Webbshop-egna företagare, tips!?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Här finns massa olika människor och borde finnas egna företagare och möjligtvis folk som pysslar med webbshopar. Är lite i tankarna att starta en webbshop men vet ingenting alls om hur det fungerar i praktiken. Tänkte gå förbi infoteket någon dag och se om dom kan förklara lite hur det fungerar men tänkte kolla med er här oxå.

Vill veta allt! Måste man ha en fysisk butik? Hur mycket tid lägger ni ner på shopen? Kostnader förutom webbhotell och domän?

Allt är fortfarande bara i mitt huvud så har inte kolla upp så mycket, sökt lite på nätet men inte hittat någon bra information. Har ni någon bra sida man kan gå in och läsa fakta så länka gärna.

För och nackdelar med en webbshop?

Tacksam för all information!
Vänliga hälsningar,
M

Hmm, skrev ett svar som givetvis var i tråden som togs bort, men sammanfattning:

mitt webhotell loopia har en funktion som heter "one click installer" som ska erbjuda skapande av webshopskapande med bara några musklick.

Vad ska du sälja? Hur många artiklar?

Skatteverket lär vara intresserade då de snokar :)

Även en PSP är bra, gärna en som kanske erbjuder betalningar via olika betalmetoder som kort och även betalning via några Internetbanker.

Rapportering av vad som säljs är bra vid redovisning som visar tex. transaktioner och inbetalningar.

Du behöver en enskild firma för det skattetekniska, du behöver ingen fysisk butik, du behöver en webbsida med en webbshopsprogramvara. Det finns gratis som ex OsCommerce. Hörde att google skulle starta någon gratisvariant också men vet inte hur långt de kommit. Finns massor av olika andra... jetshop, textalk för at nämna ett par. Beror på hur kunnig du är att driva en webbsida.

Du kan nog lägga ner precis hur mycket tid som helst. Du får tyvärr räkna med att det tar tid att lägga upp nya produkter, ta bra bilder, bokföring, frankera paket, åka till posten, svara på mail osv

Hmm, skrev ett svar som givetvis var i tråden som togs bort, men sammanfattning:

mitt webhotell loopia har en funktion som heter "one click installer" som ska erbjuda skapande av webshopskapande med bara några musklick.

Vad ska du sälja? Hur många artiklar?

Skatteverket lär vara intresserade då de snokar :)

Själva skapandet av webbshop är inte problemet utan att driva det som ett företag, det är det jag behöver veta allt om.

Om jag startar en webbshop så kommer jag registrera det som ett företag, tog för givet att man var tvungen att göra det. :) Har inte riktigt bestämt mig vad jag ska sälja, har två saker jag är inne på.

Även en PSP är bra, gärna en som kanske erbjuder betalningar via olika betalmetoder som kort och även betalning via några Internetbanker.

Rapportering av vad som säljs är bra vid redovisning som visar tex. transaktioner och inbetalningar.

Ja betalning via nätet/sidan ska absolut ingå.

Last edited:
Ja betalning via nätet/sidan ska absolut ingå.

Okej, det är ganska så mycket att tänka på. Tex. på hur chargebacks ska hanteras. Om du tänkte erbjuda AMEX och VISA kort så tar det lång tid att göra en sådan lösning då industrin kräver att du är PCI compliant osv.

Absolut enklast är att köpa en sådan tjänst via en PSP, alltså för själva hanteringen av betalningarna. Själva shoppen finns det massvis av som är OpenSource.

Vad är det för butik du tänkt starta ?

Last edited:
Får man fråga vad som ska säljas? :rolleyes: Eller det är G-14 classified tills vidare?

Okej, det är ganska så mycket att tänka på. Tex. på hur chargebacks ska hanteras. Om du tänkte erbjuda AMEX och VISA kort så tar det lång tid att göra en sådan lösning då industrin kräver att du är PCI compliant osv.

Absolut enklast är att köpa en sådan tjänst via en PSP, alltså för själva hanteringen av betalningarna. Själva shoppen finns det massvis av som är OpenSource.

Vad är det för butik du tänkt starta ?

Utveckla gärna, vet inte vad PSP är eller det andra. Som sagt så har jag inte fördjupat mig så mycket då jag fortfarande är i tankestadiet och inte gjort något slag i saken än. Ni är min första kontakt.

Jag jobbar på en webbyrå men vill helst inte blanda in dom förräns jag har något konkret.

Jag har hittat ett klädesmärke som inte har en egen butik i sverige utan bara har återförsäljare som tar in lite av märket. Plus att det bara är tantbutiker som har det fast det är ungdomliga plagg. Min andra idé är hundfoder/djurfoder. Har inte vägt för och nackdelarna med mina idér då jag inte vet hur krävande eller vad det behövs för att starta en webbshop över huvudtaget. När jag vet det kan jag börja fördjupa mig i vad jag ska sälja.

Min andra idé är hundfoder/djurfoder. Har inte vägt för och nackdelarna med mina idér då jag inte vet hur krävande eller vad det behövs för att starta en webbshop över huvudtaget. När jag vet det kan jag börja fördjupa mig i vad jag ska sälja.

Tror tyvärr inte på hundfoder iden pga av fraktkostnaden, såvida du inte bara ska sälja till välmående pensionärer :)

Jag är egen företagare & jag kan säga att det inte är "en walk in the park" gör din research NOGA innan du startar upp.....kolla konkurrensen!! (har ingen webshop dock)

Ett bra tips är att nyttja färdiga plattformar med många besökare, t.ex Blocket som har butikslösningar till bra pengar, då drar du också nytta av deras trafik. :tummenupp

Last edited:
Vi drog igång greatdays.se i mitten av -08 och vi sysselsätter numera
6 pers. Det är ett heltidsjobb, om inte mer. Räkna med att det krävs mycket jobb för att driva en framgångsrik webshop, speciellt om du tänkt leva av det.

Underskatta heller inte vikten av marknadsföring. Du kan ha en hur bra shop som helst, men den kommer inte generera en enda spänn till dig om du inte driver trafik till den. Har du en "ok" shop, med bra produkter kan du räkna med en konverteringsgrad på 2%, dvs 2 av 100 besökare handlar nåt. (Men de 2% beror såklart på en massa faktorer såsom varumärkeskännedom bla bla)

Räkna ut ditt snittordervärde. Detta tillsammans med din NETTO-marginal talar om för dig hur mycket du måste sälja för att gå runt. På så sätt vet du hur många besökare du behöver för att uppnå kritisk massa.

Att köpa en besökare från google kostar 1-10 kronor, oavsett om han/hon köper nåt av dig eller inte. Sen kan man jobba med affiliatenätverk etc som ytterligare digitala kanaler för att driva trafik. Förutom "vanlig" offlineannonsering i print då.

Räkna med att du kommer behöva lägga ALLT du tjänar på att driva trafik i början, om du nu inte har sällsynt bra kontakter som hjälper dig med det gratis.

Lycka till!

Tror tyvärr inte på hundfoder iden pga av fraktkostnaden, såvida du inte bara ska sälja till välmående pensionärer :)

idén med hundfoder är mer att folk ska kunna beställa och att vi ska ha hemleverans. finns många uppfödare som beställer mycket åt gången, folk som är rullstolsbundna samt folk som helt enkelt har svårt att ta sig till affären. egentligen är den idén en lite större idé än bara webbshop men det är en fundering iaf.

Just ja. Ser att du skall sälja kläder eller djurfoder. Tänk på att fysiska produkter kräver ett visst mått av logistik också. Lagerhållning kostar pengar.

Studera även konkurrensen. Finns ju både klädaffärer och djurfoderbutiker på nätet.
Vad skall du erbjuda som är bättre, och hur?

Jag är egen företagare & jag kan säga att det inte är "en walk in the park" gör din research NOGA innan du startar upp.....kolla konkurrensen!! (har ingen webshop dock)

Ett bra tips är att nyttja färdiga plattformar med många besökare, t.ex Blocket som har butikslösningar till bra pengar, då drar du också nytta av deras trafik. :tummenupp

Tack! Nej jag har verkligen inte tänkt att det kommer gå lätt till, absolut inte.

Marknadsföring och allt sånt vet jag är väldigt viktigt och det kommer jag verkligen satsa på.

Jag har ju fördelen att inte sälja fysiska produkter utan datafiler, vilket ju underlättar, har dock jobbat inom e-handel med hemelektronik & vet hur jävla mycket jobb det är!! hua.....:gnissla

Vi drog igång greatdays.se i mitten av -08 och vi sysselsätter numera
6 pers. Det är ett heltidsjobb, om inte mer. Räkna med att det krävs mycket jobb för att driva en framgångsrik webshop, speciellt om du tänkt leva av det.

Underskatta heller inte vikten av marknadsföring. Du kan ha en hur bra shop som helst, men den kommer inte generera en enda spänn till dig om du inte driver trafik till den. Har du en "ok" shop, med bra produkter kan du räkna med en konverteringsgrad på 2%, dvs 2 av 100 besökare handlar nåt. (Men de 2% beror såklart på en massa faktorer såsom varumärkeskännedom bla bla)

Räkna ut ditt snittordervärde. Detta tillsammans med din NETTO-marginal talar om för dig hur mycket du måste sälja för att gå runt. På så sätt vet du hur många besökare du behöver för att uppnå kritisk massa.

Att köpa en besökare från google kostar 1-10 kronor, oavsett om han/hon köper nåt av dig eller inte. Sen kan man jobba med affiliatenätverk etc som ytterligare digitala kanaler för att driva trafik. Förutom "vanlig" offlineannonsering i print då.

Räkna med att du kommer behöva lägga ALLT du tjänar på att driva trafik i början, om du nu inte har sällsynt bra kontakter som hjälper dig med det gratis.

Lycka till!

Tack!!!

Läste på nätet att man hellre ska ha färre produkter som man satsar på och bra produkter än massa jävla olika produkter. Hade tänkt att rikta in mig på enbart foder och sen möjligtvis utöka till kanske något hundtugg. Har inte sett så många hundfoderwebbshopar. Men som Biltmore säger så kommer jag kolla marknaden först innan jag bestämmer mig för något. Men vill iaf ha något som redan är etablerat, ett välkänt märke/märken.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back