"Action" video kamera

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon om har någon erfarenhet av följande produkter eller någon annan motsvarande produkt?

Den här produkten såg jag redan förra året.

http://www.goprocamera.com/

Här om dagen såg jag den här produkten.

http://www.contour-hd.co.uk/

Tillbehören som man fäster kameran verkar vara mer genomtänkta på den senare produkten.

Föregående kamera ger ett bastantare intryck, men skenet kanske bedrar. Har som sagt inte sett någon av dem i verkligheten. Därav frågan här på forumet.

Har haft tankar på att använda mig av en pocket digital kamera, men kommit fram till att de är för ömtåliga mot väta, slag och så vidare.

Last edited:
Har GoPro Hero (den äldre, inte wide).
Rätt nice tycker jag. Gav någonstans runt 1400 har jag för mig.
Funkar rätt bra som att fota med också.

Tyvärr har jag ett stort problem med den. När jag ska filma skidåkning suger den batterier i kylan och dör efter bara några minuters filmande. Har använt laddningsbara NiMH men tricket är nog Lithium, fast dessa är så dyra.

Vinkeln var lite kass men här är en föraning hur det ser ut.
http://www.youtube.com/watch?v=941pg3bhWc8
Tror kvaliteen är snäppet bättre än på youtube på originalet.
Man kan ställa micken i två lägen. I filmen är den inställd på känsligaste, därför blir det rätt mycket vindbrus.

Jag ville ha något billigt eftersom det bara är en pryl. Det gjorde valet föll på den för den hade bra bildkvalitet relativt andra kameror i liknande prisklass.
Men vill du lägga mer hade jag satsat på någon annan än just GoPro :)

Jag ville ha något billigt eftersom det bara är en pryl. Det gjorde valet föll på den för den hade bra bildkvalitet relativt andra kameror i liknande prisklass.

Tack för svaret.

På GoPro kameran stod det att den hade en funktion som värmer batteriet i kyla.

Vill inte heller lägga för mycket pengar, men går gärna upp ett steg om det inte rör sig om allt för mycket. Finns ju en risk att den utsätts för stötar och slag som gör att den går sönder. För min del är det bara ett roligt experiment.

Tack för svaret.

På GoPro kameran stod det att den hade en funktion som värmer batteriet i kyla.

Vill inte heller lägga för mycket pengar, men går gärna upp ett steg om det inte rör sig om allt för mycket. Finns ju en risk att den utsätts för stötar och slag som gör att den går sönder. För min del är det bara ett roligt experiment.

Smart!
Verkar ha gjorts en del förbättringar sen äldre modell. Bildkvaliteten skitbra ut också!
Ska du montera på hjälm? Tycker GoPro känns lite klumpig när den sitter på sidan, Contour är nog smidigare. Men om det inte känns som ett hinder för dig tycker jag det gör det samma.

edit:
Ser nu att den jag har förmodligen inte säljs längre, så de nya är säkert flera steg bättre.

Ska tipsa om den här siten där jag köpte min.
http://sportscam.se/
Blev riktigt bra bemött. De svarade snabbt på mail och gav utförliga svar. Leveransen var snabb också.

Last edited:
Har båda..

och dom har sina för och nackdelar.
GoPro:n har jäkligt mycket bättre ljud.
men är lite klumpigare att ha på hjälmen.
Kan ta stillbilder.

VholdR:n är smidigare på hjälmen och har gogglestrap fäste.
den vridbara linsen är rätt smutt.

Har GoPro Hero (den äldre, inte wide).
Rätt nice tycker jag. Gav någonstans runt 1400 har jag för mig.
Funkar rätt bra som att fota med också.

Tyvärr har jag ett stort problem med den. När jag ska filma skidåkning suger den batterier i kylan och dör efter bara några minuters filmande. Har använt laddningsbara NiMH men tricket är nog Lithium, fast dessa är så dyra.

Vinkeln var lite kass men här är en föraning hur det ser ut.
http://www.youtube.com/watch?v=941pg3bhWc8
Tror kvaliteen är snäppet bättre än på youtube på originalet.
Man kan ställa micken i två lägen. I filmen är den inställd på känsligaste, därför blir det rätt mycket vindbrus.

Angående batteri till gamla GoPro:n så räcker mina ca 1½ h. i kyla.
kanske dax å kika på nya:tummenupp

Last edited:
Angående batteri till gamla GoPro:n så räcker mina ca 1½ h. i kyla.
kanske dax å kika på nya:tummenupp

Intressant! Är det laddningsbara du har?
Köpte nya laddningsbara till kameran (inget känt märke, 1000 mAh) och testade även att koppla in ett pack med 2xAA (en storlek större) som jag hade i fickan. Samma dåliga resultat :(

Ursäkta att jag lånade tråden.

Tanken är nog att kunna placera kameran på lite olika saker, bland annat en hjälm. Intrycken jag fått när jag sett bilderna på hemsidorna är att GoPro verkar lite otymplig i sitt format. Den ger dock ett robustare intryck. Contour verkar smidigare. I synnerhet om man vill placera den utanpå ett objekt som en hjälm eller utanpå karossen på en bil eller motorcykel.

Eftersom du har båda.

Är stillbilds funktionen tillräckligt bra på GoPro så att den kan ersätta en liten pocket digital kamera?
Angående ljudet. På vilket sätt är den bättre i GoPro?
Fick även intrycken att tillbehörs fästena är mer genomtänkta till Contour. Stämmer detta?

Har båda..

och dom har sina för och nackdelar.
GoPro:n har jäkligt mycket bättre ljud.
men är lite klumpigare att ha på hjälmen.
Kan ta stillbilder.

VholdR:n är smidigare på hjälmen och har gogglestrap fäste.
den vridbara linsen är rätt smutt.

Ingen fara. Fråga på bara. Kan alltid snappa upp något som jag själv inte tänkt på.

Last edited:
Köpte nya laddningsbara till kameran (inget känt märke, 1000 mAh) och testade även att koppla in ett pack med 2xAA (en storlek större) som jag hade i fickan. Samma dåliga resultat :(

Japp laddningsbara.
kan kolla vad de var för mAh på dom när jag är hemma.
hade samma problem tidigare när jag körde med mina gamla laddningsbara.
man fick 10 min i bästa fall.

Tanken är nog att kunna placera kameran på lite olika saker, bland annat en hjälm. Intrycken jag fått när jag sett bilderna på hemsidorna är att GoPro verkar lite otymplig i sitt format. Den ger dock ett robustare intryck. Contour verkar smidigare. I synnerhet om man vill placera den utanpå ett objekt som en hjälm eller utanpå karossen på en bil eller motorcykel.

Eftersom du har båda.

Är stillbilds funktionen tillräckligt bra på GoPro så att den kan ersätta en liten pocket digital kamera?
Angående ljudet. På vilket sätt är den bättre i GoPro?
Fick även intrycken att tillbehörs fästena är mer genomtänkta till Contour. Stämmer detta?

Ingen fara. Fråga på bara. Kan alltid snappa upp något som jag själv inte tänkt på.

Mja det blir helt ok. men lite mongo eftersom de är 170 graders vidvinkel.
å sen har du ju ingen zoom.
men de kan bli riktigt skojsiga bilder!:tummenupp

Kör du snabbare än 10-15 Kmh så blir de istorsätt bara brus på vHoldR.
GoPro:n hänger med en bit till.

GoPro:n har jag haft på kylarvingen och på tanken fäst med sugproppen i ca 230 utan att den trillar av.
men de måste vara slätt under.

Last edited:
Ska man tolka dina inlägg som om du föredrar GoPro? Frågan är om man kan göra något åt ljudet. Det är ju en del av själva upplevelsen vare sig man åker skidor, motorcykel eller kör bil. Så länge kameran är monterad inne i t ex bilen där vinden inte är något problem borde väl de vara rätt likvärdiga även när det gäller ljudkvalitet?

Om man ser till användarvänligheten vilken kamera är att föredra då?

Stämmer uppfattningen att Contour har bättre tillbehörs fästen än GoPro. Har som sagt bara sett det som finns på respektive hemsida.

Kör du snabbare än 10-15 Kmh så blir de istorsätt bara brus på vHoldR.
GoPro:n hänger med en bit till.

GoPro:n har jag haft på kylarvingen och på tanken fäst med sugproppen i ca 230 utan att den trillar av.
men de måste vara slätt under.

Ska man tolka dina inlägg som om du föredrar GoPro? Frågan är om man kan göra något åt ljudet. Det är ju en del av själva upplevelsen vare sig man åker skidor, motorcykel eller kör bil. Så länge kameran är monterad inne i t ex bilen där vinden inte är något problem borde väl de vara rätt likvärdiga även när det gäller ljudkvalitet?

Om man ser till användarvänligheten vilken kamera är att föredra då?

Stämmer uppfattningen att Contour har bättre tillbehörs fästen än GoPro. Har som sagt bara sett det som finns på respektive hemsida.

Har sett folk som bygger på en extern mic på vholdr:n.
ska tydligen fungera bra. men lite mickel.
mjo om jag inte skulle ha kameran på huvet så skulle de lätt bli en GoPro.
den har fler fördelar.
just de den är vattentät till 60 m. oxå om du missat det.
(finns iofs ett skal till vholdR, men bara till 10 m)

mja fästena är väl samma lika.
sugproppen till vholdr var lite shystare med kul-leder.

jag röstar gopro:tummenupp

Jag köpte en Tachyon XC 2010 precis innan jul. Den verkar ganska rimlig om man ser till priset. Så fort jag har testat den så lägger jag upp nåt klipp, det lär det inte blir något MC-klipp på några månader till, kanske skidor dock.

www.tachyoninc.com

Tack för svaret. Jag ska fundera igenom vilka prioriteringar jag har och se om jag kan hitta lite mer nyttig information video kameror.

Såg på länken i inlägget ovan en länk till den här sidan: http://www.helmetcamreview.com/default.htm

Någon som känner till några opartiska tester gjorda av den här typen av kameror och tillbehör?

Har sett folk som bygger på en extern mic på vholdr:n.
ska tydligen fungera bra. men lite mickel.
mjo om jag inte skulle ha kameran på huvet så skulle de lätt bli en GoPro.
den har fler fördelar.
just de den är vattentät till 60 m. oxå om du missat det.
(finns iofs ett skal till vholdR, men bara till 10 m)

mja fästena är väl samma lika.
sugproppen till vholdr var lite shystare med kul-leder.

Försöker som sagt sätta mig in lite i kamerornas olika för och nackdelar och väger dem mot varandra efter mina tilltänkta behov.

Hur är det med vilken vinkel kamerorna filmar i. Är det för mycket vidvinkel kan det se konstigt ut på håll. GoPro har mer vidvinkel än Contour vad jag kan bedöma efter att ha läst igenom testerna lite snabbt.

GoPro:s nyaste, HD, ska vara förbättrad för att minska vindbrus men ändå ta upp ljud. Den har 2 olika bakstycken som jag antar är för att den ska ta upp ljud bättre. Den som är tät ska användas i farter över 100mph.

Vi har en i klubben , har itne testat den på hoj ännu, men det kommer.

1000mAh är väldigt svagt, köp starkare, classe har 2700mAh.

:)

Försöker som sagt sätta mig in lite i kamerornas olika för och nackdelar och väger dem mot varandra efter mina tilltänkta behov.

Hur är det med vilken vinkel kamerorna filmar i. Är det för mycket vidvinkel kan det se konstigt ut på håll. GoPro har mer vidvinkel än Contour vad jag kan bedöma efter att ha läst igenom testerna lite snabbt.

Mmm GoPro:n har 170 graders å vHoldR har 135 graders.

här är två snuttar med dom olika kamrorna.
GoPro
http://www.youtube.com/watch?v=7ri7d11lWE8

VholdR
http://www.vimeo.com/6056027

Båda klippen är rätt komprimerade.

Det var nå Energizer 1000mAh som jag hade.
är dina gamla?

Last edited:
Mmm GoPro:n har 170 graders å vHoldR har 135 graders.

Båda klippen är rätt komprimerade.

Tack för video snuttarna. Satt och tittade lite på dem igår faktiskt och funderade på vilka som var tagna med GoPro respektive ContourHD.

Läste igen om olika tester igår och det lutar åt GoPro för tillfället. Känns robustare och mindre ömtålig även om den kanske inte är så smidig som Contour att montera på en hjälm.

Hur lätt är det att rikta kameran så att man får rätt perspektiv? Man ser ju inte exakt vilken riktning kameran pekar. Finns väl inget tittöga som på en traditionell kamera eller LCD display likt en digitalkamera även om jag läste att det senare kommer som tillbehör. Contour har väl laserstrålar som visar var kameran pekar. Gör det någon skillnad?

Tack för video snuttarna. Satt och tittade lite på dem igår faktiskt och funderade på vilka som var tagna med GoPro respektive ContourHD.

Läste igen om olika tester igår och det lutar åt GoPro för tillfället. Känns robustare och mindre ömtålig även om den kanske inte är så smidig som Contour att montera på en hjälm.

Hur lätt är det att rikta kameran så att man får rätt perspektiv? Man ser ju inte exakt vilken riktning kameran pekar. Finns väl inget tittöga som på en traditionell kamera eller LCD display likt en digitalkamera även om jag läste att det senare kommer som tillbehör. Contour har väl laserstrålar som visar var kameran pekar. Gör det någon skillnad?

Man lär sig ganska snabbt hur man ska sätta den.
laserstrålarna hjälper till lite.. men de e fortfarande rätt lätt å sätta den lite för lågt.
man tittar gärna lite mer neråt än vad man tror.
(speciellt i skogen)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!