VNC bakom proxy m lösenord?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hilfe, bitte!!

I brist på MC-säsong så försöker jag komma åt min dator där hemma ifrån jobbet. IT-avdelningen tycker dock annorlunda...

Har installerat senaste versionen av VNC där hemma (och på jobb-burken). Vitsen med det var att VNC har stöd för proxy. Det har den ju, men inte för http-proxy som kräver användarnamn och lösenord (vilket är det som används här för typ allt).:huvet

Hur göra? Behöver inte köra just VNC ifall det finns andra lösningar - bara jag kommer åt min desktop och kan göra saker på hemma-burken (som kör WinXP - jobbdatorn kör förresten också XP).

Halp, plox! :argpådato

Bifogat

• veänse.gif
    veänse.gif
    17.8 KB · Visningar: 48
Remote desktop brukar sällan vara blockat, så surfar jag på arbetstid iaf :)

Det du skulle kunna testa är väl möjligtvis att försöka använda port 80 för uppkopplingen med VNC. Jag har för mig att det går att ställa in vilken port som ska användas.
Port 80 brukar dom vara lite snällare med.

Det är blockat hos ganska många företag faktiskt. Hur vanligt det är varirerar nog mellan olika branscher.
Inom bioteknik och läkemedel är det nästan alltid blockat allt utom just port 80. Oftast går det inte att göra något annat än bara surfa. VPN eller liknande kan man oftast glömma.

Last edited:
Tack ska ni ha! SH är alltid lika snabb och pålitlig hjälp. :yoparty

RD går bort. Sånt får vi inte syssla med heller.:gnissla

ice13 skrev:
Har du möjlighet att köra ssh till någon trevlig maskin på utsidan ?
Du kanske rentav har en linuxburk hemma ? eller någon kompis som har en igång.
Isåfall, läs: http://blogs.techrepublic.com.com/security/?p=421

Funkar hur smidigt som helst.
Min hemma-server kör ubuntu och har ssh aktiverat. Vet faktiskt inte om jag öppnat porten utåt ... har för mig det. Det här trevliga felmeddelandet (nedan) borde väl dock gå att lösa genom att byta till något annat än port 22, antar jag? :va

Steffo_b skrev:
Det du skulle kunna testa är väl möjligtvis att försöka använda port 80 för uppkopplingen med VNC. Jag har för mig att det går att ställa in vilken port som ska användas.
Port 80 brukar dom vara lite snällare med.
Har ställt om porten till 81 och det går att komma åt java-applikationen genom webbläsaren, så det finns ju kontakt så långt. Det som strular är att min arbetsplats proxy kräver mitt användanamn och lösen för att lira ... vilket inte VNC viewer har stöd för.

---
Jag ska testa det där med ssh-tunnel. Det verkar vara en trevlig lösning om jag får igång det.

Bifogat

• faen.gif
    faen.gif
    12.6 KB · Visningar: 41
Föjdfråga:

Anta att jag får igång ssh-tunneln.
Om jag då kör min VNC viewer genom tunneln så borde jag väl rimligtvis ange min xp-burks lokala ip-adress? (Dvs jag behöver inte ha en portforward i min router för VNC?)

JobbBurk --> JobbProxy --||--> Internet --||--> MinRouter --> MinServer --> MinXpBurk

Föjdfråga:

Anta att jag får igång ssh-tunneln.
Om jag då kör min VNC viewer genom tunneln så borde jag väl rimligtvis ange min xp-burks lokala ip-adress? (Dvs jag behöver inte ha en portforward i min router för VNC?)

JobbBurk --> JobbProxy --||--> Internet --||--> MinRouter --> MinServer --> MinXpBurk

Korrekt.

De e så najs! :yoparty:tummenupp:banana

Är på jobbet, kör SSH hem på port 443 och har nu en tunnel att köra VNC genom. Funkar ju hur bra som helst!

Tack så mycket! :Bugar:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...