runddragen oljeplugg

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
som rubriken så har en tidigare klåpare varit framme ,, nu till problemet pluggen är gjord i alu o sitter i ett alu block ,, till råga på allt så är skiten torx ,, har provat o slipa upp så man kan in med en insex men för klent mtrl .. hade funderingar på om man kunde svetsa på en hylsa men har ingen lämplig svets ,, törs man ge sig på den med en grispick ?

Borra ur och slå i en urdragare men använd INTE grispitten.
Jag brukar låna ett fyrkantigt don (av en granne) som man bankar i hålet, skruven tappar totalt kraften när den är borrad så det behövs inte mycket för att skruva ur den.

Vet tyvär inte vad det fyrkantiga donet heter, kanske någon här som har koll?

Borra ur och slå i en urdragare men använd INTE grispitten.
Jag brukar låna ett fyrkantigt don (av en granne) som man bankar i hålet, skruven tappar totalt kraften när den är borrad så det behövs inte mycket för att skruva ur den.

Vet tyvär inte vad det fyrkantiga donet heter, kanske någon här som har koll?

Biltema har en sån skruvutdragarsats med borrar, splinesade dorn, hylsor etc.

Håller med om att skippa grispitten, de är just inte bra till nått.

grispit e överlägset men kräver att man borrar ur nästan hela skrunv så nära gängan man vågar.

Om man har lyckats runddra en invändig torx så måste man ju använt sig av insexnyckel... Jobbigt med "hemmafixare" som inte ens bemödar sig med att se efter vilket verktyg de ska använda!

Jag håller med tidigare talare, Biltemas skruvutdragarsats 349:- art.nr: 20-349 funkar över förväntan!

Om man har lyckats runddra en invändig torx så måste man ju använt sig av insexnyckel... Jobbigt med "hemmafixare" som inte ens bemödar sig med att se efter vilket verktyg de ska använda!

Jag håller med tidigare talare, Biltemas skruvutdragarsats 349:- art.nr: 20-349 funkar över förväntan!

Och hur får du i en insex i en torx hål?:va

Tigsvetsa fast något lämpligt i alu. på pluggen, låt den kallna ordentligt sen e det bara att skruva ur, pluggen måste ju ändå bytas.

Lycka till !

Och hur får du i en insex i en torx hål?:va

Genom att använda en för liten insex och därmed paja torx-greppet.
Dra runt en torx gör man inte i första taget med rätt verktyg, skulle gissa på att man drar gängsallad på en aluplugg långt innan fattningen ger sig.

De fyrkantiga "dornen" du tänker på är nog Rigids motsvarighet till "grispittar", annars så är biltemas kit som länkats till tidigare i tråden the way to go.

En variant är ju att använda huggmejsel i ytterkanten på pluggen och slå så nära gängriktning det går, Det brukar funka guld på skruvar som sitter fast iaf, kanske värre med mjukt aluminium, fördelen är att man får lite impulskraft på vridet som kan knäcka loss saker.
Värma ordentligt med varmluftspickan brukar inte skada heller.

får tacka för tipsen ,, skall ner o testa med borr biltemas sats verkar ju intressant :)

får tacka för tipsen ,, skall ner o testa med borr biltemas sats verkar ju intressant :)

Om det är plugg modelle "utåtnavel" så skulle jag testa med en huggmejsel först. Brukar funka. Bra att prova innan man tar sig tid att borra.

Kommer du åt med en polygrip, dvs har pluggen en skalle?

Aha... sitter med typ samma problem.
En liten skruv som håller sadeln var sneddragen vilket resulterade i att skruvhuvudet gick av.
Min fråga blir mao... hur liten är den minsta borren och urdragaren i biltema satsen?

//T

Kan man bli så dum! förbluffande..

Tjaa, efter att ha jobbat med underhåll inom industrin i många år så blir jag inte längre förbluffad över sånt.
Det senaste jag reagerade på var nog när en operatör filade lite på skjutmåttet eftersom det visade att detaljerna var för stora:gnissla

Tjaa, efter att ha jobbat med underhåll inom industrin i många år så blir jag inte längre förbluffad över sånt.
Det senaste jag reagerade på var nog när en operatör filade lite på skjutmåttet eftersom det visade att detaljerna var för stora:gnissla

Det lät som en klockren "råttan i pizzan".

Jag har iof ingen erf av kemisk metall. Men jag skulle provat med att göra extremt rent, kladda på en rejäl klump kemisk metall och trycka i en insex eller kanske den torx som skulle suttit där fr början. Med lite tur så håller det kanske för att dra runt.

Om det är plugg modelle "utåtnavel" så skulle jag testa med en huggmejsel först. Brukar funka. Bra att prova innan man tar sig tid att borra.

sjklart är det modell inåt :) inget i livet ska va enkelt , har testat följande saker

1 , knacka rejält med hylsan på
2. fräste ur bulten med dremmel så man kunde knacka på en insex
3 . mindre modell av huggis och knacka , men mtrl för spröt
4. funderar på varför lagen om alltings jävlighet finnes
5 , sker ikväll ! studerandet av sprängskisser för o se om man vågar borra och hur mkt , isf blir det köp av ovanstående biltema modell som ngn nämnde

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back