Bakljus med integrerade blinkers

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Jag har ju en sporthoj och den är just nu i standardutförande. För att "hotta upp" bakdelen lite så tänkte jag byta ut orginalljus och blinkers bak mot en sådan här integrerad pryl:
attachment.php


Nu har jag några funderingar:

1.) Vad tycker bilprovningen/transportstyrelsen/polisen om integrerad blinkers? (Jag vet att man måste ha dit orginal tailen i övrigt eftersom den måste gå ner över däcket, men måste man ha extrna blinkers?)

2.) Syns man med en integrerad blink? Vad ska man se upp för, har ni erfarenheter av montering av liknande?
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    40 KB · Visningar: 10,444
Är dock lite osäker, men finns säkert nån paragrafryttare som vet bättre som kan rätta mig....:tungan
Men tror det finns nått skrivet i en dammig lagbok att färdriktningsvisaren ska vara 15cm utstickande från skyltens centrum.... Eller??:va
 
Det syns rätt dåligt.

Sen är det inte lagligt heller så du kommer finna nya ovänner både inom polismakten och svensk bilprovning. ;)
 
180mm mellan bakblinkersarnas ljusytor är det som gäller. Fram är der 240mm. Så om plastkakan är tillräckligt bred och har blinkersarnas ljusytor i ytterkanterna så kan det ju funka.

Att tailen måste gå ned över däcket låter konstigt. Stänklappskravet försvann för många år sedan. Bara reflexkravet kvar.

/J
 
Last edited:
180mm mellan bakblinkersarnas ljusytor är det som gäller. Fram är der 240mm. Så om plastkakan är tillräckligt bred och har blinkersarnas ljusytor i ytterkanterna så kan det ju funka.

/J

Har klara misstankar om att TS tilltänkta uppsnyggning av bakpartiet på sin ninja INTE inkluderar en minst 18cm bred baklampa. :D

Sen har jag bestämt för mig att integrerade blinkers i baklampan INTE är tillåtet. Har haft fel förr dock och det KOMMER hända igen, jag lovar...
 
Men här verkar du minnas rätt, se §69
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575
Ser ut att vara otillåtet med kombilykta.
69 § Körriktningsvisare

1. får grupperas med strålkastare eller lykta,

2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,

3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,

4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

Det kan ju verka lite stört i mina ögon då en integrerad blinkers med kraftigt ljus borde synas betydligt bättre än de små miniblinkers som uppfyller de laga kraven men inte syns alls bra.

Men nu blir istället frågan vad som menas med punkt 1 ovan. "Får grupperas med..." Betyder det alltså att det är i laga ordning om den del av lampan som är 'blinkers' INTE lyser rött utan är helt släckt om man inte blinkar?

§66 ...För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
Om man då sätter dit en sådan lykta med bredd nog för att uppfylla kravet på 18 cm så borde det fungera. Frågan är dock om inte det är fulare än orginal :rolleyes:
 
Det kan ju verka lite stört i mina ögon då en integrerad blinkers med kraftigt ljus borde synas betydligt bättre än de små miniblinkers som uppfyller de laga kraven men inte syns alls bra.

Men nu blir istället frågan vad som menas med punkt 1 ovan. "Får grupperas med..." Betyder det alltså att det är i laga ordning om den del av lampan som är 'blinkers' INTE lyser rött utan är helt släckt om man inte blinkar?


Om man då sätter dit en sådan lykta med bredd nog för att uppfylla kravet på 18 cm så borde det fungera. Frågan är dock om inte det är fulare än orginal :rolleyes:

Godkända miniblinkers lyser som fan tycker jag. Mina små Kellerman diodblinkers är det direkt bländande att titta in i.
Förbundet mot integrerad blinkers är nog mest för att skenet inte ska sammanflyta med bak-/bromslyktans.

"Gruppera med" skulle jag tolka som att det är ok att placera blinkerser omdelbart intill tex den främre strålkastaren, bara kraven på distans mellan resp blinker är uppfyllt.

Jag har ingen aning hur bilprovningan skulle bedöma en kombinerad baklampa där de blinkande areorna annars är släckta.

Den kombinerade baklyktan skulle nog i alla fulla fall behöva vara bredare än 180mm eftersom §66 säger "...innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm"

Men det bästa är nog att fråga Bilprovningen. Frågeställare på SH driver ofta diskussionen dithän att de som ställer upp och svarar till slut ska klä skott för myndigheternas regelverk. :D
 
Last edited:
nu finns det även miniblinkers med bak o bromsljus E godkända

Hur menar du nu? Sidan fungerar inte så jag blir lite osäker. Menar du att man har en baklampa och ett bromsljus integrerat i blinkersen?!
Det borde ju absolut inte vara lagligt.

Eller menar du att det finns ett kit med bakljus/bromsljus och 'vanliga' blinkers som blivit godkänt ihop :confused:
 
Hade ett liknande baklyse från clear alternatives till horneten och blinkersen syns apdåligt en solig dag kan jag säga, därför koppla jag ur dom och satte miniblinkers på sidorna istället.
 
Hur menar du nu? Sidan fungerar inte så jag blir lite osäker. Menar du att man har en baklampa och ett bromsljus integrerat i blinkersen?!
Det borde ju absolut inte vara lagligt.

Eller menar du att det finns ett kit med bakljus/bromsljus och 'vanliga' blinkers som blivit godkänt ihop :confused:

Det är motsatsen till din baklampa kan man säga. Två traditionella blinkers, fast med inbyggt bak-/bromsljus. De ersätter baklampan. Det är poppis på choppers, att kunna ha bakstänkan ren. Men på en sporthoj är det ju tvärtom, de flesta vill avsluta tailen med en lampa.

Bikelines sida har varit nere i några veckor tyvärr.
 
Det är motsatsen till din baklampa kan man säga. Två traditionella blinkers, fast med inbyggt bak-/bromsljus. De ersätter baklampan. Det är poppis på choppers, att kunna ha bakstänkan ren. Men på en sporthoj är det ju tvärtom, de flesta vill avsluta tailen med en lampa.

Bikelines sida har varit nere i några veckor tyvärr.

Biltemas E-godkända miniblinkare har det, dock bara en uppsättning röda dioder, teoretiskt sett skulle man kunna koppla dom med motstånd som baklyse och utan som bromsljus, jag kopplade allt till blinkersen och får ett ohyggligt kraftigt rödorange sken från dom.
Bakljus och bromslyse kör jag hojens orginal, fast med lite kraftigare lampor.

Jag vill att folk ska se var jag tänker ta vägen!
 
Jag vill att folk ska se var jag tänker ta vägen!

Samma här, fast därför kör jag med diodbliunkers samt har byggt om min lucasbaklampa till att istället för lampa innehålla 18 dioder. Alla lampor skakade sönder hela tiden.

Fast vi har ju aldrig snuttjag, så vi räknas inte
 
Fast vi har ju aldrig snuttjag, så vi räknas inte

Jag hittade skaktålig halogen till min baklampa, fast istället för 5/15W var den 10/21W (en släpvagnshandlare som hade)

Även en symaskin skakar sönder lamporna, men med högfrekventa småvibbar istället för lågvarvsdunk.

Och jagar snuten oss så är det för att dom tror att vi har rymt från ålderdomshemmet :D
 
Jag lånar tråden lite :) Den röda reflexen bak, kan man sätta den inne i stänkskärmen eller liknande utan att få en knäpp på nosen utav polisen?
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top