Ubuntu - wine - spotify

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Tjena, blev sugen att testa ubuntu och har installerat det på min laptop och installerat wine och spotify men det laggar när man kör. lite skumt. men det kanske inte kan köras felfritt ännu?

har lyckats installera senaste firefox och amsn men fattar inte riktigt grejen. lite krångligt att installera saker eller?

lite skämmigt då jag jobbat med datorer, windows etc flera år men här är man ute på okänd mark och man känner sig som värsta rookien :)

Spotify i wine funkar fint här.
Skriv top i en terminal och titta om någon process tar 100% av cpu:n eller nåt.

Installerar du saker med synaptic?
Det ska inte vara speciellt krångligt.

edit: Ett tips är att installera conky om du vill ha lite koll på vad som händer.

http://conky.sourceforge.net/screenshots.html

Last edited:

Nopes ingen process som körs över på 100

har installerat öh vet inte riktigt hur jag gjort faktiskt. tagit ner paket och kört via terminalen typ.

edit: Ett tips är att installera conky om du vill ha lite koll på vad som händer.

http://conky.sourceforge.net/screenshots.html

Var hittade jag det där med synaptics?

Last edited:
Nopes ingen process som körs över på 100

har installerat öh vet inte riktigt hur jag gjort faktiskt. tagit ner paket och kört via terminalen typ.

Oki, med apt-get?
Testa att installera synaptic om det inte redan är installerat. Det kanske kan vara skönt med lite peka och klicka. Och inte börja mecka i terminalen direkt.

Var hittade jag det där med synaptics?

Testa att skriva synaptic i en terminal för att se om det är installerat. Eller om du hittar det i någon meny.

Annars skriv sudo apt-get install synaptics i en terminal.

Jag kör inte Ubuntu så jag vet inte riktigt hur det ser ut som default.

Last edited:
Oki, med apt-get?
Testa att installera synaptic om det inte redan är installerat. Det kanske kan vara skönt med lite peka och klicka. Och inte börja mecka i terminalen direkt.

Testa att skriva synaptic i en terminal för att se om det är installerat. Eller om du hittar det i någon meny.

Annars skriv sudo apt-get install synaptics i en terminal.

Jag kör inte Ubuntu så jag vet inte riktigt hur det ser ut som default.

Ah jag hittade synaptics och då var det ju lite enklare. bara söka och installera och sedan lägga till applikationen.

Då kanske det inte är skräp ändå då :P

Dock så fattar jag inte varför spotify laggar. eller typ ljudet laggar på spotify.

Last edited:
Ändrade lite ljudinställningar under wine och då verkar det fungera. Fler som haft samma problem innan och då har det hjälpt att ändra där. Se där

Det hjälper massor att ha absolut senaste Wine.

Det blev någon bugg med det där när dom släppte 9.10 så man var då tvungen att köra en beta av Wine
Den borde vara standard nu.

Annars så finns ju Virtualbox som lirar riktigt bra att stoppa in olika OS i (jag har kört både XP och Win2003 Server i denna) eller varför inte en KVM (Kernel Virtual Machine)...

Ubuntu är kanske det enklaste linux som finns men ändå är det ungefär 100 gånger tjorvigare och jobbigare att få saker att fungera som man vill. Dessutom kan man fort råka göra bort sig helt och hållet så man får installera om.

Det är jättefint och schysst när man fått till allting däremot. En stor nackdel är väl dock att flash funkar skitpiss i x64 hur man än gör. Flash är ju ungefär 70% av nöjet med internet så därför la jag ner projektet.

Ontopic: Mitt spotify hade lite småhack ibland men inget jag störde mig på. Däremot hängde sig wine ibland vilket var mindre skoj.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg