Ride height justering

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Har idag "mätt" upp hojen och inser att Ride Height fram är 10 mm för låg. Jag skulle vilja ha hjälp med två frågor relaterade till detta.

1. Får det några större stabilitets effekter med de 10 mm?

2. För att justera detta ska jag,

a. Justera ner fjädern bak för att på så vis få höjning fram? (bak ligger allt rätt i mitten på spannet).

b. byta fjäder i gafflarna? Och i så fall förmodar jag att den ska vara hårdare?

c. inget av ovanstående utan något jag som novis har missat helt?:va

Motorcykeln är en GSX-R 600 2005. Öhlins bak och standard fram.

Tack på förhand!

Rickard

1, den blir mer lättsvängd mer lägre höjd fram (och brantare gaffelvinkel och kortare försprång som följd) och då följdaktligen lite mer nervös. Skulle personligen hellre sätta på en styrdämpare än att göra hojen 'svårsvängd' om du tycker den är för nervös.

10mm är ganska mycket och borde kännas om du ändrar.

2a, inte röra bak! Bak är korrekt gissar jag?

2, om du har förspänning av framgaffelfjädrarna kan det räcka, alternativt byta framfjädrar.

Det du ska kolla är både obelastad höjd samt belastad höjd för att veta om fjädrarna är rätt eller om de borde bytas.

Åh andra sidan känns väghållning och beteende bra så kör på, gör justering någon gång när du är ute och kör och se om du känner skillnad.

Det kan vara märkbart, det vet man inte förrän man provat. Har du problem med stabiliteten nu? Ligger du 10mm utanför det spann som är rekomenderat?
Det kan vara så att din körstil kan orsaka ostabilitet, nu vet jag inte hur erfaren/oerfaren du är.

Jag hade en hoj som svajade rätt mycket, en stor del av det försvann när jag tog rygg på en kille som körde jävligt mjukt men fort, enorm skillnad, sen var det ändå en del kvar o göra på fjädringen.

Om du vill få bort den skillnaden ska du skaffa styvare fjädrar fram, anpassade för din vikt.

Genom att höja den bak så gör du inget med hänget fram, helt skilda saker.

Det finns en film, "suspension for mortals" som tar upp väldigt mycket, se den.

1, den blir mer lättsvängd mer lägre höjd fram (och brantare gaffelvinkel och kortare försprång som följd) och då följdaktligen lite mer nervös. Skulle personligen hellre sätta på en styrdämpare än att göra hojen 'svårsvängd' om du tycker den är för nervös.

10mm är ganska mycket och borde kännas om du ändrar.

2a, inte röra bak! Bak är korrekt gissar jag?

2, om du har förspänning av framgaffelfjädrarna kan det räcka, alternativt byta framfjädrar.

Det du ska kolla är både obelastad höjd samt belastad höjd för att veta om fjädrarna är rätt eller om de borde bytas.

Åh andra sidan känns väghållning och beteende bra så kör på, gör justering någon gång när du är ute och kör och se om du känner skillnad.

TACK! :tummenupp

Styrdämpare finns och jag har inte upplevt hojjen som ostabil.

Japp, bak är korrekt så då rör jag inte det :tummenupp

Jag ska prova att skruva lite på fjädrarna. Har dock förspänningen på 2 varv av 8 (där 0 är så hårt det kan bli) och det är som sagt 10 mm fortfarande. Borde det inte ha varit mindre?

Jag har mätt både obelastat och belastat, dock utan skinnkläder som ju gör några kilo...

Tack igen,

Rickard

Det kan vara märkbart, det vet man inte förrän man provat. Har du problem med stabiliteten nu? Ligger du 10mm utanför det spann som är rekomenderat?
Det kan vara så att din körstil kan orsaka ostabilitet, nu vet jag inte hur erfaren/oerfaren du är.

Jag hade en hoj som svajade rätt mycket, en stor del av det försvann när jag tog rygg på en kille som körde jävligt mjukt men fort, enorm skillnad, sen var det ändå en del kvar o göra på fjädringen.

Om du vill få bort den skillnaden ska du skaffa styvare fjädrar fram, anpassade för din vikt.

Genom att höja den bak så gör du inget med hänget fram, helt skilda saker.

Det finns en film, "suspension for mortals" som tar upp väldigt mycket, se den.

Man tackar!

Har inget problem med stabilitet men jag är 10mm utanför spannet. Förspänningen är då på "varv " 2 av 8 vilket ju är hyffsat hårt.

Kör väl en ca 10-20 dagar om året så inte helt oerfaren men inte helt erfaren heller :va

Tack för hjälpen!

Rickard

Last edited:
Org fjädrar är oftast inte så jättebra.
Just nu har du en jättebra justeringsmöjlighet bak men fram vågar jag nästan lova att du kommer få olika värden för varje gång du trycker ner och släpper gaffeln.

Skulle rekomendera dig att satsa på ett par öhlins fjädrar, kostar ca 1300kr, montera med ny fräsch olja (givetvis rätt mängd).

Mät om sen, kommer säkert ge skillnad när du mäter om. Och ta på dig hela utrustningen, skinnställ stövlar hjälm handskar, så får du bäst resultat.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back