Vårdepression

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Alla snackar om höstdepression. Men jag blir alltid trött, irriterad, less och jävlig på våren när solen börjar titta fram. Då vet man att det snart är dags för solbränna och getingar. Är jag ensam :va

Ensam? I det gnälligaste landet världen har att erbjuda bortsett från USA?

Knappast!

Jag har vårdepressioner.
Dubbelt jävligt, ety jag tror att det utlösande är att förväntningarna man har inför sommaren börjar visa sig allt mer orealistiska.
Det deprimerar.
Depresionen gör att jag hamnar ännu längre efter med förberedelserna inför sommaren, vilket gör mig ännu mer deprimerad.
Jag skojar inte.

Fråga: Vad innebär begreppet "årstidsrelaterad affektiv störning" (SAD=seasonal affective disorder)?

Svar: Det har observerats under lång tid att förekomsten av depression varierar med årstiderna. Till exempel förekommer depression och självmord oftare hos män under vårmånaderna, medan det är vanligare hos kvinnor under höst och vinter. På 1980-talet noterades att en liten grupp patienter med manodepressiva sjukdomar följde ett cykliskt mönster med depression på vintern och mani på sommaren. Det noterades även att latituden hade betydelse för dessa sjukdomar på så sätt att en flytt norrut förvärrade depressionen och en flytt söderut hade en förbättrande effekt (i alla fall för boende på norra halvklotet). Begreppet "årstidsrelaterad affektiv störning" (SAD=seasonal affective disorder) har valts för att beskriva den här lilla gruppen patienter.

Källa: http://web4health.info/sv/answers/bipolar-seasaffdis.htm

Undrar om "den lilla gruppen" ovan hängde på McD Sveavägen... :hihi

Helt plötsligt förstår jag varför jag alltid är så munter... Uppvuxen i norra sverige men flyttat söderut till sthlm. :D

Last edited:
Usch, fanns det ett begrepp för skiten. Då måste jag genast försöka skärpa mig. Jag kan ju inte bli sjuk.

Fast för min del blir det bättre desto längre norrut jag bor, för då kommer våren senare. Själva sommaren är inget problem. Så om man kunde tillbringa våren på någon mörk ö nära antarktis och komma tillbaka lagom till sommaren så vore saken biff :gnissla

Jag har vårdepressioner.
Dubbelt jävligt, ety jag tror att det utlösande är att förväntningarna man har inför sommaren börjar visa sig allt mer orealistiska.
Det deprimerar.
Depresionen gör att jag hamnar ännu längre efter med förberedelserna inför sommaren, vilket gör mig ännu mer deprimerad.
Jag skojar inte.

Innönattshäll!

Deppig är man året runt. det bara ÄR så. (sagt med SH-ironi, eller nåt)
Men det är mycket vanligt med vårdepressioner.
Sen får alla ha sina teorier om det.
Varför skulle inte vädrets universala förändringar påverka en liten människa som vi?
Blir det för jobbigt så rekommenderar jag först ett snack med t ex en kurator, det finns ingen skam i det. Går det ändå inte över, så tugga psykofarmaka som alla verkar vilja skriva ut. (jag är lite emot det i ett tidigt skede)
Men jag är övertygad om att när knopparna brister (pun intended) så kommer levnadsglädjen tillbaka.
Sen kan det förstås vara andra omständigheter som leder till nedstämdhet.
Men det får man ta när det kommer i så fall.
Våren kommer, nu jävlar ska vi ha kul! (sa han som inte ens kan köra hoj just nu)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg