Fråga om löneanspråk, ovanligt jobb.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har varit på intervju om ett jobb där jag ska svetsa ihop aluminiumbåtar. Problemet är att jag inte kan hitta några bra exempel på vad det skulle kunna vara för lön på ett sånt jobb. Arbetstiderna är 8h om dagen.
pendling på 11mil enkel resa kan ta knäcken på en men det verkar vara ett roligt jobb.
Jag har haft jobb som svetsare innan och där har man ju vant sig vid 150kr i timmen ca.
Jag gissar att det inte blir i närheten så bra på detta jobb men vad är det minsta man kan begära? Ett jobb som betalar akassenivå som man pendlar 22 mil om dagen till känns svårare att orka med även om det är roligt.
På måndag vet jag om jag får det samt då ska lön diskuteras.

Mvh

Man kan väl se det som vilket svetsjobb som helst oavsett om man svetsar vägräcken, motorfundament eller aluminiumbåtar ?

Med andra ord borde man väl kunna begära samma lön där som du haft någon annanstans där du jobbat som svetsare, eller hur?

Man kan väl se det som vilket svetsjobb som helst oavsett om man svetsar vägräcken, motorfundament eller aluminiumbåtar ?

Med andra ord borde man väl kunna begära samma lön där som du haft någon annanstans där du jobbat som svetsare, eller hur?

Jo, det är min åsikt också.

Eller får du lägga sämre svetsar för att det är en båt?

Jag ska nog inte köpa någon ALU båt ändå....

Känns som om aluminiumbåtsvetsning är lite special.
Dock är det ju en industri (antar jag).
Lägger man löneanspråken mellan industrisvetsare och smed, så borde det stämma.

Varvsarbetare jag känner har ca 20 netto(!). Dock mekaniker men kanske ger en bild av lönebilden. (Kan man säga så?)

Vad byter du från? Pendla 22 mil för typ 135-140 i timmen?

Jobbade som svetsare inom kärnkraften innan.
Ägaren och han som tagit fram ritningar osv. har mycket höga krav på noggrannhet vilket passar mig utmärkt.
Har inte jobbat jättemycket med alu innan och ser det här som en bra erfarenhet om inte annat.
Företaget är inte stort, bara ägaren och en till tror jag.

Ägaren och han som tagit fram ritningar osv. har mycket höga krav på noggrannhet vilket passar mig utmärkt.
Har inte jobbat jättemycket med alu innan och ser det här som en bra erfarenhet om inte annat.
Säg som det är du vill kunna dricka din lättöl till lunch :D

Pendla 11 mil om dagen och stå och svetsa för mindre än 150:-/timme känns ju inte så lockande eller? Jag vet iofs inte vad lönerna är som svetsare men 150:- är väl nästan vad en en verkstadsarbetare på Volvo/Saab/whatever tjänar med några år där?

Detta kanske kan hjälpa dig?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Svetsare-1117

Tycker din tidigare erfarenhet och kravet på noggrannhet (utöver det normala) bör premieras med en slant till.

Pendla 11 mil om dagen och stå och svetsa för mindre än 150:-/timme känns ju inte så lockande eller? Jag vet iofs inte vad lönerna är som svetsare men 150:- är väl nästan vad en en verkstadsarbetare på Volvo/Saab/whatever tjänar med några år där?

Om det ändå bara varit 11mil om dagen.
Det är 11mil enkel resa!
Jag ska lägga fram ett förslag om att jag jobbar in genom att jobba 7-20måntisons och fram till 11 på torsdag.
Ett annat alternativ är ju husvagn utanför men jag vill inte ligga borta från min sambo hela veckorna.

Prulle: Lättöl är gott och serveras i lunchresturangen utanför kraftverket så det är inte det;-)

Jo, det är min åsikt också.

Eller får du lägga sämre svetsar för att det är en båt?

Jag ska nog inte köpa någon ALU båt ändå....

Jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa en Alubåt oavsett.

Varför köpa något så ömtåligt och svårlagat när det fin glasfiber och polyesterplast ?

Och jo, jag har en del erfarenhet :rolleyes:.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig köpa en Alubåt oavsett.

Varför köpa något så ömtåligt och svårlagat när det fin glasfiber och polyesterplast ?

Och jo, jag har en del erfarenhet :rolleyes:.

Ömtåligt var det väl för 20år sedan när det sprack lite här och där.

Men nutida Alulegeringar håller bra, och där faller även argumentet "svårlagat" bort.

Tupperwarebåtar ska ju fan lagas varje år när man tar upp dum.

Ömtåligt var det väl för 20år sedan när det sprack lite här och där.

Men nutida Alulegeringar håller bra, och där faller även argumentet "svårlagat" bort.

Tupperwarebåtar ska ju fan lagas varje år när man tar upp dum.

Jag kör båt varje dag året runt, okey ända till det att det inte längre går att bryta upp isen med båten. Jag är 53 år och har gjort det i större delen av mitt liv.

Så fort isen börjar komma försvinner alla alubåtar men glasfiberbåtarna fortsätter köra :tummenupp

Alubåtar buckliga, glider djävligt dåligt på/mellan isflaken, jorå spricker fortfarande, tungdrivna = mycke motor = mycke soppa, man måste ha tigsvets för att laga.

Glasfiberbåtar inte ett märke, glider bra på/mellan isflaken, lättdrivna = liten motor = lite soppa, om det skulle gå sönder behövs det bara en vanlig slipmaskin aceton glasfiber och plast för att laga.

När isen blir för tuff så åker jag hydrokopter. Och gissa vad, den är också i glasfiber och polyester.

En del har en Amfibian 3000 i Al men efter första nedåkning i en ränna eller öppet vatten btukar dom vilja sälja.

Alubåtar har en enda fördel. Man behöver inte göra en form så för one-off så är det måhända billigare tillverkning.

Last edited:
Jag kör båt varje dag året runt, okey ända till det att det inte längre går att bryta upp isen med båten. Jag är 53 år och har gjort det i större delen av mitt liv.

Så fort isen börjar komma försvinner alla alubåtar men glasfiberbåtarna fortsätter köra :tummenupp

Alubåtar buckliga, glider djävligt dåligt på/mellan isflaken, jorå spricker fortfarande, tungdrivna = mycke motor = mycke soppa, man måste ha tigsvets för att laga.

Glasfiberbåtar inte ett märke, glider bra på/mellan isflaken, lättdrivna = liten motor = lite soppa, om det skulle gå sönder behövs det bara en vanlig slipmaskin aceton glasfiber och plast för att laga.

Alubåtar har en enda fördel. Man behöver inte göra en form så för one-off så är det måhända billigare tillverkning.

Min familj har haft glasfiberbåt sedan jag var barn, varje år när man har vänt den uppochner på land så är det några skador under den som måste åtgärdas med slipmaskin/aceton/glasfiber och plast.

Ex-svärfar hade en alubåt som jag hjälpte honom upp/i med varje år, det var ALDRIG något som behövde åtgärdas någonsin.

Att alu-båtar är tungdrivna/kräver mycket motor/är törstiga är inget jag bryr mig om då det är en liten fiskebåt i en insjö, jag kräver ingen hastighet över roddfart.

Ska du jobba i Avesta åt Robban ?? Har för mig att jag sett ditt nickname ifrån Avesta förut...

Min familj har haft glasfiberbåt sedan jag var barn, varje år när man har vänt den uppochner på land så är det några skador under den som måste åtgärdas med slipmaskin/aceton/glasfiber och plast.

Ex-svärfar hade en alubåt som jag hjälpte honom upp/i med varje år, det var ALDRIG något som behövde åtgärdas någonsin.

Att alu-båtar är tungdrivna/kräver mycket motor/är törstiga är inget jag bryr mig om då det är en liten fiskebåt i en insjö, jag kräver ingen hastighet över roddfart.

Om du inte vill tro på mina erfarenheter så behöver du inte det.

Nu skall vi nte spamma i lönetråden.

En kunnig alusvetsare borde ju få ungerfär samma lön för samma arbete oavsätt vad han/hon svetsar.

Det enda som borde påverka lönen är hur avancerat/vilken erfarenhet som krävs.

Ska du jobba i Avesta åt Robban ?? Har för mig att jag sett ditt nickname ifrån Avesta förut...
Stämmer med att jag kommer från avesta men nån Robban är det inte.
Avesta hade varit idealet ifall jag jobbade i men tyvärr.
Vem är Robban och vart håller han till? Hemsida?
pm:a om det är känsligt.

Ang. lättdrivenhet.
Denna alubåt och säkerligen de flesta alubåtar är ca 0,5ton lättare än en motsvarande i glasfiber. På höstarna skiljer det mer då glasfiberditon har sugit i sig vatten hela säsongen.
Samt vansinnigt mycket starkare byggda, visst blir det bulor, men det blir det i allting som inte används på rätt sätt.
Framtiden är här och den ser inte ut som det förgångna:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg