Lacka själv med sprayburk?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Går det öht att få ett bra resultat med den metoden?
Det är en bulad tank som ska spacklas och sen lackas vit.
Hur fint papper ska det slipas med?

Tips på spackel, färg och klarlack uppskattas!

Spackel: Plastic Padding.

Färg: 2-komponents billack på sprayburk.

Lack: 2-komponents billack på sprayburk.

Mellanslipa med 400-1000 papper så kan man få det riktigt bra om man är hygglig på att lacka med sprayburk.

Ska du lacka på burk så bör du ju byta till en kalligrafi cap så att du inte får den där runda strålen.. Går faktist att få det rätt bra även med burk beroende på vem som håller i den...

Ang färgen så kör på auto-k dom tycker jag funkar bäst, sen slipar du grunden med ett 600k våtslippapper så blir det bra!
Och det behöver inte klarlackas om det är en vanlig solid färg.

Först och främst: Förarbete, förarbete och förarbete. (D.v.s. slät och ren (!) yta som är grundmålad i homogen färg.)

Använd sen rumstempererad färg, skaka en rejäl stund, håll aldrig burken stilla och spraya med minst 3 dm avstånd, låt det torka minst ett dygn och efterslipa sen med fiiiint våtslippapper och/eller rubbing vid behov.

Med lite övning går det att få till riktigt skapligt resultat t.o.m. med biltemas 40-kronors burkar. MEN används aldrig avfettning på den färgen sen! Den rinner bort ...

och inte mekonomens 100 kronorsbrukar heller för den delen dom rinner också bort..

säg såhär..

skall du lägga ner det arbete som du kommer göra så sparar man inte på färgen . har man inte möjligheter utan måste köra sprayburk så är det som viktor säger

2-k på burk. kör du solid färg räcker det med färgen dock så måste du komma ihåg att säga att dom skall blanda i härdare.. har du inte härdare i så får du samma resultat som med mekonomenfärg.

är det en metalic eller basfärg så måste du även köpa klarlack. även den köper du på samma ställer , men i det fallet så skall du inte ha härdare i färgen utan i klarlacken..
fast det där vet ju dom där du köper ..

lycka till

Ålders-sträcket......

2-K lack, hur länge kan man spara den i sprayburk?
Hur länge i burk avsedd för mindre lackspruta.
Har ett helt skåp med äldre färger, men misstänker att de är destruktion som gäller. Storstädning pågår:tummenupp. Toyman

Spackel: Plastic Padding.

Färg: 2-komponents billack på sprayburk.

Lack: 2-komponents billack på sprayburk.

Mellanslipa med 400-1000 papper så kan man få det riktigt bra om man är hygglig på att lacka med sprayburk.

Om jag inte missminner mig så lackar Mattias med Multona från Mekonomen. När han lackar blir det utställningskvalitet, när jag lackar med samma färg så ser det ut som om en blind treåring har lekt med pappas sprayburkar :huvet Så som vanligt sitter det inte bara i materialt ;)

Kulör via highlights.nu (Montana Gold) och sen SprayMax 2k klarlack på det :tummenupp

Om jag inte missminner mig så lackar Mattias med Multona från Mekonomen. När han lackar blir det utställningskvalitet, när jag lackar med samma färg så ser det ut som om en blind treåring har lekt med pappas sprayburkar :huvet Så som vanligt sitter det inte bara i materialt ;)

Asch... Visst blev det snyggt, men det var inte hållbart. Som alla säger rinner sprayfärg av om man tittar för argt på den. Kraschkåpor skiter iofs detsamma eftersom de mest är "skidor" för hojen att åka på när den inte längre har gummisidan ner. Men på en gathoj som blir skitig ofta och man vill tvätta med avfettning funkar det inte med sprayfärg, såvida man inte vill polera upp det hela vareviga gång.

Sprayfärg=sopor, skräp, skit och elände.
2K-färg=vackert, bra, fint. Svårt att få fatt i på sprayburk i Stockholm. Meckigt att skaffa och ställa in utrustningen som krävs för färgspruteapplicering.

Jag lackade min tank med hagmans svart och hagmans klarlack förra vintern och det håller riktigt bra faktiskt. Men då la jag 7 lager klarlack också... Hagmans klarlack är för övrigt riktigt lätt att lacka med. Den har aldrig runnit för mig iaf.

Öööh... Och Montans färger är ju så bra att lacka med, dom är verkligen gjorde för det ända målet också... :tummenupp

Montanas burkar är helt perfekta att lacka med då dom har en jämn och fin stråle oavsett mängd i burken. Lägger du sen på SprayMax 2k klarlack (som är sjukt lätt att använda) håller det för både bensin och annan misshandel du kan tänka dig.

Last edited:
Öööh... Och Montans färger är ju så bra att lacka med, dom är verkligen gjorde för det ända målet också... :tummenupp

Pratade med Montanas åkerförsäljare i Göteborg (Childstore) och dom avrådde skarpt från att lacka hojar med montana-färgerna "de håller föga" sa dom.

Pratade med Montanas åkerförsäljare i Göteborg (Childstore) och dom avrådde skarpt från att lacka hojar med montana-färgerna "de håller föga" sa dom.

Ingen burkfärg håller bra utan klarlack (bortsett från egenfyllda 2k då), därav behovet av klarlacken. Men fördelen med Montana Gold burkarna är att dom är vansinnigt lätta att lägga på utan rinningar och dom finns i en massa kulörer. På med 2k lack så håller det riktigt bra sen.

Var köper man spraymax i stockholm?

Mekonomen. 220:-/burken. En burk räcker precis till ett par kåpor, en tank och en tail.

Mekonomen. 220:-/burken. En burk räcker precis till ett par kåpor, en tank och en tail.

Har du eller ngn annan lust att förklara hur ni går tillväga när ni lackar med burk?

Hur många lager av färg/klarlack (grundfärg?). Vilket slippapper. Hur länge vänta mellan "strykningarna" Avstånd man ska måla från m.m
Samt var man kan köpa produkterna?

Tack på förhand!

Ingen burkfärg håller bra utan klarlack (bortsett från egenfyllda 2k då), därav behovet av klarlacken. Men fördelen med Montana Gold burkarna är att dom är vansinnigt lätta att lägga på utan rinningar och dom finns i en massa kulörer. På med 2k lack så håller det riktigt bra sen.

men Montana Golds klarlack suger eller?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back