper och man ska se till att restvärdet försvinner i samband med köp.

...Jo har bilen lån så ska lånet lösas, lättast är att både säljare opch köpare har kontrolerat hur mycket skuld det är kvar per det datum som bilen skulle levereras, alltså XX/XX -XX.
Då bilen är värd låt oss säga XXX.XXX:- och lånet är på XX.XXX:- så betyder det att XX.XXX:- ska till finnans bolaget och XX.XXX:- ska till säljaren av bilen!

Alltså sätter Ni in pengar på finnansbolagets bankgiro eller postgiro konto och skriver kontraktsnumer samt reg.nr och även personnumer på den som har lånet (säljaren) på bankgiro lappen.
Det gör då så banken lätt kan hitta vilken bil som lånet avser osv, glöm inte att skriva att betalare är Du som är köpare!

Sedan så betalar köparen det genom att ta ut pengar och göra insätNingen eller använda den post/bankväxel/kontanter som köpare har med sig.

Restrerande av köpeskillingen ska då säljaren ha, om det nu finns mer värde i bilen än lån.
Här är det viktigt, svårt att köpa en bil som har mer lån än värde, enda lösNingen på det är alltså att säljaren betalar ut sin del av bilen med kontanter eller liknande.

Som sagt avbetalNingen ligger bunden med bilen inte med ägaren, eller rätare sagt bilen är lånets säkerhet! ...

Hela inlägget.

Last edited:
Du kan inte köpa bilen av leasingtagaren, eftersom denne inte äger bilen. Ge honom inte en spänn. Gör upp med finansbolaget.:fakta

Ja tror det? Du kan pyttsa in dom på mitt konto så ska jag köpa en Suzuki-tröja och bränna upp
sign0151.gif

För övrigt så kan jag upplysa (om nån annan stöter på samma problem) om att det är ibland är enklare än man tror. Det är troligen Transportstyrelsen som inte fått tummen ur och ändrat ägaren än. Alla papper, kvitton och bokföring hos firman talar för att den är utlöst från leasingkontraktet. Dock ska det kollas upp imorgon innan överföring av pengar.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...