Jobbskatteavdraget - vad tycker du?

Hur finansieras det mer förutom via skattsedeln i dagsläget då menar du? Förvisso medlemsavgifter men dessa täcker inte mycket. Säkert att det skulle vara 80-90% skattetryck verkligen? Låter lite taget ur luften men det kanske stämmer som du säger :confused:

Ersättningen till arbetslösa finansieras dels genom medlemsavgifter (cirka 4 miljarder 2006), men till den största delen av arbetsgivaravgifter.
- Wikipedia.

Kolla lönespecen så ser du att arbetsgivaravgiften är en rätt rejäl slant varje månad. Utan att veta gissar jag att pengarna placeras på olika sätt för att sen användas vid arbetslöshet.

Börja jobba statligt eller kommunalt så kommer du snabbt inse vart skattepengarna tar vägen....

Hade det inte varit billigare att slå ihjäl dom med en gång? :glömdet
Om man sitter med sin Partitidning och läser sossepropagandan, och lyckas med konststycket att både missa Partitidningens rapportering om jobbskatteavdraget OCH skillnaden i lönekuvertet, har man sannerligen förverkat sin rösträtt.

Om man sitter med sin Partitidning och läser sossepropagandan, och lyckas med konststycket att både missa Partitidningens rapportering om jobbskatteavdraget OCH skillnaden i lönekuvertet, har man sannerligen förverkat sin rösträtt.

Det är väl de som inte får ngt lönekuvert som inte vet. Det är väl 4 miljoner ca som jobbar, och 5 miljoner som av olika anledningar inte gör det. Av dessa är en del barn som skiter i skatt än så länge, en del gamlingar som slutat bry sig.

Jag har sett att jag har fått lite mer pengar.

Men redan före jobbskatteavdraget var jag så högavlönad att jag,precis som nu, inte
hinner göra av med alla pengar jag tjänar.

Så för att hålla låneekonomin igång sätter jag därför in en massa pengar på banken
så att lågavlönade och pensionärer kan låna dem till livets nödtoft, för att sedan betala
tillbaka dem plus lite arbetsfria inkomster till mig och bankägarna.

- Wikipedia.

Kolla lönespecen så ser du att arbetsgivaravgiften är en rätt rejäl slant varje månad. Utan att veta gissar jag att pengarna placeras på olika sätt för att sen användas vid arbetslöshet.

Börja jobba statligt eller kommunalt så kommer du snabbt inse vart skattepengarna tar vägen....

Ok, de kallar det inte en ren skatt men då är jag med. De kan ju kalla det avgift istället för skatt, det låter så mycket bättre :D

Ok, de kallar det inte en ren skatt men då är jag med. De kan ju kalla det avgift istället för skatt, det låter så mycket bättre :D

Det är skillnad på begreppen. Skatt är det sittande regering som styr över, medan t ex avgifter (som TV-avgiften eller arbetsgivaravgiften) styrs av riksdagen.

Det är skillnad på begreppen. Skatt är det sittande regering som styr över, medan t ex avgifter (som TV-avgiften eller arbetsgivaravgiften) styrs av riksdagen.

Sant, men som lekmän så vet vi ju båda vad det egentligen rör sig om :näsblod

Nja, föreskrifter om skatt till staten meddelas genom lag, och det är riksdagen som stiftar lagar, inte regeringen. Ingen större skillnad på statlig skatt och arbetsgivaravgifter således. Regeringen lägger fram en proposition till riksdagen som sen beslutar.

Det är alltid bra med mer pengar på kontot. Dock tycker jag det är lite taskigt att dom som är arbetslösa inte får mer i plånboken.

Konstigt att folk inte tecknar/vet något om inkomstförsäkringar:va, betalar bara 7 kr för den via fackavgiften och det gör några tusen mer vid eventuell arbetslöshet. Ingår det inte i facket finns privata alternativ.

Nja, föreskrifter om skatt till staten meddelas genom lag, och det är riksdagen som stiftar lagar, inte regeringen. Ingen större skillnad på statlig skatt och arbetsgivaravgifter således. Regeringen lägger fram en proposition till riksdagen som sen beslutar.

Men fördelningen av den skatt som kommer in under en mandatperiod bestäms väl av regeringen? Avgifter ska ju vara frikopplade från det politiska styret, som just exemplet med TV-avgiften, eller för den delen arbetsgivaravgifter.

Eller har det med någon form av öronmärkning att göra? Att om man kallar det avgift är det reglerat vad pengarna får användas till, medan skatt kan användas till lite vad som helst?

Arbetsgivaravgiften är inget annat än skatt..

Anledningen till att det inte heter arbetsskatt eller bara ligger på "vanliga" inkomstskatten är att svensson skulle skrika rakt ut om de fick reda på att det i verkligheten inte betalade sina 33% skatt utan snarare 65% skatt :huvet

Men heyy.. arbetsgivar avgift betalar inte arbetslösa... Kanske borde ge dem skatteavdrag på sin lilla löning oxo fast införa arbetsgivar avgift på dem oxo istället :D Alla glada?

Men fördelningen av den skatt som kommer in under en mandatperiod bestäms väl av regeringen? Avgifter ska ju vara frikopplade från det politiska styret, som just exemplet med TV-avgiften, eller för den delen arbetsgivaravgifter.

Eller har det med någon form av öronmärkning att göra? Att om man kallar det avgift är det reglerat vad pengarna får användas till, medan skatt kan användas till lite vad som helst?

Vad skatter skall användas till föreslår regeringen i budgetpropen. Denna antas sedan av riksdagen. Så länge regeringspartierna har egen majoritet i riksdagen betyder ju det att regeringen bestämmer, det är ju riktigt.

Jag tror (vet inte och hinner inte kolla) att arbetsgivaravgifter går rakt in i statskassan. Visserligen heter det att si och så många procent av avgiften avser det ena eller det andra, men i praktiken gör nog regeringen (genom riksdagen) som man vill vad gäller användningen. Det är ju annars närmast en helig socialdemokratisk princip (borgarna vill nog inte ändra den:)) att pengar in i statskassan inte skall vara öronmärkta, eftersom en sådan inskränker politikernas möjligheter att fritt använda slantarna efter eget skön.

Hittade lite förklaringar på allsvetande Wikipedia, så nu är jag upplyst!

Man skiljer i strikt mening mellan skatter och avgifter. Skatter betalas av alla oavsett om de utnyttjar nyttigheterna eller inte, utan direkt koppling till särskild motprestation. Avgifter är däremot kopplade till en motprestation och tas ut av den som utnyttjar tjänsterna.
Gränsen mellan skatter och avgifter är något flytande.[2] Arbetsgivaravgifter är exempelvis trots namnet delvis skatt och den kommunala fastighetsavgiften i Sverige är i statsrättslig mening en skatt. Ett annat exempel är trängselskatt i Stockholm; trängselskatten var från början avsedd att kallas trängselavgift, men sedan Lagrådet påpekat att förslaget juridiskt inte kunde kallas avgift ändrades ordet till trängselskatt.
Exempel på avgifter är de avgifter man betalar för ett läkarbesök, ett pass eller en förskoleplats.

Jag ser det såhär:
Om man jobbat i 20 år har man betalt skatt och A-kassa under den tiden. De flesta har gjort det. Sen klappar någon bank i USA ihop, det blir ekonomisk panik i världen, och en massa folk i Sverige blir arbetslösa.
Då tycker Sveriges ledare att dom som lyckats behålla jobbet ska få mer pengar medan dom som blivit arbetslösa förlorar tusenlappar varje månad. (Själv hade jag 6000 mindre i månaden att röra mig med när jag var arbetslös).
Eftersom man står sig själv närmast ser jag det som självklart att det är väldigt många arbetslösa, som jobbat så länge att dom har rätt till ersättning, blir förbannade.

Men tänk på mig då.. Jag har, sedan jag gick ur skolan för 20 år sedan, arbetat mycket och hårt varje dag och tjänat kopiösa mängder pengar som jag betalat ~65% skatt på. Jag har dock inte utnyttjat en enda skattekrona själv. Hur rättvist är det då? buhu...

Det är mest synd om mig!

Men tänk på mig då.. Jag har, sedan jag gick ur skolan för 20 år sedan, arbetat mycket och hårt varje dag och tjänat kopiösa mängder pengar som jag betalat ~65% skatt på. Jag har dock inte utnyttjat en enda skattekrona själv. Hur rättvist är det då? buhu...

Det är mest synd om mig!

Det blir ännu mera synd om dig den dag du, mot förmodan, blir arbetslös och får ut 10 papp i månaden. :D

Inte om han tecknar en inkomstförsäkring, som ger 80% av din verkliga lön.

De är inte dyra.

Jag har en som ger mig 80% i 200 dagar :)

Det är nog standard, men folk e så jävla korkade att dom tycker dom betalar så mycket att dom inte har råd med en försäkring.

Back to topic: Jag tycker avdraget är kanon, men lider med dom som inte får ta del av det. Detta gäller såklart inte arbetsskygga, pundare, simulanter och annat löst folk. :)

Jag vill också ha en inkomstförsäkring så jag får mer pengar om något går fel. :tungan
Har letat lite halvhjärtat men inte hittat vart man skaffar sig en sådan? Att göra det via facket är uteslutet då jag inte är medlem där och inte heller tänker bli. :)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back