Bluffmail handelsbanken?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag fick nyss ett mail från en Jonas ***man på Handelsbanken som skrev så här:

"Hej Anders

Du kanske vill ha lite pengar av mig och Lena vilket konto ska jag sätta in dem på?

boende har du hittat något där?

vi får ta en kväll och titta på sevärdheter vi kan göra i Berlin.

Med vänliga hälsningar
Handelsbanken

Namn, telenummer"

Självklart kan han ju inte göra något med mitt kontonummer men jag funderar på om det är början på en scam? Hans mailadress är initialerna i namnen följt av 01@handelsbanken.se
Jag ringde numret som stod i mailet men fick inget svar och sökning på numret gav inget.

Hur som helst så svarade jag:

"Hej Jonas!

Antingen så har jag missat något eller så har du helt enkelt råkat skickat till fel person? Mitt namn är Anders **** och jag bor i Arboga och har aldrig varit i Berlin och kommer troligtvis aldrig åka dit heller.
Det är ju alltid kul att få pengar förvisso men när man inte har gjort sig förtjänt av dem så känner jag att jag hellre står över.
Hoppas du hittar den du söker och kolla upp kontonummer innan du flyttar över pengarna.

MVH Anders **** "

Så, bara felskickat eller fler som har fått detta? Har dessutom Swedbank.

e la bara nån som jobbar där som använder sin jobbmail även privat...

e la bara nån som jobbar där som använder sin jobbmail även privat...

Kan ju vara så, annars så går det ju att "förfalska" avsändarens mailadress om man är haj på datorer, vilket lurendrejare brukar vara.
Svarar jag med kontonummer så kanske nästa mail lyder; Ok, jag behöver även lite mer info som tex inloggninskod på din internetbank :rolleyes:
Idioter finns det ju alltid som går på sånt här.

Kan ju vara så, annars så går det ju att "förfalska" avsändarens mailadress om man är haj på datorer, vilket lurendrejare brukar vara.
Svarar jag med kontonummer så kanske nästa mail lyder; Ok, jag behöver även lite mer info som tex inloggninskod på din internetbank :rolleyes:

Jau, man vet ju aldrig... men dum nog att skicka över nån info e man ju turligt nog inte iaf :tummenupp

2 alternativ, antingen så är avsändaradressen fejk,
eller så finns en fulupplagd mailadress hos handelsbanken som vidarbefodrar mailen därifrån. Kan du gå in i mailhuvudet så borde du se varifrån mailet är skickat.

2 alternativ, antingen så är avsändaradressen fejk,
eller så finns en fulupplagd mailadress hos handelsbanken som vidarbefodrar mailen därifrån. Kan du gå in i mailhuvudet så borde du se varifrån mailet är skickat.

Japp, handelsbanken.se. Hur lyckas man "fulupplägga" en adress hos handelsbanken?

Japp, handelsbanken.se. Hur lyckas man "fulupplägga" en adress hos handelsbanken?

Mindre troligt, men kommer man åt mailservern så är det inte så troligt att någon reagerar på att det dykt upp en ny mail om inget sabbas.

Det är inte så att du sålde rumpan på fyllan? :gnissla

Risken är väldigt överhängande, men jag förstår fortfarande inte varför han drar in frun i det hela :D

Bankkillen och hans fru är nog lite smyg-slm. Det ser inte bättre ut än att du har sålt in en 48-timmars kaninsemester på berlinskt hotellrum med dig i mitten :kryckor

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...