KTM 380 problem (skurit)

KTM-Micke

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
CRF 450R -07
Hej
nu i vinter har jag införskaffat mig en ny cross (ktm 380sx 00) han jag köpte den av verkade ha skött om crossen bra + att kolven var ny bytt.

Men efter jag har kört i 3-4 veckor så testade jag å köra ute i packad snö så då fick han nog jobba hårt men körde inte så länge ca 6min. Sedan stängde ja av den å lyfte upp den på vägen, inga problem å kicka igång den. Tog vägen hem ca 10mins färd hem men när jag kom hem på gårn å släppte varven så dog han å vart helt komplös.
Öppnade å tittade på kolv å cylinder helt slut.

Undrade om de kan vara någon som har tips på vad detta kan bero på har kört med 3% olja (ok´s super tt) och täckt ena kylaren för å inte överkyla crossen.
p1010091wt.jpg]
[/URL][/IMG]
p1010093l.jpg]
[/URL][/IMG]
p1010097n.jpg]
[/URL][/IMG]
p1010096co.jpg]
[/URL][/IMG]

Last edited:
Jag tror den har gått får snålt. Kör du på std bestyckning eller kanske snålare än så tom, om nån bytt och du inte har kollat vad som sitter i.

Det kan räcka med att höja nålen

hur ser din topp ut?

jag körde ras igår och det ser precis likadant ut. spikat som fan? och varför?

Detonationskador.

För stor klämspalt, för lågt oktantal på bensinen,snålt bestyckat och för lite kylning.

Tack för alla svar synd att man inte visste av de tidigare bara. en fråga till, lite fint järnflis följde med veven upp när jag snurrade den (stort som flugskit) bör jag ta isär motorn och göra rent eller kan de vara av vanligt slitage ?

Tack för alla svar synd att man inte visste av de tidigare bara. en fråga till, lite fint järnflis följde med veven upp när jag snurrade den (stort som flugskit) bör jag ta isär motorn och göra rent eller kan de vara av vanligt slitage ?

Jag hade gjort det. Byt ramlager och montera ett nytt vevstakskit. Med största sannolikhet så behöver du det. Blir ju spåner även i dessa lager. Ta åtminstone ur vevpartiet, pressa isär och kolla. Gör du inte detta så kan du snart ha ett nytt ras igen. Med kolv och cyl som har skurit igen.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back