Yamaha FZ-tråden

Går i funderingar att investera i en FZ1-N. Är det något speciellt man ska hålla utkik efter när man kollar in beggad hojar? Någon årgång man ska undvika?
 
Två själar, en tanke....

Rapportera hur det går!!

jag tror att jag har tillräckligt med hästkrafter som det är :) MEN, skulle det vara så att någon har provat, och gått igenom besiktiningen, så skulle jag också kunna tänka mig att prova. Pallar inte riskera själv ..

Går i funderingar att investera i en FZ1-N. Är det något speciellt man ska hålla utkik efter när man kollar in beggad hojar? Någon årgång man ska undvika?

ja vissa årsmodeller hade problem med insprutningen - ryckig gång eller vad det nu var, undrar om det inte blev löst 2007, jag känner inga konstigheter på min. På tidigare modeller är det då bra om det följer med en PowerCommander skulle jag vilja säga, då har den personen fixat problemet. Ni andra kan hoppa in om jag har fel.

Kolla om det finns servicestämpel enligt instruktionsbok, varje 10000 km OCH varje år, annars gäller inte den förlängda 5-årsgarantin. Tillbehörsfotpinnar av bättre märke är ett plus, originalen är lite för långt fram tycker vissa (inklusive jag)

Sugen som fan på en. Får dock se hur det blir. Ska ev. ner till italien och kolla superbike i sommar så isf blir det inte en rent ny hoj. Måste ju ha ltie pengar över till resekassa med. :)

soppa + tältplats + öl ? :)
 
Last edited:
Halloj!

Hur fäster man miniblinkers fram på FZ6-n? På den blinkers jag har så är det en M10 bult infästning med mutter och låsbricka så det måste borras i något? För hålet som blir efter orginalblnkersen är ovalt. Någon som gjort detta och kanske kan ge tips, bild?
 
Last edited:
Hur är Fz1-n att köra? Är den så busig som den ser ut? Har läst lite olika recensioner på nätet och har fått den uppfattningen att den ska vara svår att få upp på ettan och mer eller mindre omöjlig att få upp på tvåan. Stämmer detta?
Har kört både super duke och speed tripel men inte fz1-n. På pappret ser ju fz1:an ut att lira i samma klass, gör den det i verkligheten med?

Hej,

Hur lätt som helst att "plocka" upp den.
På 1.an så är det bara att gunga till om man inte "power-wheelar" från lågfart. På tvåan så är det bara till att dutta till kopplingen. Går lätt att gasa upp på 2:an med. Nemas problemas sas.:tummenupp
 
Hej,

Hur lätt som helst att "plocka" upp den.
På 1.an så är det bara att gunga till om man inte "power-wheelar" från lågfart. På tvåan så är det bara till att dutta till kopplingen. Går lätt att gasa upp på 2:an med. Nemas problemas sas.:tummenupp

Hållar med! Ibland börjar jag på 3:an och det går rätt bra. Dock har jag jävligt kass teknik:näsblod Har en kugg mintre fram men funderar på att gå upp 2-3 kugg bak. Kör aldrig speciellt fort ändå utan vill ha lite mer lekkaraktär på hojen:)
 
jag har aldrig provat det här med att "gunga" upp den, men annars tycker jag att det är rätt svårt att få in rätt teknik. Jag fick oftast hjulspinn i ettan, och i tvåan går den upp en liten bit men orkar inte hela vägen. Nu har jag inte provat i några högre farter, jag försökte mest kring 30-50 km/h. runt 50 gick den upp ordentligt i ettan, men sen gick det farligt fort upp till 120, och man e lite ovan :/
 
Har en kugg mintre fram men funderar på att gå upp 2-3 kugg bak. Kör aldrig speciellt fort ändå utan vill ha lite mer lekkaraktär på hojen:)
med en kugg mindre fram är det kanske inte så konstigt att du tycker att den är lätt att få upp.
Jag har för mig att man räknar såhär: antal kuggar bak / antal kuggar fram, typ i vårt fall 45/17 = 2,64 vilket betyder att en kugg fram motsvarar 2,64 kuggar bak. Så i ditt fall blir det 45/16 = 2,97.

Så om man då tycker att ändring till en kugg mindre fram var för mycket, så kan man gå upp 1 eller 2 kuggar bak i stället, så får man mindre "förändring", det blir som att gå ner 0,8 kuggar fram typ
 
Last edited:
Kanske sitter du för långt fram och lutad över styret. Då ritar man:tummenupp Kul det med.
Tänk på att lärotiden kan bli dyr, särskillt med en dyrbar mc.
 
mm, kanske det.. jag hann inte köra så mycket innan det blev snö och is ute, bara ett par veckor, så jag försökte med vad som funkade på 600:an. Sen kan det vara en kombination av dåligt däck, kallt ute, framåtlutad, och 51% av vikten fram redan från konstruktionen. Men hur gör man det där "gunget" då ? off/on på gasen bara ?
 
centralstöd

Suttit och jämfört bilder på S/N modellen. S modellen har centralstöd och det har inte N modellen. Passar ett stöd från S på N ???? Fästet till stödet verkar enligt vad man kan se på reklambilder sitta med två bultar i ramen under fotpinnarna? Någon som provat montera centralstöd på en N modell? Praktiskt när man skruvar och under vinterförvaringen.
 
det är lite i vägen när man ska fälla ner sidostödet tycker jag, så jag har plockat av det
 
Tänkte mest använda det i garaget och under vintern. Frågan är om det passar på min nakna modell. :va Tanken var att hitta ett begagnat/skroten för en billig peng.
 
med en kugg mindre fram är det kanske inte så konstigt att du tycker att den är lätt att få upp.
Jag har för mig att man räknar såhär: antal kuggar bak / antal kuggar fram, typ i vårt fall 45/17 = 2,64 vilket betyder att en kugg fram motsvarar 2,64 kuggar bak. Så i ditt fall blir det 45/16 = 2,97.

Så om man då tycker att ändring till en kugg mindre fram var för mycket, så kan man gå upp 1 eller 2 kuggar bak i stället, så får man mindre "förändring", det blir som att gå ner 0,8 kuggar fram typ

Hittar ingenstans att köpa drev, var gör ni det smidigt grabbar??:va

Och vad sitter det på hojen original fram/bak??
 
Last edited:
Jag är intresserad av att köpa ett originalstyre med tillhörande adapters (styröverfall) för en FZ6a, är det någon som har koll på vart jag kan hitta det till bästa pris? Min cykel har ett styre med grövre diameter och mindre backsweep monterat, och jag vill gärna ha original också.

Sitter det samma styre på någon annan modell? Kan man använda styröverfall från någon annan cykel?

Vad heter styröverfall på engelska? Om man vill ebaya?

Några tips?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top