Proteinupptag

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hej

Jag funderar på hur mycket protein kroppen får i sig om jag äter t.ex 100g kyckling. Eller 100g fläskfile? 100g ägg?

Finns det tabellerat någonstans på olika slags produkter hur stort proteininnehåll de har?

Jag räknar med att äta 1,5g protein per kg kroppsvikt per dag. Rätt eller fel vid träning?

Det mesta finns om man googlar. Ska vi sluta diskutera här?
Ja, eftersom tabeller inte bara innehåller 3 olika sorters matvaror så tjänar du tid på att googla.

Det mesta finns om man googlar. Ska vi sluta diskutera här?

Din sista fråga fanns inte med när jag svarade, det kan vi diskutera, det andra svarade jag bara således på att de finns via google.

Men jag kan googla lite åt dig o skriva några tabeller.

Själv är jag för lat o har ett för oregelbundet jobb för att orka bry mig, försöker komplettera med lite proteindryck ett par ggr om dan o käkar mat jag e sugen på.

det är ca 30 gram protein/ 100 gram kyckling/ägg/nötkött/fläskfile

Tackar! Ser ut som att det finns ett visst diskussionsutrymme ändå :hihi

Mjo, fast ändå lättare att googla efter en tabell själv än att folk far med osanningar :D
Vilken typ av träning kör du?
Vid styrketräning så ska du la ligga nånstans mellan 1.5-2g/kg
Sen får du ju inte glömma resten av sakerna med, vill du bli stor eller ska du gå ner osv?
Käka långsamma kolhydrater 8-12h innan träning, lite snabba före o efter.

Ett jävla mickel me allt skit så som sagt så orkar jag inte ens bry mig.
2 proteinshakes, 4 kotletter, en kastrull me potatis o några deciliter sås gjord på grädde oså lite kvällsmat om ett par timmar ska väl räcka till för mina knappa 70 kilo hoppas ja. :va

Blip skrev:
Jag räknar med att äta 1,5g protein per kg kroppsvikt per dag. Rätt eller fel vid träning?
Beror ju lite på vad, varför och hur du tränar. Vill man bli stor å stark kan man iaf inte äta för mycke protein. :)

Edit: Norman hann före. Och mer utförligt.

Ät så du är mätt! Även allsidig kost. Sen behöver du inte tänka så mycket. Dock kan det vara bra att byta ut "mellanmålen" mot protein rik kost. Så som KESO, KESELLA, ÄGG, KYCKLING.

Mjo, fast ändå lättare att googla efter en tabell själv än att folk far med osanningar :D
Vilken typ av träning kör du?
Vid styrketräning så ska du la ligga nånstans mellan 1.5-2g/kg
Sen får du ju inte glömma resten av sakerna med, vill du bli stor eller ska du gå ner osv?
Käka långsamma kolhydrater 8-12h innan träning, lite snabba före o efter.

Ett jävla mickel me allt skit så som sagt så orkar jag inte ens bry mig.
2 proteinshakes, 4 kotletter, en kastrull me potatis o några deciliter sås gjord på grädde oså lite kvällsmat om ett par timmar ska väl räcka till för mina knappa 70 kilo hoppas ja. :va

Jo du har rätt. Siffror finns tabellerat men jag vill ju ändå ha lite synpunkter precis som de du gav mej. Jag har flera mål med träningen. Lyfta en viss vikt i marklyft, springa 5km under en viss tid och cykla under en viss tid en given sträcka. Samt bli av med lite magfläsk.

Jag vill bli hård samtidigt som jag vill ligga kvar på den vikt jag har idag ca ~80kg (:rolleyes:)

Jag är lite lönnfet men jag vet också att om jag inte får i mej det jag behöver kommer jag gå ner i muskelmassa.

Ovan kanske är en knepig kombination men det bör gå med lite vilja, hyfsad kost och kontinuerlig träning.

Jo du har rätt. Siffror finns tabellerat men jag vill ju ändå ha lite synpunkter precis som de du gav mej. Jag har flera mål med träningen. Lyfta en viss vikt i marklyft, springa 5km under en viss tid och cykla under en viss tid en given sträcka. Samt bli av med lite magfläsk.

Jag vill bli hård samtidigt som jag vill ligga kvar på den vikt jag har idag ca ~80kg (:rolleyes:)

Jag är lite lönnfet men jag vet också att om jag inte får i mej det jag behöver kommer jag gå ner i muskelmassa.

Ovan kanske är en knepig kombination men det bör gå med lite vilja, hyfsad kost och kontinuerlig träning.

Inga problem, kör igång me en kreatinkur så blir du hård :D

Mje men de e bara o köra på, lite mer koll på kolhydraterna än proteinet skulle jag väl rekommendera.
Se till att inte få i dig så mkt fett o socker o så om du ska bli av med fläsket, sen får du lägga till lite fler mål på styrkegrejen så du inte bara tränar marklyft :D

Att gymma är den bästa fettförbräningen. Lr att gå ut på promenader i 1h. Mitt tips till dig är att dra in på allt godis och sånt skit som man lockas av. Springa/cyckla 2 dagar i veckan, gymma 3 och vila 2 dagar.
Äter ordentligt med frukost. Hellst knecke bröd typ sport.(billigt o gott) Fil och müsli utan förmycket frukter, hellst bär.

Ordentlig lunch med sallad.

Något mellanmål innan träning.

Träna

Hem och ät middag. Dra nu in på pasta och såna tillbehör. Ta hellre en burk kidneybönor lr sånt till köttet/kycklingen lr vad det nu må vara.

Lovar dig att du kommer vara riktigt deffad och i form utan att ha förlorat muskler. Tvärtom byggt på dig. Fokusera inte på vikten. Den är helt missvisande om du inte vet hur kroppen fungerar och är uppbyggd. Vilket du troligtvis inte gör då du starta denna tråd.

Lycka till:tummenupp

Vet inte om du är ironisk, men vet du vad kreatinet gör?

Inga problem, kör igång me en kreatinkur så blir du hård :D

Last edited:
Hur mkt protein e de i en tallrik fil me lite russin o en banan månne?
De har ja inte ens tänkt på, ba lite bukfylla på morgonen men de e la alla tiders...

Att gymma är den bästa fettförbräningen. Lr att gå ut på promenader i 1h. Mitt tips till dig är att dra in på allt godis och sånt skit som man lockas av. Springa/cyckla 2 dagar i veckan, gymma 3 och vila 2 dagar.
Äter ordentligt med frukost. Hellst knecke bröd typ sport.(billigt o gott) Fil och müsli utan förmycket frukter, hellst bär.

Träna

Hem och ät middag. Dra nu in på pasta och såna tillbehör. Ta hellre en burk kidneybönor lr sånt till köttet/kycklingen lr vad det nu må vara.

Lovar dig att du kommer vara riktigt deffad och i form utan att ha förlorat muskler. Tvärtom byggt på dig. Fokusera inte på vikten. Den är helt missvisande om du inte vet hur kroppen fungerar och är uppbyggd. Vilket du troligtvis inte gör då du starta denna tråd.

Vet inte om du är ironisk, men vet du vad kreatinet gör?

Binder vatten så man blir hård o go :D

Last edited:
På morgonen vill man ha kolhydrater så man står sig och får energi att komma igång på morgonen.

Kreatin är energi reserver nä muskler arbetar intensivt som när man gymmar.:krama

Hur mkt protein e de i en tallrik fil me lite russin o en banan månne?
De har ja inte ens tänkt på, ba lite bukfylla på morgonen men de e la alla tiders...

Binder vatten så man blir hård o go :D

Träna

Tack för det. Jo jag har koll på träningen och vad den gör. Kosten är mitt dilemma eftersom jag aldrig har behövt bekymra mej så mycket för det tidigre. Det har funkat ändå. Börjar dock bli lite äldre så jag behöver ta större hänsyn till sockerintag osv.

Kreatin har jag en halväten burk. Märkte aldrig något av det när jag tog det så det kanske inte var den bästa sorten. Har dock inget behov av att binda vatten och i ärlighetens namn, det är bättre att fokusera på kost och att se till att man faktiskt kommer iväg till gymmet än att peta i sej kosttillskott. Får erkänna att jag försöker få i mej proteintillskott någon gång under dagen när jag tror att jag behöver fylla på, förutom direkt efter träning.

Last edited:
På morgonen vill man ha kolhydrater så man står sig och får energi att komma igång på morgonen.

Kreatin är energi reserver nä muskler arbetar intensivt som när man gymmar.:krama

Jo de vet ja allt, men jag är nattjobbare så går upp ganska sent och är dålig på att äta ordentligt då, lite fil o så är lätt att få i sig o ja blir inte för mätt för att inte orka äta min middag bara några timmar senare...
Som sagt bara sett de som lite enkel bukfylla men de finns ju faktiskt lite nyttigheter me de...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg