Mindre buss typ Vito?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vad finns det för bussar i den mindre storleken, typ Vito? Alltså den klassiska 8-pers-storleken fast med lasturtymme. Har fan ingen koll på utbudet och vet inte vart man kan leta. Visst, blocket.se men utan vettiga sökord är det svårt... Behöver inga åsikter, bara modeller!

Caravelle
Vito
Traffic
Multivan
???

Transporter...

De är jäkligt dyra de där bussarna men sjukt användarvänliga. Speciellt nu när man kan åka i dem utan att bli sjukskriven efteråt.

Ford transit
Renault Master
Citroën Jumper

är också ute efter en liten skåpbil.. renoveringsdags samt hojhämtardags ;)

Speciellt nu när man kan åka i dem utan att bli sjukskriven efteråt.

hehe.. utveckla tack.. :confused:

Last edited:
Om man inte skall köra många mil om året, så är en jänkevan helt OK.
Transiter har jag kört allt mellan sjuttiotal och nollnolltalsmodeller utan att sitta som folk.
Renault master och traffic är helt OK även om kvalitetsintrycket är bajs.
Mercedesarna är utmärkta (som vanligt).
Volkswagen är ännu bättre (även om jag hyser ett oförsonligt hat mot producenten).

Min åsikt:
Renault Master ger mest för pengarna.
Men titta även på Opel vivaro:
opel_vivaro_2007.jpg

Och Hyundai Starex:
2008-hyundai-starex.jpg

På sistone har många av dessa bilar blivit betydligt mer bekväma. För inte alls länge sedan satt man alltid lätt framåtlutad som om sätet ville stjälpa av en ner mot pedalerna.
En kombination av kort hytt (=större lastutrymme) och försök att få dem att SE bekväma ut genom att montera kraftiga säten.
Ford Transvestit var värst.
Tyskbyggen hade (har?) funktionaliteten främst.

Men ibland är jag sugen på en sjuttiotalstransit som racebuss.
Joey Dunlop hade en.

Men en A-team GMC smäller högre.

Hade en opel vivaro-skåp som pendlarbil /crossbuss några år och det var min hitils skönaste pendlarbil.. Satt grymt bra och högt! åkte 10mil om dagen och blev inte trött alls.

Rekomederas starkt!

Hade en opel vivaro-skåp som pendlarbil /crossbuss några år och det var min hitils skönaste pendlarbil.. Satt grymt bra och högt! åkte 10mil om dagen och blev inte trött alls.

Rekomederas starkt!

Är det nån skillnad på Opel Vivaro och Renault Trafic? Ser ju väldans lika ut utvändigt iaf...

Är det nån skillnad på Opel Vivaro och Renault Trafic? Ser ju väldans lika ut utvändigt iaf...

Tjena.

Nej det är ingen direkt skilnad mellan Vivaro, trafic och primastar (nissan)...

Framvagnen är lite klen på dem, lika så sägs det att vxllådan är en svag punkt... Men vet inte hur vanliga dessa fel är..

Skulle jag välja en ren pendlarbil igen enbart för konfortens skull skulle vivaron ligga högt..

Finns vivaro,trafic och primastar med baksäte i oxo OCH med skåp längst bak- dvs 5 alt 6sits. Går precis att få in en cross på diagonalen i skåpet då.

typ http://www.blocket.se/horby/Nissan_Primastar_L2H1_dubbelhytt_2_5_140hk_24468879.htm?ca=11&w=3&last=1

Opeln och Renaulten har mycket fin komfort för biltypen. Har haft som firmabil och fungerade utmärkt, dessutom bra priser och bra utrymmen.
Lite plastiga men funktionabla. Nissan borde vara likadana då det i princip är samma bil.

Caravellen fungerar fint även den, bra kvalite men kostar lite mera. Beror på hur ny buss du funderade på? Caravelle före 05 är ganska omorderna men väldigt praktiska och hållbara, suverän värme. Dom nyare betydligt trevligare invändigt och tystare.

Viton har en bekant ägt och skulle inte köpa igen, elproblem och åter elproblem. Elaren som dom anlitade sa att dom tidiga bussarna hade olika elsystem årsmodell från årsmodell sent nittiotal. Dyrt att åtgärda om man drabbas. Vet ej hur dom nyare är dock. Tillverkades i spanien och inte i tyskland.

Några intryck:

Vito = kanonbra, men dyra att serva. tidiga -04 och äldre har framhjulsdrift och är riktigt fina vinterfordon (tar sig fram i halvmeterssnö). Rostar, men det gör ju alla skåpbilar...

Transit = livsfarliga när det är halt, lägg till automat och långskåp så är det sladd utan förvarning.

Renault och Opel = likvärdiga och verkar vara samma chassi. Går riktigt hyggligt, även om de känns smäckiga.

Japanska = trygga och helt ok, men näe - designen är trist.

VW = Har kört mycket med en 4wd transporter och den är törstig som få, men ett riktigt bra fordon att släppa ut på fyrhjulsställ med :) Rostar fint den med.

Av alla testade skåpbilar, så är Viton den som var mest personbilslik och bekväm vid långfärder.

Renault och Opel = likvärdiga och verkar vara samma chassi. Går riktigt hyggligt, även om de känns smäckiga.

Knappast. Renault=Ford, Opel=GM. Men det bådar förvisso för att de är väldigt snarlika.

Av att döma hur många som kommer ut på Blocket/KVD med rasad låda runt 20-25k mil så verkar de ju inte vara nån höjdare om man inte köper en lågmilare. Visst att det sålts en hel del som funkar perfekt, men lådan verkar vara den svaga länken på dessa tre.

Om nån har en Transporter 00-02 (kort) med 2,5'an & sälja är det bara skicka PM :tummenupp

Knappast. Renault=Ford, Opel=GM. Men det bådar förvisso för att de är väldigt snarlika.

Säker? Jag har fått för mig att de har gått ihop och utvecklat dessa modeller tillsammans på nåt jävla vänster. Mellan Opeln och Renaulten så skiljer ju bara ratten i stort sett, om jag inte har varit jävligt full de gånger jag har åkt i bilarna.
Opel-Renault-Citroen och nån mer. Men bara vad jag har fått för mig som sagt.

Säker? Jag har fått för mig att de har gått ihop och utvecklat dessa modeller tillsammans på nåt jävla vänster. Mellan Opeln och Renaulten så skiljer ju bara ratten i stort sett, om jag inte har varit jävligt full de gånger jag har åkt i bilarna.
Opel-Renault-Citroen och nån mer. Men bara vad jag har fått för mig som sagt.

Inte alls omöjligt.
Det har ju sålts subaru med saabemblem, vw sharan, seat vafandennuhette och ford någotannatnamn som var samma bilar.
Vw taro och toyota hilux var samma i början i alla fall.

Inte alls omöjligt.
Det har ju sålts subaru med saabemblem, vw sharan, seat vafandennuhette och ford någotannatnamn som var samma bilar.
Vw taro och toyota hilux var samma i början i alla fall.

Hm, jag blir mer och mer inne på en Transporter. Vad ska man sikta på/undvika?

Och dessa är ju också rätt så lika :D :

24326_0_1_2_rm-z%20450_Image%20credits%20-%20Suzuki.jpg

22707_0_1_2_kx%20450%20f_Image%20credits%20-%20Kawasaki.jpg

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu