Haha! Trängselskatt. Eller: Skrattar bäst som skrattar sist! :D

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Bara en tidfråga innan det kommer en komunalavgift för varje kommun som passeras längs E4an :)

Gamla news..

Någon som har hört något om något resultat i sthlm?

Och man får räkning automatiskt nummera va?

Jag tyckte det var en korkad ide då, jag tycker det är en korkad ide nu.

Vi har ju alla betalat samtliga vägar i landet med skattepengar, oavsett om vi nyttjar dom eller inte, varför ska några tvingas betala en gång till för att nyttja vägarna i deras närhet när alla vägar i övriga landet är gratis att nyttja?

Jag tyckte det var en korkad ide då, jag tycker det är en korkad ide nu.

Vi har ju alla betalat samtliga vägar i landet med skattepengar, oavsett om vi nyttjar dom eller inte, varför ska några tvingas betala en gång till för att nyttja vägarna i deras närhet när alla vägar i övriga landet är gratis att nyttja?

Håller helt med dig.
Liksom att jag inte heller tycker att det är motiverat med högre skatt på dieselbilar. Särskilt inte sen allt detta nu tas ut på drivmedelspriset.

Bara en tidfråga innan det kommer en komunalavgift för varje kommun som passeras längs E4an :)

Det lär dröja innan staliga vägar avgiftsbeläggs... men därmot kommer väl detta med trängselskatter (vissa kallar dem avgifter...men det är sammalika skit) bli nästa "modefluga" bland kommuner när tekniken redan betalats av ståkkålmare osv och blir billig nog för Hillbilly-Håla...

Last edited:
Det finns så mycket befängt med det där helvetet att man inte vet i vilken ända man skall börja, låt se:
En miljöskatt som kallas trängselskatt
En trängselskatt för innerstaden som även taxerar trafik ut ur staden
En trängselskatt som inte minskar trängseln
En miljöskatt som inte förbättrar miljön
Sossarna som absolut inte skulle införa den, 2002
Moderaterna som absolut skulle ta bort den, 2006
Att bilismen nu är tillbaka på samma nivå som innan skatten infördes
Intäkterna är alldeles för låga för att finansiera hela jippot

Skattbetalarna (samtliga alltså) får då subventionera ett annat skatteuttag som kallas något det inte är som inte ger resultat, som ytterst få ville ha och som inga politiker skulle införa.

Only in Sweden säger jag.

PS. Kul att alla andra får dock. :)

Nu är ju avgiften för att mildra trafikkaoset och för miljön... Tycker oxå det är fel att man ska behöva betala. Hellst skulle jag se att man kan se till varje individ, yrkeskategori eller avstånd till arbetet. Alltså kunna avgöra hur mycket man behöver bilen till stan. men det är omöjligt skulle jag tro. Annars får det bli som andra storstäder som infört udda eller jämn slutsifra i regnumret får köra varannan dag... Bilförsäljningen skulle få en knuff i alla fall! :)
Om inte annat så borde pengarna rent gå tillbaka till folket i hela landet på något sätt...

Jag kan fortfarande inte förlika mig med att det kostar 20:- att köra UT från stan!!!!!

Att ha hemmakontor var det bästa beslutet jag tagit......

Last edited:
Nu är ju avgiften för att mildra trafikkaoset och för miljön...

Då bygger man alternativa vägar runt trafikkaoset så att bilar kan köra runt istället för genom stan.

Vips blir kaoset mindre och närmiljön bättre!

gissar att IBM lobbat hårt för att de ska införa trängselskatt och trackat dem för att vara lantisarna utan trängselskatt :D

är de bevisat att trängseln minskade med tullarna?
läste häromdagen att det ökat??? om så skulle va fallet tycker tom jag synd om er...

Nu ska den höjas ordentligt i Sthlm, minst en fördubbling. Det har aldrig handlat om miljö, bara om pengar. Slutade alla att köra bil och tog cykel istället så skulle det bli motsvarande avgift på det.

är de bevisat att trängseln minskade med tullarna?

Absolut inte, och även om det vore det så vore det nonsens eftersom vi som åker bil i Stockholm vet att inget förändrats.

Jag tror Dr.Bike får omvärdera sin slutsats om vem som skrattar bäst och sist, verkar som om miljöpöbeln/foliehattarna kommer få något att gotta sig åt igen.

Det kan bli dyrt att köra bil i Stockholmsområdet. Trängselavgiften skulle behöva ligga på 210 kronor om dagen år 2030 för att klara klimatmålen, visar nya beräkningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dyrt-for-bilister-att-na-klimatmalen_4168183.svd

Birgitta Högberg 65 år Lidingö kan man bara hoppas blåser av bron när hon sitter där i sitt modelltåg över Värtan på väg till dockhuset.

Om ni hade haft lite stake i Hufvudstaden och protesterat lite bättre så hade vi kanske sluppit fler påhitt av detta slag! :mad: :6surkart

Det var ju just detta som var farligt med trängselskatten! att man måste pynta lite skiter jag i men när det väl infördes var vägen till biltullar över hela Sverige inte lång.

Nät skall vara statligt. Vägnät, Elnät, telenät, mm. Det är det inte i dag. Allt annat kan mer eller mindre vara privat men inte näten. Företag äger delar av tele/elnätet vilket motverkar frisk, marknadskonkurrens och nu ska vägarna tid också.

Skadeglad för att man införde vägtullar i Stockholm var nog bara den om inte kan tänka i större perspektiv. Nu när politiker har sett att folk accepterar trängsel skatten kan de gå vidare och införa det på andra håll i landet även om det inte råder trängsel i särskilt många städer. Kan inte direkt påstå att jag anser att det är några större bekymmer med trängsel i varken Göteborg eller Malmö. Inte tillräckligt för att man ska införa vägtullar. Om man ska gå vidare med detta får man kalla det något annat även om resultatet blir detsamma. Ett högre skattetryck för bilister.

I Tyskland har man ju skärpt miljökraven på bilar som får köra in och ut ur städerna. Likadant i Italien. I miljöns tecken accepterar man mycket som skattebetalare. Det har politikerna runt om i världen lärt sig och utnyttjar allt oftare.

de borde införa "lundamodellen" allt är enkelriktat eller avstäng för bilar!

de borde införa "lundamodellen" allt är enkelriktat eller avstäng för bilar!

Där kör ju folk mot enkelriktat för att det är så komplicerat att ta sig från ena ändan till den andra med bil.

Många städer gör det svårare för bilisterna. Man bygger om gatorna så att de blir smalare med farthinder och så vidare. Inget som inte hindrar dem från att gå vidare med tullsystem.

Benjamin Franklin:

"Ingenting är säkert här i världen utom döden och skatterna."

Han sa även:

"Det finns bara två saker man kan lita på här i livet: skatterna och döden. Tyvärr kommer de i fel ordning."

Man kan ju annars bara sänka hastigheterna ordentligt, så alla kryper fram. Gärna kombinerat med enkelriktat och fartgupp för att riktigt sätta käppar i hjulen. Fler obevakade övergångsställen där folk dräller över och så gör man om tvåfiliga gator till enkelfiliga, för att "försköna" miljön och göra så att bussarna helt kan blockera gatorna medan de står vid hållplatserna. Allt detta som då leder till frustration hos de som vill ta sig fram t.ex. i arbetet. Dessutom mer utsläpp och längre tid som fordonen vistas inne i stan (hur fan tänkte man egentligen?).

Men nej, vänta nu - det är ju Uppsala på pricken :mad:

Den elementära skillnaden mellan "trängselskatten" i Sthlm vs. GBG är ju ändock att vi kommer att bli "trängselbeskattade" på kringlederna, inte i centrum. Inte så mycket att välja på mer än Tingstadstunneln om man ska från Kungälv till Kungsbacka.

Att 60 år av såssestyre i GBG inte medfört någon som helst intelligent utbyggnad av infrastrukturen i form av kringleder och vettiga vägnät får nu sin effekt.

Jag hade varit för en riktig trängselskatt, om den hade minskat trafiken i centrala stan.
Jag hade varit för en riktig trängselskatt, om det hade funnits alternativ (ringled).
Jag hade varit för en riktig trängselskatt, om det hade funnits en vettig kommunaltrafik.
Jag hade varit för en riktig trängselskatt, om ALLA skulle betala, även polska lastbilschaffisar med fuldiesel i tanken och norska gutter med lusekoftor.

etc.
etc.
etc.
etc.

Nu är det bara en ren och skär extraavgift i kommunen med landets högsta kommunalskatt. Och värre kommer det att bli.

Tjoho!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...