Börjar ni vara less snön?

Åker jag upp i vinter ska jag givetvis prova snöslungan och ha ditt tips i åtanke i händelse att den vägrar att starta. Firman som installerade elstarten sa att det var en fin snöslunga. Blev rätt chockad över vad nypriset på en sådan var.

Egentligen borde man nog ha en fyrhjuling med plog eller installera en plog framför vår King Cab om man ska ha en någorlunda effektiv snöröjning på tomten. Snöslungan är i minsta laget. Vi är dock inte där tillräckligt ofta för att det ska motiveras att köpa alla fräcka prylar som gemene norrlänning verkar ha.

Farsan har fyrhjuling med plog, jordbrukstraktor samt en 640 baklastare för att flytta snö.

Fyrhjulingen är bra om det har kommit 1-2dm snö eller kanske lite mer om det är torrsnö.

Jordbrukaren med bakmonterad plog är bra att ploga vägen med och få ut snön på sidan av vägen. (behövs om man har plogat några gånger med fyrhjulingen)

640'n är bra till allt, men framförallt att bära bort stora mängder.

Farsan har fyrhjuling med plog, jordbrukstraktor samt en 640 baklastare för att flytta snö.

Fyrhjulingen är bra om det har kommit 1-2dm snö eller kanske lite mer om det är torrsnö.

Jordbrukaren med bakmonterad plog är bra att ploga vägen med och få ut snön på sidan av vägen. (behövs om man har plogat några gånger med fyrhjulingen)

640'n är bra till allt, men framförallt att bära bort stora mängder.

Du ser så mycket nytto prylar norrlänningarna samlar på sig. Rena rama lekstugan där uppe sommar som vinter. :tummenupp

Plogg till kingcab bygger du själv av lite 4-kantsprofil och en tjock stålplåt.

Dock fungerar snslunga bättre på gången till huset..

Den tidigare ägaren av vår King Cab hade en plog monterat på den vintertid. Tyvärr klankade besiktningen ner på frontbågen där framme. Vi fick ta bort den. Ansågs för farlig för gångtrafikanter. I Norrland långt ute på landet. I Stockholm hade jag förstått det, inte i Norrland.

Den tidigare ägaren av vår King Cab hade en plog monterat på den vintertid. Tyvärr klankade besiktningen ner på frontbågen där framme. Vi fick ta bort den. Ansågs för farlig för gångtrafikanter. I Norrland långt ute på landet. I Stockholm hade jag förstått det, inte i Norrland.
Ahh synd.

Du skulle satt två extraljus i den å kallat det extraljushållare ;) Det är så alla andra gör :D
Fick nedslag för att jag hade undre festbyggeln kvar från mina trasiga extraljus, stack inte ens ut framför kofångaren så jag tvivlar på att det hade blivigt största problemet..

Medans polarn har ett älgstacket gjort av 8mm stålplåt och rör fast bultat i ramen. för att skydda kylare och strålkastare när han jagar rådjur med den... Men eftesom det sitter extra ljus i dom är det ok.

Last edited:
Den din polare hade påminde nog om den vi hade. Den såg kraftigt förstärkt ut. Skulle nog kunna köra rakt igenom en älg utan att det skadat bilen. Det är inte för intet den har fått öknamnet missilen av en vän från Skåne som följde med upp. :tummenupp

Ahh synd.

Du skulle satt två extraljus i den å kallat det extraljushållare ;) Det är så alla andra gör :D
Fick nedslag för att jag hade undre festbyggeln kvar från mina trasiga extraljus, stack inte ens ut framför kofångaren så jag tvivlar på att det hade blivigt största problemet..

Medans polarn har ett älgstacket gjort av 8mm stålplåt och rör fast bultat i ramen. för att skydda kylare och strålkastare när han jagar rådjur med den... Men eftesom det sitter extra ljus i dom är det ok.

Trött på snön? nej!
Vafan det är ju det hela vintern är till för. Om det inte snöar
så kan det lika gärna vara höst, men höst har vi så det räcker ändå.
Dvs, ska det tvunget vara vinter så ska det fan snöa också, annars
är det bara grått och tråkigt.

Det bästa vore om snön låg kvar i mars. Sen när april kommer
så ska det vara sol på himmlen och grusfritt på vägarna :D

Normalt hade ajg varit trött på snön men här nere har vi bara haft slask i tio års tid vilket gör att rejält med snö är välkommet.
Det blir snowracer-tävling till helgen!

Hmm jo... jag spyr på allt snack om klimatförändringar, medeltemperaturer, soppaskatter och klimatmål.
Efter denna vinter kanske vi får slut på allt skitsnack och en mer rimlig hållning i frågan.

Här nere är det bara ett mellanting. För lite snö för att vara lönt att köra dubbat på TTR:n å för halt för vanliga däck. :gnissla

\Masonit

Älskar snö...

...älskar kylan...så skönt att slippa en massa , såna som inte tål vare sig snö eller kyla.

Hört något om "AFA mot snö demontrationer "? eller andra stenkastande aktiviteter ??

Jag har fan ingenstans att göra av snön som skottas av från den rätt stora garageuppfarten hemma. Bra less på't. Det är inte kul i enduroskogen heller, så fort vi fått uppkörda spår, så kommer det ett par dec till av lappmöglet.

Det enda man får glädjas över, är att det snart är mars...

En jävla tur att det införskaffades en 4-hjuling med plogblad i mitt hushåll till denna vinter. Den har kommit väl till pass. :rolleyes:

Har väl en sisådär 150 m2 att röja av. Garageuppfart, infartsväg och mellanrum mellan förråd, vedbod, garage och hus. :svettigtattskotta

Men det får fan i mig räcka nu!!! Tackar..tackar!!

Last edited:
speedfreak404: i såna fall... från mig och alla andra, till gud, TACK FÖR SNÖN, MÅ DEN FORTSÄTTA I EN EVIGHET! :hihi :tungan ;)

Ge mig mer snö! Två helger sen utanför Arvidsjaur.. :P
66c1ec.jpg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!