Hjälp att välja rätt komponenter för en schysst låda

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Min nuvarande låda verkar ha gjort sitt då den inte ens pallar visa hd filmer, haft den i ca 8år så det är dags att fixa en ny.

Gör inte så mycket förutom surfar på sh och kollar youtubeklipp, men nu är en gopro hero 1080p införskaffad så man vill kunna redigera dessa filmer eller åtminstånde se dem.

Nån som vet en färdig låda att införskaffa eller vill hjälpa mig att beställa rätt delar så man kan få ihop en trevlig låda. Har en polare som jag kan lämna den till som byggde ihop den nuvarande lådan så den biten är inga problem så länge man beställt rätt delar.

Vad är skillnaden på att köpa en färdig alt bygga ihop en egen?
Är det slutpriset som landar lägre eller själva helheten av datorn som får mindre brister?

Tänkte lägga ut ca. 5-6000kr

Last edited:
fördelen generellt är att du kan välja själv VAD du vill lägga mest pengar på, inte köpa ett paket efter andras önskemål.

Sen brukar märkesdatorer köpa det billigaste sketen med en viss specifikation, vilket ger dålig prestanda.

Edit:

Länk
Bra skit, dock lite dyrare.

Men tycker personligen du bör köpa något fyrkärnigt (X4) med mycket minne och ett bra grafikkort på ca 1GB.

Hårddisk, chassi, brännare etc kan du ju skita i tills du har råd att köpa nått häftish :)

Börjar själv bli sugen på blu-raybrännare, men så sablans dyrt fortfarande.

Last edited:
skall du redigera film, fundera på vilken mjukvara du vill använda.
Ex: Adobe Premiere tar hjälp av Nvidia grafikkort, men funkar sämre med ATI.
Massor av disk går det åt till HD-film också, så köp mycket och snabba disk/ar.

skall du redigera film, fundera på vilken mjukvara du vill använda.
Ex: Adobe Premiere tar hjälp av Nvidia grafikkort, men funkar sämre med ATI.
Massor av disk går det åt till HD-film också, så köp mycket och snabba disk/ar.

Dock har jag ATI och funkar mumma :va

Dock har jag ATI och funkar mumma :va

klart det funkar, kör själv med ATI.
MEN Premiere har stöd för Nvidia, och det går därför snabbare med dessa kort än ATI.

Såg faktiskt nu när jag googlade lite att även ATI har fått upp ögonen för premiere.
Både AMD och Nvidia har alltså pluginer som påstås göra Premiere upp till 11 ggr snabbare vid H264-kodning.
Har dock inte kollat vilka kort det gäller, det får ni googla själva.

en polare håller på att slänga ihop en trevlig dator efter mina behov :)

men fortsätt gärna med fler förslag så fler kan ta del av det.

klart det funkar, kör själv med ATI.
MEN Premiere har stöd för Nvidia, och det går därför snabbare med dessa kort än ATI.

Såg faktiskt nu när jag googlade lite att även ATI har fått upp ögonen för premiere.
Både AMD och Nvidia har alltså pluginer som påstås göra Premiere upp till 11 ggr snabbare vid H264-kodning.
Har dock inte kollat vilka kort det gäller, det får ni googla själva.

Iof, kör jag AMD och har inbyggt Nvidia Geforce 8400 som snor 700mb minne.

Humm

Iof, kör jag AMD och har inbyggt Nvidia Geforce 8400 som snor 700mb minne.

Humm

Beslutsångest ?
Har du ATI eller Nvidia ?
Vad gäller AMD så är det dom som tillverkar/äger ATI nu, det var alltså inte CPU'n jag pratade om, utan fortf.. grafikkretsar.
Sen kan jag inte begripa vad det har med hårdvarustödet i premiere att göra om ditt grafikkort tar 700MB minne ?

Beslutsångest ?
Har du ATI eller Nvidia ?
Vad gäller AMD så är det dom som tillverkar/äger ATI nu, det var alltså inte CPU'n jag pratade om, utan fortf.. grafikkretsar.
Sen kan jag inte begripa vad det har med hårdvarustödet i premiere att göra om ditt grafikkort tar 700MB minne ?

Nääe, alltså det jag menade var att jag har en AMD prop med ett mammaplank med en Nvidia geforce 8400 chipset med 700mb (integrerat graffekort) och ett ATI XFX 4890 på 1GB = 2 olika grafikkort som inte sammarbetar

Nääe, alltså det jag menade var att jag har en AMD prop med ett mammaplank med en Nvidia geforce 8400 chipset med 700mb (integrerat graffekort) och ett ATI XFX 4890 på 1GB = 2 olika grafikkort som inte sammarbetar

okidoki, då e jag med.
Men det inbyggda kortet snor väl inget minne om du har satt i ett PCI-kort ?
Eller använder du båda korten samtidigt ?
är väl lite olika iofs, men dom inbyggda korten brukar väl disable'as per automatik när man stoppar i andra grafikkort.

okidoki, då e jag med.
Men det inbyggda kortet snor väl inget minne om du har satt i ett PCI-kort ?
Eller använder du båda korten samtidigt ?
är väl lite olika iofs, men dom inbyggda korten brukar väl disable'as per automatik när man stoppar i andra grafikkort.

Trodde så med, men kollar man minnesanvändningen så stjäl det 700 mb

Trodde så med, men kollar man minnesanvändningen så stjäl det 700 mb
Kan du inte ändra i drivrutinerna eller i bios hur mycket minne som ska avdelas till det inbyggda kortet? Eller kanske inaktivera det helt?

Kan du inte ändra i drivrutinerna eller i bios hur mycket minne som ska avdelas till det inbyggda kortet? Eller kanske inaktivera det helt?

Tycker det med, men inte hittat nått sånt, varken i bios eller annars

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...