Facklig fråga som säkert någon har svar på.

Status
Ej öppen för fler svar.

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Ponera att jag säger upp mig imorgon och har uppsägningstid på x antal månader. Vad händer om jag snyter mig i gardinen, pekar finger åt vederbörande och smäller dörren på vägen ut för att aldrig återvända. (Skrivet endast för att illustrera).

Jag besitter ingen nyckelkompetens i företaget och jag m. fl. anställda har fått höra hur enkel vi är att byta ut.

Kan jag på något sätt bli straffad, av arbetsgivare, fack eller liknande organisationer?

Hjälp Bullen.
Obs, Killen i filmen är ej den samma som skrivit brevet.

Vikigaste är att ha ett nytt jobb innan du säger upp dig.

kan du inte bara säga att du inte vill komma mer?

Du får ju ett betyg eller omdöme när du lämnar företaget, det kan påverka hur du bär dig åt sista tiden innan du slutar. Däremot vet jag att om du är hotfull eller slår ngn under den sista tiden då blir det avskedan med omedelbar verkan, det kan man också bli polisanmäld för.
Om du verkligen vill gå med en gång är det med största sannolik bäst att förklara det med en gång. Att bära sig illa åt mot folk är ingen bra ide.

Last edited:
Nu har du fått ett antal svar som inte besvarar din fråga, sporthoj i sitt essä. :D

Svaret är:
Du kan råka illa ut så till vida att du har ett kontrakt som innebär skyldighet att utföra det arbete som framgår av ditt kontrakt, oftast i kombination med att arbetsgivaren har rätt att ange andra arbetsuppgifter vid behov. Spelar du smart kan du hamna på truck-avdelningen under uppsägningstiden, dåliga referenser, inget betyg, endast intyg osv. Spelar du riktigt smart kan de stämma dig och de kommer vinna.

Dom kommer inte ge dig någon lön under uppsägningstiden samt troligen knappast ge dig ett vettigt omdöme/referens. Är det värt det? Det kan bara du svara på.

Goda referenser > allt.

Du kanske kan...... (wait for it.....) fråga facket?

Annars har Markus rätt. Första gången i SH-historien, men han har rätt.

Bränn inga broar.
Ett arbete sköter man tills man börjar på nästa.
Det och ha allt på papper är två saker jag lärt mig fel väg..

Följdfråga
Utebliven semester ersätning i handels eller komanditbolag som kursades och återbildades som aktiebolag, vad är prognoserna att få ut den?

... ett annat alternativ du har är gammal hederlig förhandling. Brukar oftast fungera.
Bara ett tips.. :tummenupp

... ett annat alternativ du har är gammal hederlig förhandling. Brukar oftast fungera.
Bara ett tips.. :tummenupp
OCH GLÖM INTE ATT FÅ DEN PÅ PAPPER... väldigt lätt att glöma i lättnaden över att allt löser sig, sen kommer den 25e och då har man tydligen varigt tjänstledig..

Helt taget ur mitt minne så kan företaget hålla inne ev kvarvarande semesterersättning och strula i allmänhet med lång handläggningstid för arbetsgivarintyg mm. och ett betyg kan du nog glömma.

Spelar ingen roll hur duktig man varit under sin anställning det är ändå avslutet som dom kommer ihåg och gärna påpekar vid ev referenskoll.

Lillgammal mode on:
Redan som 20-åring när jag skulle byta jobb så sade jag att jag kan börja beroende på när det blir minst problem för den existerande arbetsgivaren, fick då frågan något ihärdigt/irriterat: men hur lång uppsägningstid har du då?!?! Den är en månad svarade jag, men jag är lojal med min nuvarande arbetsgivare tills jag börjar här så jag vill stämma av med dem först.

Killen dreglade ju av vilken lojal liten gynnare han hittat, att det bara var avancerad brown-nosing tror jag inte han fattade. Skall nog fråga nästa gång vi äter lunch, vilket vi gör några ggr per år. Strunt samma, bra och "viktigt" folk skall man vara jävligt rädd om.

När jag fem år senare blev uppsagd så stod redan ett jobb och väntade hos en annan fd chef, det var dubbel lön tre månader om jag minns rätt. :)

Sensmoral: Markus är lillgammal. Och var rädd om din anställning, har du stått ut så här länge står du förmodligen ut uppsägningstiden ut.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!