Vila i frid.

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

Ska Sverige dra sig ur Afghanistan?

• Antal röstningar
    0
Nej. Vi ska inte dra oss ur.

Känner en som faktiskt är där nere på exakt den där basen.
Han berättar att svenska soldater får ett fantastiskt mottagande av lokalbefolkningen. Vår hjälp uppskattas och är till stor nytta för dem.
Det är tråkigt att folk dör. Anhöriga och alla som skänker en tanke kan trösta sig med att de dog ärofyllt medan de försökte skydda redan utsatta delar av världen från galenskap och onödigt lidande i form av vapengalna insurgenter.
De gör vad vi sitter hemma i TV-sofforna och bara tänker på, och det ibland med livet som insats.

Aftonbladets journalistiska kvalitet är som vanligt under all kritik.

Last edited:
Efter att ha kollat på korrespondenterna ikväll på SVT så lutar det åt nej eftersom de verkar göra nytta.
Innan hade jag ingen direkt åsikt då jag inte satt mig in i det hela.

Det finns inte en chans att vi kommer få några rättvisa bilder av situationen här hemma. Alla medier har sitt eget intresse i rapporteringen. Jag tycker att vi ska vara kvar och utöka styrkan med t.ex. ingenjörstrupper för att bygga upp infrastrukturen igen. Visst kan man göra det civilt men det är ju bra mycket enklare att ha nån som faktiskt kan försvara sig själv om det skulle hända nåt. Det behövs mer insatser i området och även om de inte är av militär art så är nog militären de som är bäst lämpade för det.

Så nej.

Framförallt kan man ju inte dra hem sina trupper NU. Snacka om att det skulle boosta egona bland Talibaner samt rekrytera in en mängd nya terrorister.

Men i allmänhet, fortfarande nej, hellre bemöta faror och kaos där det existerar än att verka "medival" och vänta på att krig ska stå utanför sin egna tull innan man tar till handling.

Tycker det är lustigt men typiskt att alla har en bestämd uppfattning i en så sammansatt och svår fråga som kräver mycket fördjupning innan man kan värdera för- och nackdelar på ett vettigt sätt. Ungefär som när dagstidningar ber folk på gatan kommentera riksbankens senaste beslut att höja eller sänka reporäntan. Är det rätt eller fel? Eller ber samma personer att svara på om regeringens arbetsmarknadspolitik fungerar. Ja eller nej? Lite som att be ett vårdbiträde komma in i en operationssal för att ge kirurgen feedback på hur by-pass-operationen går.

Omnipotens. Dikotomt tänkande.

Last edited:
Beror väll på vad sverige gör i afganistan?
Är det för att hjälpa usa i deras krig mot error så ja.

Är det av humanitära skäl så nej

Tycker det är lustigt men typiskt att alla har en bestämd uppfattning i en så sammansatt och svår fråga som kräver mycket fördjupning innan man kan värdera för- och nackdelar på ett vettigt sätt. Ungefär som när dagstidningar ber folk på gatan kommentera riksbankens senaste beslut att höja eller sänka reporäntan. Är det rätt eller fel? Eller ber samma personer att svara på om regeringens arbetsmarknadspolitik fungerar. Ja eller nej? Lite som att be ett vårdbiträde komma in i en operationssal för att ge kirurgen feedback på hur by-pass-operationen går.

Omnipotens. Dikotomt tänkande.

Oj vilka fina ord han lägger sig med. Klart som fan att man kan ha en åsikt utan att fördjupa sig i skiten, det är ju ändå inte vi som bestämmer om de ska vara kvar eller ej. Om vi gjorde det så skulle vi behöva fördjupa oss i det.

Jag skiter i om vi är där eller ej, däremot är jag en stark motståndare till det svenska försvaret som kostar pengar men inte ger något. Fördjjupar? Nej, behövs inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg