Polare rattfylla "på" moppe, ogiltigförklara (?)

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Hallå!

En kompis till mig (nej inte jag, jag e för smart) skulle hem från krogen för nån dag sedan. Han skulle få med sig en polares moped (nej inte min) och jag sa till han att "Vad du än gör, kör den inte hem!"!

Mycket riktigt styrde han den hemåt men i en backe komer han på snilleblixten "Jag leder den med motorn igång! Då kör jag den ju inte!"

Han slår slag i saken, startar den och leder moppen men låter den driva sig själv. En polisbil kör förbi, stannar och han blåser 1,0 promille!

Sen vet jag inte exakta detaljer men det innefattar att hänga med till polisstationen och snack om grov rattfylla och ryckande av körkort.

Detta var så det var, det var inte att han hoppade av när polisen kom eller liknande.

Mopeden var en eu-moppe utan plåtar (därav gissningsvis oförsäkrad) så en överhängande risk för olovlig körning ligger också o gror som en bonus.
-------------

Nu e ju frågan, kan det verkligen räknas som framförande av motorfordon? Jag har letat lite i domar, typ https://lagen.nu/dom/rh/2002:45 men får inte riktigt grepp om det!

Kanske för att jag är sjuksyrra och inte jurist, vem vet. Det refereras till RH 1989:108 men den dommen kan jag inte hitta på nätet, nån som kan hjälpa mig med vart man kan få tag i den?

På bil räcker det väl med att motorhuven är varm?

Tror han är stekt, speciellt om en polis ska vittna om saken om 6mån-1år med en helt annan historia.

Edit:
Skrev polisen att de bara sett han leda den? :va

frågan är väl hur man definierar ordet framförande. troligtvis åker han på det, t.ex. så räcker det att du druckit och sitter bakom ratten på en bil med motorn av och du kan åka dit för rattfylla

Jippo: Ja det är just det som e pudels kärna!

Kan ju tilläggas att te.x "cykla" på en moped med trampor ej räknas som framförande av motorfordon utan det jämförs med en cykel.

Jag har inte läst deras rapport än men jag tar för givet att det är det dem har skrivit, han satt aldrig på moppen.

Om du klipper gräset med en självgående gräsklippare som man går efter, kan det räknas som framförande av motordrivet fordon. (ej prövat i domstol än, vad jag vet) så han ligger pyrt till.

Annat ex. : Att leda en mc mot enkelriktning är förbjudet, på samma sätt som om du körde.

Jippo: Ja det är just det som e pudels kärna!

Kan ju tilläggas att te.x "cykla" på en moped med trampor ej räknas som framförande av motorfordon utan det jämförs med en cykel.

Jag har inte läst deras rapport än men jag tar för givet att det är det dem har skrivit, han satt aldrig på moppen.

Fast man åker väl dit för fylla även om man cyklar en trampmoppe?
Man kan ju åka dit på att cykla en cykel i fyllan.

Jag ville bara påvisa att det finnns olika grader av helvetet vad gäller framförande av motorfordon.

Man kan åka dit bara av att vara full varesig med eller utan cykel eller moped.

Tillägg:
Promillen i sig på cykel är inte olaglig!
1 pomille och du framför hojen på ett säkert sätt = lagligt

Styrstångsfyllan är en myt.

Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt isf.
En alkis på polarns sommarjobb åkte på det, satt på förar sidan i en avstängd bil medans den nyktra föraren slagga i passagerarsättet. (ingen ratt ivägen där)

Om man däremot sover på passagerarsidan med motorn igång, ber polisen en bara stänga av bilen, och man får lova att gå på bio innan man kör dagen efter, Iaf dom snälla poliserna i götet i sommras :D:Bugar

Om du klipper gräset med en självgående gräsklippare som man går efter, kan det räknas som framförande av motordrivet fordon. (ej prövat i domstol än, vad jag vet) så han ligger pyrt till.

Annat ex. : Att leda en mc mot enkelriktning är förbjudet, på samma sätt som om du körde.
Har du några källor på de där uppgifterna?

GuW: Att någon åker dit på att ha cyklat på fyllan tillhör inte vanligheterna. Och gör de det så beror det nog inte på en rattfylla. Har för mig att det är något med att det saknas lagstöd för att göra alkotest på cyklister. Däremot så kan man ju åka dit på t.ex. en lob om man kan antas utgöra en fara för sig själv eller andra. Och har man åkt dit på ett par lob så kan körkortet ryka på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm

"Den som för.." upprepas i texten, inte framför.
Det borde gå att tolka så.
Du tänker på t.ex. 4 § första stycket? Där det står:
"Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga..."

Fjärde stycket i samma paragraf:
"Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet fordon, som är avsett att föras av gående."

Du tänker på t.ex. 4 § första stycket? Där det står:
"Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga..."

Fjärde stycket i samma paragraf:
"Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet fordon, som är avsett att föras av gående."

:D:yoparty

Min morbror torskade för rattfylla pga att han inte kom in i sin kompis lägenhet efter en blöt fest. Han hade kört dit på dagen, det var vinter och kallt, så han satte sig i bilen med motorn igång för att få lite värme i väntan på kompisen.
Enter patrullen.
Troligen kunde han ha klarat sig om han suttit på passagerarsidan, men jag vet inte säkert.

Det där med vad som räknas som att man kört är en lite knivig fråga.
Jag har för mig att för att det inte ska räknas som att man kört så måste man gå på sidan om och motorn måste vara avstängd.
Är motorn påslagen eller man sitter med ett ben på vardera sidan och rullar den så åker man dit.

I alla fall är det så jag fattat det.
Man ska aldrig överhuvudtaget befatta sig med motorfordon annat än som passagerare när man är på lyset är väl sensmoralen.
det lär väl finnas möjlighet att snacka med någon som verkligen kan sådant här. Exempelvis en jurist.

Pratade med polisen om vad som gällde som att köra för ett tag sedan, med anledning av den stora rödljusdebatten. Vet inte om någon blir klokare av det. Jag vill minnas att betydelsen av motor av eller på var en sådan sak som han inte tyckte sig kunna svara entydigt på.

Edit: Jag kanske skulle länka tråden också. Notera dock att det naturligtvis bara är att se sig om och köra, för det Vet den Juridiska Expertisen på SH. Du känner igen dem på att de är de Hårda Killarna som cyklar pedalcykel fram till i Februari varje vinter... :tummenupp

Last edited:
Det där med vad som räknas som att man kört är en lite knivig fråga.
Jag har för mig att för att det inte ska räknas som att man kört så måste man gå på sidan om och motorn måste vara avstängd.
Är motorn påslagen eller man sitter med ett ben på vardera sidan och rullar den så åker man dit.

I alla fall är det så jag fattat det.
Man ska aldrig överhuvudtaget befatta sig med motorfordon annat än som passagerare när man är på lyset är väl sensmoralen.
det lär väl finnas möjlighet att snacka med någon som verkligen kan sådant här. Exempelvis en jurist.

Ett ben på vardea sida utan motor igång avhandlas i flera instanser på https://lagen.nu/dom/rh/2002:45 och där även med alkohol inblandat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg