Att ekra en fälg?.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ja. Att ekra en fälg?

Som jag har förstått det, och som även är logiskt, är att om man drar helt åt helvete så blir fälgen sned.

Så vill vi inte ha det.

Därför undrar jag helt enkelt. hur ska jag göra så det blir rätt? Finns det nån pytteliten momentnyckel man ska använda, finns ju iofs ekernyckel... Eller man drar helt enkelt tills sunda förnuftet säger att det är bra?

Ekra av är ju inte några större problem...

Sen undrar jag en sak till! Själva skruvfästena till ekern som sitter i fälgen, ska dom bytas?

Alla tips och trix är välkomna.

När du ekrar av kommer där ofelbart att vara ett par ekrar som inte vill vara med utan skurit i gängorna. Avbitartång är tyvärr lösningen....

Sedan rekommenderar jag att du ekrar på den nya fälgbanan och sen överlämnar riktandet till någon som kan. En gammaldags cykelbutik eller en crosshandlare brukar ha koll. Läroträskeln för att ekra och rikta helt själv är rätt hög och där åtgår många ekrar och öl/grå hår innan man kan det hyggligt...

När du ekrar av kommer där ofelbart att vara ett par ekrar som inte vill vara med utan skurit i gängorna. Avbitartång är tyvärr lösningen....

Sedan rekommenderar jag att du ekrar på den nya fälgbanan och sen överlämnar riktandet till någon som kan. En gammaldags cykelbutik eller en crosshandlare brukar ha koll. Läroträskeln för att ekra och rikta helt själv är rätt hög och där åtgår många ekrar och öl/grå hår innan man kan det hyggligt...

Fan va du är bra :tummenupp Öl är ju gott, gråa hår är en annan sak.

Finns en gammal cross-gubbe här nere som gjort en del arbete åt mig.. Får lämna till honom då.

När vi ändå snackar ekrar. Går dom att eloxera? Vet inte vad det är för material..

Fan va du är bra :tummenupp Öl är ju gott, gråa hår är en annan sak.

Finns en gammal cross-gubbe här nere som gjort en del arbete åt mig.. Får lämna till honom då.

När vi ändå snackar ekrar. Går dom att eloxera? Vet inte vad det är för material..

Nej....

Ekrar är gjorda i stål och är antingen förzinkade/nicklade eller polerade rostfria. Finns dock färgade ekrar att köpa men vet ej hur ytbehandlingen är gjord på dem.

www.central-wheel.co.uk har så man kan beställa ekrar och nipplar färgade...

När vi ändå snackar ekrar. Går dom att eloxera? Vet inte vad det är för material..[/QUOTE]

Som sagt tidigare...
Aluminium går att anodisera (eloxera), inte stål.

Men det går att plätera stål.
Man kan "göra det själv" enligt kollega på jobbet som är speciallist på elektromekaniska processer, men han rekommenderar det inte.

Vanligtvis så är det guld- eller svart färg som erhålls.

Har en riktig Porsche fantast på jobbet som brukar få sina bultar och skruvar guldpläterade, men hans bultar och skruvar är inte det mest önskade eller prioriterade jobbet.

Eftersom det är, minst sagt, besvärligt att hantera ekrarna för en "pläterare" så är det nog bättre att gå på inköp av helt nya som är pläterade.

Men det går att plätera stål.
Man kan "göra det själv" enligt kollega på jobbet som är speciallist på elektromekaniska processer, men han rekommenderar det inte.[/QUOTE]
Jupp, det har diskuterats här på Sporthoj.com några gånger tidigare. Fast då har det mestadels handlat om galvanisering och liknande. Men det är ungefär samma process fast andra ämnen man använder.

Angående det Boris JR sa så kostar det oftast inte så många hundralappar att lämna in ett hjul till riktning hos någon som kan. Och det kan det vara värt om man inte absolut känner att man vill lära sig det.

Ibland är det lätt som en plätt att ekra crosshjul själv, det beror dock på HUR ekrarna ser ut där de sitter i navet. Har du tur (vilket är väldigt, väldigt stor chans) så är inte ekrarna kraftigt böjda utan sticks i princip bara raka vägen från navet in i fälgen. (Ja, hur fan förklarar man egentligen??) Det är lite lättare att se vilket hål i fälgen som varje eker skall föras in i. Kan vara svårt om det är kraftigt böjda ekrar som sitter i ett flänsfäste i navet.

BLANDA EJ ihop ekrarna. Höger v.s. vänster ekrar är ju självklart att de kanske är olika längd och även kanske olika form också - MEN! Ibland kan även hälften av ekrarna på SAMMA sida av hjulet vara olika. Märk VÄL var varje eker sitter.

Jag är ingen hjulbyggare, men jag har lärt mig att man kan behöva dela upp ekrarna i fyra olika högar.

*Vänster sida - yttre ekrar.
*Vänster sida - inre ekrar.
*Höger sida - yttre ekrar.
*Höger sida - inre ekrar.

Varför detta? Därför att hälften av ekrarna på EN hjulsida KAN skilja i längd. Skiljer det 1 mm i längd (lätt att missa och man placerar dem fel) så kommer vissa nipplar inte att kunna dras åt eftersom gängorna riskerar att bottna då man placerat en lång eker där det skall sitta en kort.
Plus att de andra, korta ekrar där det skall sitta långa, inte kommer sitta med speciellt många gängor.

Hur skiljer man på yttre och inre ekrar på samma sida av hjulet???

Det är bara att kolla, har du ett 36-ekrat hjul så ska du se att 9 av 18 ekrar på var hjulsida korsar ÖVER de andra. Dessa ekrarna kallas yttre, och de andra kallas inre.

Detta kanske låter komplicerat, men låt det inte avskräcka dig. Att ekra ett crosshjul, framförallt om man vet det jag skrivit INNAN man plockar isär hjulet, är mycket enklare än man tror. en annan grej att göra INNAN man gör någonting med hjulet, det är att mäta hur mycket offset fälgbanan är i förhållande till navet. För drar du åt alla ekrar på vänster sida av hjulet mer än det är tänkt, samtidigt som de på höger sida släpps ut mer än det är tänkt, så kommer naturligtvis fälgen hamna för långt åt vänster!

Jag minns första gången jag försökte mig på eländet, jag gjorde helt jävla fel och visste inte alls hur man skulle gå tillväga. Jag kollade inte ens hurvida fälgen var offset eller centrerad med navet.
Fick jag ihop hjulet? Nej. :D
Men på senare år gav jag det ett försök till, ett gammalt crosshjul. Denna gången läste jag på som en dåre innan jag skred till verket, och med rätt teknik så var det BUSENKELT att få ihop grejerna igen!

Dock, så har jag aldrig riktat hjulet eftersom fälgbanan är vansinnigt misshandlad och sned både upp och ner och åt höger och vänster. (Men vad gör det? Jag lärde mig mycket genom att göra det.) Men det här med riktningen, det är inte speciellt svårt - enligt de som vet iaf, dvs inte jag eftersom jag som sagt bara har lyckats med halva jobbet. Det krävs bara en god förståelse för vad som händer med hjulet när man "tweakar" ekrarna, och en rejäl skopa tålamod. Att balansera en ekerfälg kan ta väldigt lång tid. Offset/centrering mot navet, vertikalt spel och sidspel skall alla stämma. På en crosshoj har man förvisso större felmarginaler än på en väghoj, så ett par millimeter kast i sidled är i princip skit samma rent funktionsmässigt. Dock så är inte det vertikala spelet skit samma, eftersom detta kommer få hjulet fasligt obalanserat då vikten i däcket förskjuts från centrum, (mindre vikt i ena änden och mer i andra, som att dinga på dödstunga balanseringsvikter där de ej ska sitta!) det kommer hoppa och studsa som en centrifugerande tvättmaskin med ADHD!

Så, förvänta dig inte att fälgriktningen ska vara klart på några timmar, iaf första gången. Det kan säkerligen ta dagar. ;)

Last edited:
Efter den där mördartexten så bestämmer jag mig fan för att lämna iväg dom :rolleyes:

Tack för alla svar! Ska prova på en sketen fälg jag har liggandes ute.

*/ ?>
Back