För lite lön, tips och råd

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
mina arbetsgivare har nu flertalet gånger gett mig för lite i lön.
jag har påpekar detta för min chef och denne har svarat med bla "jaså, det ska jag kolla på" och "jo jag har sett det..."

förutom att ringa å tjata så måste man väl kunna göra nåt, börjar bli less på att får löne-korrigeringar på varenda spec.
Tycker det är otroligt kasst eftersom min ekonomi är rätt tajjt och är inte sugen på att ringa morsan för att få stålar till studentlitteraturen.

Student med extraknäck, och en 748? Hör med fuckot, jag menar facket. Funkar inte det får du antingen byta till en billigare hoj för att finansiera studielitteraturen eller helt enkelt skaffa en bättre arbetsgivare.

angående facket så är jag inte med där, och hojjen står avställd och kostar inte ett piss men tack för det goa svaret

ring till facket alt sjukskriv dig en vecka i protest ;)

Min förra arbetsgivare var också riktigt kass och tog alla tillfällen att mygla med lönen i akt. det enda som hjälper på riktigt mot sånt är att byta arbetsgivare.
Det tär otroligt mycket i längden på tryggheten att aldrig vara säker på om man fått rätt lön.
Lycka till!

angående facket så är jag inte med där, och hojjen står avställd och kostar inte ett piss men tack för det goa svaret
Även om den är avställd så är den väl värd lite pengar hoppas jag?

Och även om du inte är med i facket kan du pröva att snacka med dom, brukar inte vara så svårövertalade.

Vill du inte casha hojen eller ha med facket å göra är det bara att leta en förhoppningsvis bättre arbetsgivare.

Last edited:
Min förra arbetsgivare var också riktigt kass och tog alla tillfällen att mygla med lönen i akt. det enda som hjälper på riktigt mot sånt är att byta arbetsgivare.
''

Jo det är ju en lösning dock så är det på kvällar och helger jag jobbar och det passar väldigt bra för mig.

självklart är det en lösning att sälja hojjen men det är ju egentligen inte att jag har för lite pengar som är problemet, utan snarare att jag får för lite. ni förstår vad jag menar.

någon som vet vad/om det finns lagstöd ang löner?

''

Jo det är ju en lösning dock så är det på kvällar och helger jag jobbar och det passar väldigt bra för mig.

självklart är det en lösning att sälja hojjen men det är ju egentligen inte att jag har för lite pengar som är problemet, utan snarare att jag får för lite. ni förstår vad jag menar.

någon som vet vad/om det finns lagstöd ang löner?

Lagstödet är med största sannolikhet avtalet mellan dig och arbetsgivaren. Efter lite googlande verkar facket vara ett vettigt alternativ då de driver tvister mot arbetsgivare gällande felaktiga löner etc.

Student med extraknäck, och en 748? Hör med fuckot, jag menar facket. Funkar inte det får du antingen byta till en billigare hoj för att finansiera studielitteraturen eller helt enkelt skaffa en bättre arbetsgivare.
Nu är jag lite trött och ser antagligen inte samma samband som du gör. Men varför ska han vara tvungen att byta hoj för att kunna acceptera att arbetsgivaren betalar ut mindre i lön än vad som är avtalat?

Är du fackligt ansluten så hjälper dom dig, Annars så blir det nog civilrättslig process om du inte kan acceptera en fördröjning av korrigering av felaktigt utbetald lön.

Nu är jag lite trött och ser antagligen inte samma samband som du gör. Men varför ska han vara tvungen att byta hoj för att kunna acceptera att arbetsgivaren betalar ut mindre i lön än vad som är avtalat?
Om du läser OP behövde han pengar till studielitteratur och ville inte fråga mamma.

Om du läser OP behövde han pengar till studielitteratur och ville inte fråga mamma.

...och behövde därför hjälp med hur han skulle kunna få arbetsgivaren att betala ut hela hans lön så han kan köpa sina böcker.

Jag tvivlar på att han gör det bara för att ts säljer sin hoj.:va

Nu vet jag inte vad du jobbar med,skriver du tiden själv eller finns det stämpelklocka?Räkna ut hur mycket det fattas varje månad på ett ungefär,och skriv motsvarande timmar extra.När han/hon undrar så förklarar du tilltaget med att det alltid blir fel och således får du själv kompensera.Garanterar att lönen kommer att stämma nästa gång.Ja om du inte får sparken såklart :-) Är ett ruttet sätt av arbetsgivaren att dribbla med lönen på det viset,en å annan gång kan det ju diffa nån timme hit eller dit,men att sätta det i system är oacceptabelt.Facet är väl 2a tipset,ring å hör,kostar inget.

...och behövde därför hjälp med hur han skulle kunna få arbetsgivaren att betala ut hela hans lön så han kan köpa sina böcker.

Jag tvivlar på att han gör det bara för att ts säljer sin hoj.:va
Spännande att folk ids kommentera när de inte klarar av att läsa ett helt inlägg.

OP får inte ut den lön han vill ha och inkomsten täcker inte utgifterna. Jag föreslog 3 alternativ:

1. Kontakta facket
  2. Omsätt kapital till kontanter
  3. Skaffa ny arbetsgivare
Är man inte med i facket brukar det bero på antingen snålhet eller ideologiska skäl, om det är det senare så kvarstår bara 2 och 3. Vill man inte sälja av tillgångar återstår bara 3. Dessutom finns alternativ 4; ring mamma, men det ville han ju inte.

Orkar man inte läsa och begrunda behöver man inte kommentera heller.

Ursäkta min grinighet, har slutat snusa och har grava abstinensbesvär. :gnissla

Spännande att folk ids kommentera när de inte klarar av att läsa ett helt inlägg.

OP får inte ut den lön han vill ha och inkomsten täcker inte utgifterna. Jag föreslog 3 alternativ:

1. Kontakta facket
  2. Omsätt kapital till kontanter
  3. Skaffa ny arbetsgivare
Är man inte med i facket brukar det bero på antingen snålhet eller ideologiska skäl, om det är det senare så kvarstår bara 2 och 3. Vill man inte sälja av tillgångar återstår bara 3. Dessutom finns alternativ 4; ring mamma, men det ville han ju inte.

Ursäkta min grinighet, har slutat snusa och har grava abstinensbesvär. :gnissla

Jag har läst, och jag anser fortfarande att hans huvudproblem är att han inte får ut hela sin lön, vilket ger honom andra problem, men det var inte dem han ville ha hjälp med, utan det var lönen.

PM:a din adress så skickar jag en dosa snus till dig, har man inte köpt snuset själv så räknas det inte :tungan

Läsförståelsen verkar bli lidande pga avsaknaden av nikotin, som ju är ett smörjmedel för nervsystemet. (Det ska jag köra med, borde funka när det bara är drygt 3 år sen jag slutade röka).

Om det är hela sanningen vi får oss till del, så beklagar han sig över att han inte får ut den avtalade/i samförstånd fastställda/överenskomna/framförhandlade lönen. Inte en hypotetisk lön som hade varit trevlig att ha i förhållande till levnadskostnader. Nog med tautologi för en dag!

Lycka till med slutandet!

Ett fult knep men får du för lite i lön , plocka hem något från jobbet som motsvarar det arbetsgivaren är skyldig dig.

är man inte med i facket så får man skylla sig själv tror inte du får hjälp där.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...