Hur är det möjligt att räkna så fel?

Det där bygget är rena såpoperan hehe.

Fast tunneln genom hallandsåsen tar väl ändå priset

budget 1989 strax under 1 miljard, budget för 2015 ca 11 miljarder :gnissla. Det kommer bara ta 19år längre än beräknat innan den blir klar.

budget 1989 strax under 1 miljard, budget för 2015 ca 11 miljarder :gnissla. Det kommer bara ta 19år längre än beräknat innan den blir klar.
Äh, mer Rockagill så sätter det sig!

ja, fy fan! Det där hade jag nästan förträngt! men det är nog det dom ansvariga vill... Att svenska folket ska förtränga den där tabben.

Jag vet inte hur många byggmöten jag varit med på som sakkunnig(arbetare) och påpekat och varnat för oförutsedda utgifter. Men högutbildat ekonomifolk har tydligen sina teoretiska beräkningar som de litar blint på. Om och om igen.
Sen får fotfolket lämna sina jobb för att rädda ekonomin. :)

Vadå, dem är ju snart klara!

..med första spåret :D
Lite lustigt faktiskt, hade 3 föreläsningar om just åsen förra veckan.

Glöm inte Botniabanan...:näsblod

Det vore intressant att se siffror på vad alla grod-tunnlar, bevarade surhål för fågelhäckning m.m. har kostat svenska folket, miljönissarna har verkligen lyckats med deras mål att köra hela bygget i sank...

Ej att förglömma är alla människor och djur som har blivit sjuka och dött. Knappast med i beräkningarna det heller..

Tunneln genom Hallandsåsen = Epic fail. :tummenupp

berglins_calc.gif

Jag vet inte hur många byggmöten jag varit med på som sakkunnig(arbetare) och påpekat och varnat för oförutsedda utgifter. Men högutbildat ekonomifolk har tydligen sina teoretiska beräkningar som de litar blint på. Om och om igen.
Sen får fotfolket lämna sina jobb för att rädda ekonomin. :)

Exakt, beräkningar skall inte bygga på vetenskap eller fakta utan istället odefinierade känslor och subjektivt tyckande!

Exakt, beräkningar skall inte bygga på vetenskap eller fakta utan istället odefinierade känslor och subjektivt tyckande!

Teoretiska beräkningar baserade på felaktiga fakta framtagna av kontorsfolk som blundar för tidigare misstag är alltså bättre än mångårig arbetserfarenhet och marginaler för oväntade problem?

Så fort det är något kommunalt brukar det ju budgeteras "en bit" under vad alla räknar med, för att få igenom det. Sedan blir bygget svinigt mycket dyrare än budget, men det är något de flesta räknat med.

...men det här är bara fånigt

Så fort det är något kommunalt brukar det ju budgeteras "en bit" under vad alla räknar med, för att få igenom det. Sedan blir bygget svinigt mycket dyrare än budget, men det är något de flesta räknat med.

...men det här är bara fånigt
När jag jobbade på byggfirma, fick vi aldrig några statliga eller komunala projekt.
Vägrade lämna orealistiska anbud.
Alla projekt vi lagt anbud på hamnade ungefär på "vårt" pris när det var klart.

Blev väl dubbelfiasko?
Dyrt men inte bra.

jag läste om globen på wikipedia... Förlust varje år sedan dom byggde den. :näsblod
Citat: Globen har varje år sedan invigningen gått med ekonomisk förlust och fått stöttas av skattebetalarna via Stockholms Stadshus AB.[källa behövs] Även 2007,då antalet besök blev rekordstora 1,4 miljoner, blev den sammanlagda förlusten för Globen 68 miljoner kronor.

jag läste om globen på wikipedia... Förlust varje år sedan dom byggde den. :näsblod
Citat: Globen har varje år sedan invigningen gått med ekonomisk förlust och fått stöttas av skattebetalarna via Stockholms Stadshus AB.[källa behövs] Även 2007,då antalet besök blev rekordstora 1,4 miljoner, blev den sammanlagda förlusten för Globen 68 miljoner kronor.
Har hört att såväl sikt som aukustik är ganska misslyckad.
Inte konstigt om det går back då.

Huruvida det är sant vet jag inte.
Har aldrig varit där.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...