Tips/råd om man ska köpa eller inte

bluerider

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2010
Hoj
yamaha r6
Tjena !
Jag står inför ett mc köp.
En kollega ska sälja sin yamaha r6 99', pga han har tappat intresset och ska köpa en motard.har gått 2575mil, 10 mil sen den besiktiades sist. Alla service papper finns och besikningspapper. Den såg väldigt fin ut, kanske några få repor men alla skruvar såg EJ sönder skruvade ut. Fram decket var slitet och måste bytas denna sommar. Där satt micro slip on, och en annan undertail och blinkernas var tvugna att bytas.
Dock inga orginal delar kvar.

Hade ingen möjlighet att testa den då det är rena snö kaoset här.
Men vi startade den och hördes inga missljud, jag rullade den lite och kände på lagerna i hjulen och det var ok.

pris ; 35k

är det värt att köpa den ?

mvh bluerider

Jag kikade efter en R6 innan vi slog till på en ZX6R. Det finns massor av expertis på forumet om denna hoj men det jag fick tips om att kika extra på var växellådan så inte växlarna hoppar ur?
Sen tycker jag nog att priset borde vara 30k vid privatköp av en -99.
Yamaha i Ö-vik begär ju 38k för en -99 med 2750mil på mätaren.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_YZF_R6_19854855.htm?ca=15&w=3

Får du den för 30k så är det enligt mitt tycke ett bra pris på en lågmilare. Kolla lådan bara?

har läst på om lådan osv.
antingen var det e fjäder eller nåt som jag har glömt redan. men det skulle tydligen vara både lätt och billigt att byta.
Och i och med det är min kollega så hade det inte funkat för han om han hade lurat mig på en trasig mc. då han sa att lådan funkar utmärkt och den spårar och allt. så jag veti fan.

Känns kanske lite dyr, fick min i år för 35k och den har:
- Remus helsystem
- Miniblinkers
- Ändrad undertail
- Original delar
- Gått 22XXmil
Sen var det en mindre skada på tanken men inte något värre i mitt tycke.

Kolla efter märken från krascher. Ny lack, nya kåpor, nya motorkåpor, svetslagningar på motorn osv.
Kolla att den går att växla när du står stilla med motorn avstängd.

Om den är värd 35 eller inte är svårt att avgöra om man inte har sett den.

Marknadsvärde:fakta Däck, drivpaket, service, vinter?:hihi

Priset han begär är lite i överkant.

Sen ska man ju fråga sig som köpare om man verkligen har nytta av hojen man köper. Sporthojar har ett smalt andvändningsområde, kör man inte bana ofta finns det betydligt bättre hojar...

Men det är ju så klart ett sidospår...

mm, kolla märken efter nedläggningar. En hoj som är 11 år lär väl knappast ha känt på asfalt... Tycker det låter som ett ok pris. Som sagt, tänk på att hojen är 11 år, självklart finns stenskott och annat. Frågan är inte hur mycket den är skruvad i, utan hur den är servad och hur det allmänna intrycket är.

mm, kolla märken efter nedläggningar. En hoj som är 11 år lär väl knappast ha känt på asfalt... Tycker det låter som ett ok pris. Som sagt, tänk på att hojen är 11 år, självklart finns stenskott och annat. Frågan är inte hur mycket den är skruvad i, utan hur den är servad och hur det allmänna intrycket är.

Varför skulle det vara "självklart" att en hoj som är 11 år gammal skulle ha synat backen?

Varför skulle det vara "självklart" att en hoj som är 11 år gammal skulle ha synat backen?

Nä det skall jag egentligen inte säga, bara en personlig känsla. Sannolikheten att en sporthoj har varit nere i asfalten är ju ändå ganska stor. Så några repor på en 11 år gammal hoj för 30k känns väl ok.

Det jag menade var att det är nog bättre om en hoj med den åldern har en bra servicehistorik och ett fint allmänt intryck än nya kåpor...

visst har dom kanske smalt andvänings område.
Jag har kört cross i 8 år och har tröttnat på den sortens hoj.och har alltid velat äga en sport hoj så sport hoj kommer det bli vilket fall som helst. Men om det blir just denna vet jag ej. Kommer bjuda han 30k förmodligen. Sen får han ta det om han vill eller ej.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back