Lågkonjuktur / köpa hoj !

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Har sett att flera söker hoj inför 2010 men har svårt att hitta en hoj nu.
Tror lågkonjukturen "fuckat" upp marknaden. Vi är ju vana vid att kunna göra vinterklipp. Men jag är ÖVERTYGAD om att det sitter massor med folk som bara väntar på att det ska bli vår och vill sälja hojen.
Så fort det börjar bli lite varmare så kommer alla försöka sälja sina hojar som legat och väntat på att få bra pris för sin pärla. Jag tror folk resonerar att de inte har råd att sälja nu då det får för dåligt betalt.
Men detta kommer nog resultera i att priserna kommer att dumpas i vår istället. Ligg lågt och köp hoj billigt i vår ! :tummenupp

Tur jag bara siktar in mig på gammalt skrot som i värsta fall kostar 25 000kr (om det är något mycket speciellt). 80-tals hojar är inte speciellt konjunktursberoende. :D

En får hoppas det. Det här är enda tillfället hittills jag letat hoj utan att hitta vad jag söker.
Trots att jag inte är särskilt specifik eller snål.

Det är inget som är speciellt för denna vintern bara för det är lågkonjuktur, det är samma sak varje vinter.. Man kan fynda hojar i sep-okt sen finns det enstaka som säljs nov-feb men dom brukar va lätträknade. Enligt min uppfattning skiljer generellt ca 10k om det är off eller on-season. Men visst en och annan knarr finns det alltid att fynda till ett bra pris året om, gäller bara att inte sitta och såsa när tillfället kommer.
Lycka till!

Tur att man inte väntar till våren för att hitta sin leksak!
för då kan den ju va SÅLD..

Det är inget som är speciellt för denna vintern bara för det är lågkonjuktur, det är samma sak varje vinter.. Man kan fynda hojar i sep-okt sen finns det enstaka som säljs nov-feb men dom brukar va lätträknade. Enligt min uppfattning skiljer generellt ca 10k om det är off eller on-season. Men visst en och annan knarr finns det alltid att fynda till ett bra pris året om, gäller bara att inte sitta och såsa när tillfället kommer.
Lycka till!

Kan ha fel men jag tror det kommer bli skillnad i år! :va
Vi får väl se!

Hoppas detsamma, men prisbilden på nya hojar kommer nog avspegla sig på begagnatmarknaden misstänker jag.

Beror väl ändå på vilken prisklass man tittar i?
Att nya hojar är dyra lär väl knappast märkas nämnvärt på 10-15 år gamla exemplar, utan snarare på årsmodeller 1-3 år äldre än den nya?

Vill man ha 70´ för hojen så sätter man det priset.
Sen kan snålisarna som anser att priset är fel köra runt på det dom har råd med istället...

Att det finns människor som sänker priset för att dom vill sälja av snabbt kommer alltid att finnas, men klaga inte på dom som har vett att ta betalt för sina hojar. Det är ingen välgörenhet!

Last edited:
Sen kan snålisarna som anser att priset är fel köra runt på det dom har råd med istället...

Att det finns människor som sänker priset för att dom vill sälja av snabbt kommer alltid att finnas, men klaga inte på dom som har vetta att ta betalt för sina hojar. Det är ingen välgörenhet!

Amen! Detta är ingen välgörenhet!!!

Lycka till!

Det har varit ganska ont om billiga hojar i höst/vinter jämfört med tidigare år. Jag har spanat efter några modeller men inte hittat nåt till bra pris i närheten av mig. Tidigare vintrar har jag alltid hittat nåt intressant.

Tror det är lågkonjukturen och de låga räntorna som gör att folk sparar hojarna till våren för att få ut maximalt pris. Nu börjar mitt hopp stå till dom som får "dåligt" inbytespris för sina hojar och annonserar ut dom ett par tusingar högre på blocket. Men det krävs snabbare ryck för att få dom och man blir nästan tvungen ligga med pengar i madrassen för att kunna agera snabbt nog.

Det har varit ganska ont om billiga hojar i höst/vinter jämfört med tidigare år...

Tror det är lågkonjukturen och de låga räntorna som gör att folk sparar hojarna till våren ...

Eller så kanske det hänger ihop med det där vita som du ser där utanför oavsett var i landet du sitter.

...och på samma sätt som det är väldigt glest på annonssidorna NU så lär vi få se en ganska spännande annonsexplosion när det där vita du ser utanför behagar försvinna...

Att det finns människor som sänker priset för att dom vill sälja av snabbt kommer alltid att finnas, men klaga inte på dom som har vett att ta betalt för sina hojar. Det är ingen välgörenhet!

Nej, självfallet inte. Så länge det kvittar för dig om du blir av med hojen eller inte. :rolleyes:

Lägger du ut hojen till det pris som du vill ha, inte det pris marknaden är villig att betala, kommer du inte få den såld. Svårare än så är det knappast.

Nej, självfallet inte. Så länge det kvittar för dig om du blir av med hojen eller inte. :rolleyes:

Lägger du ut hojen till det pris som du vill ha, inte det pris marknaden är villig att betala, kommer du inte få den såld. Svårare än så är det knappast.

Köper du alltid billigaste varan om det fler liknande att tillgå?
Eller finns det undantag till varför du skulle betala mer?

Köper du alltid billigaste varan om det fler liknande att tillgå?
Eller finns det undantag till varför du skulle betala mer?

Att göra en makroanalys på mikronivå fyller knappast någon funktion, men visst, jag kan spela med.

Om det finns likadana varor, självfallet. Om de differentierar i kvalitet, skick eller vad du nu vill trycka på, kan detta vara värt ett merpris.

Detta är emellertid inte likvärdigt med att betala säljarens pris. Du betalar, som köpare, det pris du anser produkten - i vilket skick den än må vara - vara värd. Detta pris är beroende av en uppsjö variabler. Säljarens uppfattning om vad, i detta fall, hojen är värd tenderar emellertid knappast vara någon av de avgörande.

Du kan kalla köpare som inte är villiga att betala ditt pris för snåla, dumma eller vad som helst tills dess ditt ansikte blir blått, men det kommer fortfarande inte förändra det faktum att om du sätter ett pris som marknaden inte är villig att betala, så kommer du inte få varan såld. Det är ganska basal ekonomi. :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back