Tjuuuuuter från hojen

Suzuki1100

Väduren
Gick med
20 Jan 2010
Hoj
1984 Suzuki gsx 1100 ef
Varför tjuter det i min hoj, när den är igång? Låter inte som ett lager och har bytt startmotor på den,,, men inget resultat. Va kan det då va? Nån som har ett förslag? :)

Startmotorn startar motorn med i ett drev som har en "backspärr" .
Har det drevet skurit så åker startmotorn med.
Enklast att kolla är att lossa startmotorn och knuffa igång hojen och se om det slutar.
Dyraste sättet att kolla är att varva upp motorn rejält länge och se om startmotorn flyger i bitar. :)

Nä men det som händer är att startmotorn övervarvar nått grönjävligt om startkransen fastnat.

Och vad var felet med den förra startmotorn?

Tack för det... Nej det var inget fel på den, men har två likadana mc så vi bara prova byta från den ene till den andra... Men det ble inte bättre

Jag fick en gång ett tjutande ljud på en av mina gamla 125:or, och det visade sig vara en dåligt smord varvräknarvajer som gnisslade omkring i sitt hölje när den snurrade. Kanske kan vara något liknande på din hoj?

Tack för det... Nej det var inget fel på den, men har två likadana mc så vi bara prova byta från den ene till den andra... Men det ble inte bättre

Och till den riktigt tråkiga biten är väl att drevet sitter mitt i motorn.
Du kan förresten kunna röra det åt ena hållet om du tar bort startmotorn och så ska det låsa åt det andra.

Kanske för att du inte läser dokumentation, som att lägga en tråd i rätt forum enligt vad det står i STOR RÖD TEXT innan du skriver ett inlägg.

Tråd flyttad, samt trådens namn bytt till något aningen mer vettigt...

Tyvärr som vanligt att man får för lite information om tjutet följer med varvtalet, är det verkligen ett tjut eller gnissel eller knack? Är det beroende av om växel är i eller ej?

Men ett antal felkällor som kan förekomma på denna äldre motor:

Startkopplingen sitter mot vevaxeln med ett nållager som kan medföra tjut om den skulle slitas och/eller vara skadat.
Skador på och slitet ramlager, vevlager kan medföra tjut.
Skador och primärutväxlingen mellan veavxel och kopplingskorg kan medföra tjut.
Skador på och slitet nållager på kopplingskorgen man medföra tjut.

OM man kör med manuell kamsträckare som man dragit åt satan kan medföra tjut OCH ett motorhaveri.

En brusten kolvring som gräver i cylinderfodret kan medföra tjut, men ett annolunda jämfört med de som är från lager och kugghjul.

Dålig smörjning kan medföra att de tjuter satan från kammaxellagringarna i topplocket.

OM det är under färd som det tjuter så har vi växellådan kvar där lagring för dess axlar kan tjuta vid skador/förslitning.
Samma med kugghjulen om härdningen är deffekt eller man slitit ner skiktet, men detta skall man märka skillnad i bellastning oxå när man gasar på typ.

Detta är en del som kan inträffa med denna motor.
Har säkert glömt något.

Varifrån tjuter det? Höger / vänster sida av motorn? Är det från motorn det tjuter?

Som fortpelle sa så finns det oerhört många saker som kan ge upphov till tjutande / pipande ljud.

På min hade jag ett tjutande från förgasarna / insuget. Mina förgasare var så fulla i smuts att det var bättre att köpa nya, och sen jag bytte så försvann ljudet för mig.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back