runddragen oljeplugg

sjklart är det modell inåt :) inget i livet ska va enkelt , har testat följande saker

1 , knacka rejält med hylsan på
2. fräste ur bulten med dremmel så man kunde knacka på en insex
3 . mindre modell av huggis och knacka , men mtrl för spröt
4. funderar på varför lagen om alltings jävlighet finnes
5 , sker ikväll ! studerandet av sprängskisser för o se om man vågar borra och hur mkt , isf blir det köp av ovanstående biltema modell som ngn nämnde

Går det att göra ett spår med dremel el dyl så att man kan skruva ur med vanlig platt skruvmejsel?

Tjaa, efter att ha jobbat med underhåll inom industrin i många år så blir jag inte längre förbluffad över sånt.
Det senaste jag reagerade på var nog när en operatör filade lite på skjutmåttet eftersom det visade att detaljerna var för stora:gnissla

Haha, har en liknande sak från jobbet. Labb-avdelningen hade inte utrustning för att kontrollera/kalibrera en stor micrometer så kvalitetschefen bestämde att det gick bra att lägga ihop en massa passbitar, det fanns såklart inte passbitar så det räckte till så då tog dom ett skjutmått för att mäta det som fattades. :tummenupp

Tjaa, efter att ha jobbat med underhåll inom industrin i många år så blir jag inte längre förbluffad över sånt.
Det senaste jag reagerade på var nog när en operatör filade lite på skjutmåttet eftersom det visade att detaljerna var för stora:gnissla

Moahaha!

Jag fick frågan:
-Har du sett jockes digitalskjutmått?
-Näe, men du kan låna mitt.
-Nja, det måste vara jockes eftersom med det behöver man inte trycka så hårt för att rätt mått:död

Vad ska man säga... Dummelarsson -lite mindre syre vid födseln än oss andra!

Haha, har en liknande sak från jobbet. Labb-avdelningen hade inte utrustning för att kontrollera/kalibrera en stor micrometer så kvalitetschefen bestämde att det gick bra att lägga ihop en massa passbitar, det fanns såklart inte passbitar så det räckte till så då tog dom ett skjutmått för att mäta det som fattades. :tummenupp

Det är generalfel redan vid tanken på att kalibrera mikrometrar med passbitar:D

Last edited:
Fan har du varit nere o snokat på mina grejor på jobbet:mad: :D

Går det inte att värma upp skiten lite snabbt för att sedan snabbkyla pluggen med en isbit eller nåt?

Alu har ju den fördelen att det leder värme/kyla bra

skaffa en orginalplugg så du har något att mäta på hur djupt och stort utan att skada gängorna i blocket sedan är det bara att borra ur med ett borr och bända upp/bort resterna med en spetsig kniv.

skaffa en orginalplugg så du har något att mäta på hur djupt och stort utan att skada gängorna i blocket sedan är det bara att borra ur med ett borr och bända upp/bort resterna med en spetsig kniv.

Skulle nog kunna fungera om man kan spänna upp blocket i en fräs och med hjälp av kordinatbordet EXAKT centrera borren/fräsen.:tummenupp

Släng upp en bild så att vi får se skiten!

Huggmejsel alternativt dorn brukar fungera bra. Skruvutdragare typ biltemas är bra när det inte är aluminium.

Föresten, har du provat att :borra :brynad

ta en större torx och smaska dit den med hammare. akta så inte tråget spricker..

"When in doubt, C4"

Alternativt köp Ducati. Då är det bara att köra vidare. Även de mest envisa delarna vibrerar loss till slut. ;)

Skulle nog kunna fungera om man kan spänna upp blocket i en fräs och med hjälp av kordinatbordet EXAKT centrera borren/fräsen.:tummenupp

Ja lider man av parkinssons så kanske det inte funkar att handborra.
Fick bort pluggen på en racehoj på detta vis så visst fungerar det om man bara har lite känsla i nävarna.

Släng upp en bild så att vi får se skiten!

Huggmejsel alternativt dorn brukar fungera bra. Skruvutdragare typ biltemas är bra när det inte är aluminium.

Föresten, har du provat att :borra :brynad

sjklart har köpt biltemas utdragarsats nu , ska ner om en stund o prova ,, hoppas skiten fungerar annars kanske man blir lite ledsen i ögat

Ja lider man av parkinssons så kanske det inte funkar att handborra.
Fick bort pluggen på en racehoj på detta vis så visst fungerar det om man bara har lite känsla i nävarna.

Joo, det är ju lätt att ha "känsla" i söndertrasat och ojämnt material.:rolleyes:

Prova att ta en hylsa med tolvkantsfattning som är lite för liten för att gå på pluggen utvändigt. Slå fast denna på pluggen med en hammare och dra lös densamma. Var rädd om tråget så det inte spricker runt plugghålet, dvs bruka lagom med våld.

Finns det inga bilder så har det inte hänt.

bilder kommer så småningom ,, biltemas superverktyg visa sig va förbannat dåliga till alu som ngn ovan nämnde ,, det blir o lyfta ur motorn iaf ,, hann nästan klart ikväll men blev trött o grinig

bilder kommer så småningom ,, biltemas superverktyg visa sig va förbannat dåliga till alu som ngn ovan nämnde ,, det blir o lyfta ur motorn iaf ,, hann nästan klart ikväll men blev trött o grinig

Vad är det för hoj som pluggen sitter på?
Det går inte skruva av oljetråget när motorn sitter i hojen?

Om jag hade varit du hade jag testat en svinpitt.
Skada ju inte att testa, se bara till att inte dra av den.
Oljpluggen borde ju inte sitta så hårt.
Driva runt den med ett dorn eller liknande hade du redan testat?
Värm ordentligt innan du testar något.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back