Är Microsoft ONDA?

Jag har alltid hävdat det, men lika onda som äpplet blir dom aldrig!

Dom minst onda är dom här snubbarna:

Timeline_0378_BsdDaemon.jpg

vadå onda?

skulle vara roligt att höra förklaringen bakom den här(om det finns någon riktig som inte grundar sig på sånt du har läst på internet)...

Jag har alltid hävdat det, men lika onda som äpplet blir dom aldrig!

Dom minst onda är dom här snubbarna:

Timeline_0378_BsdDaemon.jpg

Last edited:
Inte nu längre, när Mac blivit en kraft att räkna med och Linux dyker i upp i kommersiella datorer och Microsoft inte kan använda sin monopolställning till vadsomhelst.

Det fanns en tid, då Windows XP regerade (may it rest in peace) då Microsoft var onda på riktigt, de styrdes nog av hin onde själv, men han har sen länge avgått. Jag gissar på att vinstsumman var en hyllning till sin gamla chairman.

Inte nu längre, när Mac blivit en kraft att räkna med och Linux dyker i upp i kommersiella datorer och Microsoft inte kan använda sin monopolställning till vadsomhelst.

Det fanns en tid, då Windows XP regerade (may it rest in peace) då Microsoft var onda på riktigt, de styrdes nog av hin onde själv, men han har sen länge avgått. Jag gissar på att vinstsumman var en hyllning till sin gamla chairman.

Minns rysligheter som WinME *burr*

Har aldrig förstått hatet mot Microsoft och Windows.

Att ha skapat ett operativsystem som gör att mindre begåvade (jag är definitivt en av dessa!) människor kan använda en dator på ett enkelt och smidigt sätt är inte helt oklokt i min värld.

Att "han" sen har mage att tjäna pengar på detta är naturligtvis helt fel :rolleyes:

Men så är jag inte kontaminerad av avundsjuka heller.

Att ha skapat ett operativsystem som gör att mindre begåvade (jag är definitivt en av dessa!) människor kan använda en dator på ett enkelt och smidigt sätt är inte helt oklokt i min värld.

Att "han" sen har mage att tjäna pengar på detta är naturligtvis helt fel :rolleyes:

:getsomesjälvdistans

Nej, dom har helt klart lyckats bäst med att tillverka "Det bästa för dom flesta", annars skulle dom inte ha varit marknadsledande så länge.

Lite lustigt dock att mina föräldrar (betänk nu hur jävla gammal JAG är) har bett mig installera Linux på deras stationära dator.

Nu har dom ju förvisso varsin laptop med Win på, men bara att dom kan tänka sig att köra Linux också, det är ett gott betyg till hur moget Linux har blivit.

En kul parantes är att släktens första datorinköp var på min farmors inrådan (hon sköt även till en slant) för att "det begrip ni väl att datorer är framtiden, det måste ni lära er".

I julas (hon är 88 år) så surfade hon på nätet med min Linux-laptop trots att hon nästan är blind...
Jag fick dock koppla till en USB mus då hon inte gillade styrplattan.

Last edited:

Har aldrig haft problem med att dom tjänat pengar.

Däremot sättet de använt sin dominans på att krossa konkurrenter, de har råd att betala böterna i efterhand när väl motståndarn har konkat.

Även alla dolda funktioner, alla drm, de hade även långt gående planer på att skapa en sluten plattform tillsammans med hårdvarutillverkarna mot "piraterna".

Sen att windows i alla versioner verkar spara allt jävla skit även fast man inte vill det själv är även det "ont"

Men windows rokkar fortfaranade i min värld!

Även alla dolda funktioner, alla drm, de hade även långt gående planer på att skapa en sluten plattform tillsammans med hårdvarutillverkarna mot "piraterna".

Och nu är Mac (som var den mera sympatiska av dom två) marknadsledande på såna åtgärder...

Nej, dom har helt klart lyckats bäst med att tillverka "Det bästa för dom flesta", annars skulle dom inte ha varit marknadsledande så länge.

Lite lustigt dock att mina föräldrar (betänk nu hur jävla gammal JAG är) har bett mig installera Linux på deras stationära dator.

Nu har dom ju förvisso varsin laptop med Win på, men bara att dom kan tänka sig att köra Linux också, det är ett gott betyg till hur moget Linux har blivit.

Jag har aldrig använt en dator som kör linux som operativ. Är det lika enkelt som windows numera?

"Förr" så var det ju betydligt mer avancerat iaf. Med "förr" menar jag runt 10 år tillbaka.

Dina päron måste ju onekligen vara en gnutta teknikintresserade iaf. Är väl därifrån du fått dina gener kan man gissa/hoppas ;)

Jag vill bara att min dator skall fungera relativt smärtfritt, vilket dom gjort också genom åren. Relativt.

Har aldrig haft problem med att dom tjänat pengar.

Däremot sättet de använt sin dominans på att krossa konkurrenter, de har råd att betala böterna i efterhand när väl motståndarn har konkat.

Sen att windows i alla versioner verkar spara allt jävla skit även fast man inte vill det själv är även det "ont"

Men windows rokkar fortfaranade i min värld!

Ja, försöka göra sig av med konkurrenter hade man ju inte försökt sig på som marknadsledande....

Om man inte gillar deras produkter så står det ju en fritt att inte använda dessa.
Majoriteten gör dock detta, och är uppenbarligen nöjda :)

Last edited:
Jag har aldrig använt en dator som kör linux som operativ. Är det lika enkelt som windows numera?

"Förr" så var det ju betydligt mer avancerat iaf. Med "förr" menar jag runt 10 år tillbaka.

Dina päron måste ju onekligen vara en gnutta teknikintresserade iaf. Är väl därifrån du fått dina gener kan man gissa/hoppas ;)

Jag vill bara att min dator skall fungera relativt smärtfritt, vilket dom gjort också genom åren. Relativt.

Har man tur, så är det enklare och smärtfriare än att köra Win, har man otur så är det någonting som inte fungerar "out of the (none existing) box"

Men ge det en vecka eller två, för menyerna är inte likadana som i win, och det kräver ungefär lika mycket tillvänjning som att gå från en windows till en annan, man klickar fel ibland och man fattar inte riktigt i vilken meny man gör vad från början.

Multimediadatorn/musikmaskinen här hemma är en linuxdator, ungarna använder den obehindrat, dottern hade fest här hemma och alla gästerna förstod sig på hur man använde den utan att fråga, och grannarna intygar att det var bra tryck i ljudet och inga avbrott på hela kvällen :hihi

Men det går ju att provköra på din dator helt utan att installera någonting alls från en USB sticka eller en Live CD.

Jag har en kusin som är en typisk ANVÄNDARE, han har abolut inga kunskaper och absolut inget intresse av datorer, hans Win totalkrashade och han hade ingen licens då datorn var köpt begagnad.

Vi smällde i senaste Ubuntu.se remixen, allt fungerade utan tweaks, och nu är han helt såld.

Mina egna datorer fungerade också allt direkt på, men brorsan hade någon gammal laptop där det vr lite meck.

Så nu är IAF Ubuntun relativt rakt fram.

Ladda ner och bränn en DVD med ubuntu.se remix och prova, det kostar bara skivan!

Last edited:
Eh, de tjänar de pengar de förtjänar eftersom folk uppenbarligen fortfarande köper deras produkter. Vad jag vet tvingar de ingen att köpa deras produkter och alternativ finns, men tydligen är de inte lika bra/användarvänliga/lättillängliga.

Är väl upp till andra att slå sig in på marknaden?

Microsoft slog underifrån mot IBM när det begav sig, så nu får andra som tror sig ha en bättre produkt ta samma fajt!

Om man inte gillar deras produkter så står det ju en fritt att inte använda dessa.
Majoriteten gör dock detta, och är uppenbarligen nöjda :)

Nu är ju det en ganska fet lögn.

Inga spel som köpes i affär funkar i linux (utan civilingenjörsexamen), Ms-Office är integrerat i de flesta affärssystemen så på jobbet är det inte heller bara att byta.

Men visst, vill man ha en multimediamaskin så kan man välja (om det finns drivrutiner).

Nu är ju det en ganska fet lögn.

Inga spel som köpes i affär funkar i linux (utan civilingenjörsexamen), Ms-Office är integrerat i de flesta affärssystemen så på jobbet är det inte heller bara att byta.

Men visst, vill man ha en multimediamaskin så kan man välja (om det finns drivrutiner).

Fanns ju inte ett enda osant ord i det jag skrev :va

På arbetsplatsen skall du utföra ett arbete med dom verktyg som du blivit tilldelad.

Privat har du i allra högsta grad ett egenbestämt val att göra.

Sen om det betyder att du inte kan spela ett spel så är det ju upp till dig att välja om du vill spela eller inte.

Svart eller vitt e kanon :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...