Stå som ägare på hus.. Vad tänka på?

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Som topic antyder så har jag blivit frågad av en nära släkting (min mor) om jag skulle kunna tänka mig att stå som ägare på ett hus som min mormor vill ge till henne.

Det här är huset som jag växte upp i och jag ser gärna att det är kvar i familjen.
Anledningen till att hon ber mig stå som ägare på huset är kanske inte så svårt att lista ut, hon har haft lite ekonomiproblem och sitter kvar med lite skulder.:huvet

Det jag undrar nu om det här kan missgynna mig på nått sätt?
Än så länge så bor fortfarande min morfar och mormor kvar i huset och så länge de gör det så vet jag att alla betalningar osv kommer att skötas men hur blir det sen om morsan skulle flytta dit om säg 5-10 år?

Skulle jag då kunna hyra ut huset till henne och på så sätt undkomma ekonomiska problem själv om hon skulle missa betala något?:confused:

Har ingen aning om hur sådant här fungerar riktigt så jag vänder mig till SH:s bottenlösa kunskapskälla för råd.. :banana

Det beror väl på hur hård du vill vara mot din moder i läget att hon börjar strula. Att du står som ägare på pappret men modern din ser huset som sitt är upplagt för problem men det har du ju redan listat ut...

Visst kan du ställa dig som ägare och sen formellt hyra ut bostaden till din moder och då har din moder de lagstadgade skyldigheter en hyresgäst har. Haken är väl att jag misstänker du samvetsmässigt får svårt att vräka henne pga obetalda räkningar. Som fastighetsägare är du betalningsansvarig för fastighetsavgift och elnätsavgiften så de till att den är förskottsbetald åtminstone....

Dylika situationer tenderar resultera i problem, men naturligtvis är det lätt att förbise detta faktum när familjen är involverad. Det bästa råd jag kan ge dig är att se till att ALLTID skriva papper när alla är vänner. Det må låta trivialt, men min erfarenhet säger att även de starkaste av familjeband lätt bryts när det blir pengadiskussioner.

Vad är poängen med att din mormor ger huset till din mor om mormor ändå ska bo kvar i huset 5-10 år?

Kanske bättre att du köper huset av din mor så att det stannar i familjen samtidigt som din mor får pengar till att betala sina skulder och få ordning på sitt liv?

Det beror väl på hur hård du vill vara mot din moder i läget att hon börjar strula. Att du står som ägare på pappret men modern din ser huset som sitt är upplagt för problem men det har du ju redan listat ut...

Visst kan du ställa dig som ägare och sen formellt hyra ut bostaden till din moder och då har din moder de lagstadgade skyldigheter en hyresgäst har. Haken är väl att jag misstänker du samvetsmässigt får svårt att vräka henne pga obetalda räkningar. Som fastighetsägare är du betalningsansvarig för fastighetsavgift och elnätsavgiften så de till att den är förskottsbetald åtminstone....

Att vräka henne skulle kanske kännas både dumt och svårt men måste det göras så blir det så, det kommer jag även göra klart för henne innan nått "ägarbyte" blir av.

Vad är poängen med att din mormor ger huset till din mor om mormor ändå ska bo kvar i huset 5-10 år?

Kanske bättre att du köper huset av din mor så att det stannar i familjen samtidigt som din mor får pengar till att betala sina skulder och få ordning på sitt liv?

Saken är den att min mormor ligger på sjukhus just nu och mår inte allt för bra, hon vill inte heller att morfar ska få ta över huset eftersom han med stor säkerhet skulle kunna tänka sig att sälja det till vem som helst för billigt. (dom är inte gifta, hon äger huset själv)

Det är väl du som blir beskattningsbar för ev vardeökning på fastigheten bla.

hehe, nån värdeökning tror jag tyvärr inte det har varit på den här fastigheten på många år. Är ett hus i en döende by, flyttar 3 ut flyttar 1 in ungefär.:näsblod

Vad är det för avgifter man ska tänka på som "husägare"?
Fastighetsavgift och elnätsavgift har ju redan tagits upp, nått mer man borde tänka på?

Att låta henne sälja huset till mig skulle kunna vara ett alternativ, känns dock som det kan vara svårt att få lån som student? :confused:

Du skriver att du är student, tänk då på att om du helt plötsligt blir ägare till ett hus kan (kommer) det att ställa till det rejält för ditt ev. bidrag/lån. Det räknas som inkomst när du äger huset vilket medför att du kan bli helt utan lån/bidrag alternativt återbetalningsskyldig...

Du skriver att du är student, tänk då på att om du helt plötsligt blir ägare till ett hus kan (kommer) det att ställa till det rejält för ditt ev. bidrag/lån. Det räknas som inkomst när du äger huset vilket medför att du kan bli helt utan lån/bidrag alternativt återbetalningsskyldig...

Varför skulle ägandet i sig leda till en inkomst? Misstänker att hyran från mormor inskränker sig till en kram på julafton...

Varför skulle ägandet i sig leda till en inkomst? Misstänker att hyran från mormor inskränker sig till en kram på julafton...

huset besitter ett visst värde & när man då äger det & är student så blir man återbet. skyldig för de pengar man lånat/fått för (under) den period då huset registrerades som ditt.
OM man då får en "inkomst/arv/annat ägande av värde" som gör att man tjänat mer än tillåtet för lån/bidrag, vill säga...

Blev själv återbet.skyldig då en släkting dog & gav mig en liten slant. Arvet registrerades i dec, jag hade tagit studiebidrag under våren det året & hankade mig fram på dessa futtiga kronor iom att jag inte hade ngt arbete utöver studierna. INTE kul/lätt att sen bet. tillbaka ngt jag hade rätt att "få" & redovisat korrekt, för att jag mkt oväntat ärvt... :gnissla

Det har det inte gjort hittills, står nämligen på ett hus redan, men det har jag aldrig behövt bry mig om då det är min far som bor där. (sköter allt det, har fast jobb osv till skillnad från min mor) Så med lån tror jag knappast det ställer till nått. :)

Edit: Men som sagt återbetalning vet jag inte så mycket om då jag inte ens har gått klart mitt första år på högskola ännu.. :näsblod :död

Saken är den att min mormor ligger på sjukhus just nu och mår inte allt för bra, hon vill inte heller att morfar ska få ta över huset eftersom han med stor säkerhet skulle kunna tänka sig att sälja det till vem som helst för billigt. (dom är inte gifta, hon äger huset själv)

Om din farmor testamenterar huset till dig men med vilkoret att din mor ska få bo där så länge hon klarar att betala de normala huskostnaderna, el, vatten osv?
Behövs väl lite juristhjälp för pappersjobbet kanske.

huset besitter ett visst värde & när man då äger det & är student så blir man återbet. skyldig för de pengar man lånat/fått för (under) den period då huset registrerades som ditt.
OM man då får en "inkomst/arv/annat ägande av värde" som gör att man tjänat mer än tillåtet för lån/bidrag, vill säga...

Blev själv återbet.skyldig då en släkting dog & gav mig en liten slant. Arvet registrerades i dec, jag hade tagit studiebidrag under våren det året & hankade mig fram på dessa futtiga kronor iom att jag inte hade ngt arbete utöver studierna. INTE kul/lätt att sen bet. tillbaka ngt jag hade rätt att "få" & redovisat korrekt, för att jag mkt oväntat ärvt... :gnissla

Fast nu är det ju inte arv då tanten inte är avliden utan en vanlig gåva och det minskar inte CSN då inkomsten av kapital inte sker förrän försäljningen...

Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget.
* Inkomst av näringsverksamhet, det vill säga pengar du tjänar i ditt företag.
* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Om din farmor testamenterar huset till dig men med vilkoret att din mor ska få bo där så länge hon klarar att betala de normala huskostnaderna, el, vatten osv?
Behövs väl lite juristhjälp för pappersjobbet kanske.

Funderade på det jag också om det skulle gå att lösa, då slipper jag dessutom stå på huset längre än nödvändigt om man säger så.

Det känns ju bra på ett sätt, för att jag vet att mamma kommer mest troligtvis aldrig ha råd att köpa av mig huset. Alltså är det jag som indirekt "får" huset. Ett hus som jag iofs inte skulle vilja sälja och därmed inte heller kunna tjäna nått på det direkt.. :näsblod

Funderade på det jag också om det skulle gå att lösa, då slipper jag dessutom stå på huset längre än nödvändigt om man säger så.

Det känns ju bra på ett sätt, för att jag vet att mamma kommer mest troligtvis aldrig ha råd att köpa av mig huset. Alltså är det jag som indirekt "får" huset. Ett hus som jag iofs inte skulle vilja sälja och därmed inte heller kunna tjäna nått på det direkt.. :näsblod

Går inte arvrätten in där och mor din ärver halva kåken (dvs kronofogden)? :va

Går inte arvrätten in där och mor din ärver halva kåken (dvs kronofogden)? :va

Inte nödvändigtvis, hon har rätt till 50% av mormoderns tillgångar, men hon kanske har annat av värde som mamman kan ärva?

Då låter det mao som att det är smartare att skriva huset på mig "innan" då så slipper man bry sig om arvsrätt osv?

Har pratat lite mer med mor nu ikväll och fått höra att det är inga 5-10år det handlade om som jag först trodde utan dom funderar på att flytta till lägenhet redan till sommaren och behöver därmed inte huset mer. :näsblod

Då låter det mao som att det är smartare att skriva huset på mig "innan" då så slipper man bry sig om arvsrätt osv?

Har pratat lite mer med mor nu ikväll och fått höra att det är inga 5-10år det handlade om som jag först trodde utan dom funderar på att flytta till lägenhet redan till sommaren och behöver därmed inte huset mer. :näsblod

Tycker defenitivt ni bör styra upp det innan det händer något.
Hyr ut till mamsen är nog bästa iden :)

Tycker defenitivt ni bör styra upp det innan det händer något.
Hyr ut till mamsen är nog bästa iden :)

jag förstår att det är svårt att misstro sin mamma, men hon kan komma i en situation där hon inte kan betala, och att du då får stå för tex elräkningar mm. I den situationen kanske du behöver vräka henne formellt. Då uppstår problem om det inte finns kontrakt. Jag vet fall där vräkningen har tagit åratal att genomföra, trots att hyresgästen medgivit flytt. Det har i dessa fall varit myndigheter som bråkat (soc.).

så mitt viktigaste råd är: Upprätta formellt kontrakt med hyra. Nivån på hyran kan vara låg, men måste finnas.

Råd två är: Följ regelbundet upp de fasta utgifter du förbinder dig till(el, sopor mm) En svårupptäckt läckande varmvattenledning kan kosta många tusenlappar(även kallvatten)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg