läckande Separat smörjning

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
RG500
Hejsan,

En av mina Mikuni vm28 läcker olja från separatsmörjningen när hojjen står stilla.Det är troligen backventilen/fjädern som är dålig.Dom sitter på en Suzuki RG500.
Någon som vet om det finns såna här att köpa i Sverige eller om det passar från någon annan hoj/moppe/cross?
Jag har varit hos Stibo Motor,men han hade inte något sånt här.

Mvh Uffe

Bifogat

• RGoilvalveLG.jpg
    RGoilvalveLG.jpg
    31 KB · Visningar: 64
Hej
Köpte själv dom där som du visar på bild. Blev väl inte helnöjd för det läcker lite fortfarande. En del RG ägare har satt på dessa backventiler från Yamaha istället ( reservdelsnummret syns på bilden).
Men då ska man nog ta bort den gammla kulan och fjädern så att det blir fritt flöde genom förgasaren, kan bli för stort mottryck annars.
Tag en vass kniv och lirka in mellan godset på förgasaren och nippeln tills du får en liten glipa, sen tar du en skruvmejsel och fortsätter tills du får ut den. Tag det försiktigt eftersom nippeln är gjord av mässing och är pressad in i förgasaren. Skulle nån nippel bli obrukbar får du höra av dig ska jag kolla om mina gammla är kvar.
Lycka till med renoveringen.
Andreas

Bifogat

• backventil Yamaha.jpg
    backventil Yamaha.jpg
    16.9 KB · Visningar: 68
Hej
Köpte själv dom där som du visar på bild. Blev väl inte helnöjd för det läcker lite fortfarande. En del RG ägare har satt på dessa backventiler från Yamaha istället ( reservdelsnummret syns på bilden).
Men då ska man nog ta bort den gammla kulan och fjädern så att det blir fritt flöde genom förgasaren, kan bli för stort mottryck annars.
Tag en vass kniv och lirka in mellan godset på förgasaren och nippeln tills du får en liten glipa, sen tar du en skruvmejsel och fortsätter tills du får ut den. Tag det försiktigt eftersom nippeln är gjord av mässing och är pressad in i förgasaren. Skulle nån nippel bli obrukbar får du höra av dig ska jag kolla om mina gammla är kvar.
Lycka till med renoveringen.
Andreas

Hejsan,

Tack för tipset :tummenupp
Kan du kolla om du har kvar dina gamla ventiler innan jag börjar att riva? Finns dom kvar så tar jag gärna över dom.
Backventilerna var slut på rg500.com och han visste inte när dom kommer...:gnissla

Ventilen verkar vara grövre än orginal slangen? Funkar det med samma dimension på oljeslangen till förgasaren? Antar att dom sitter som ett bensinfilter på oljeslangen.
Vet du från villken hoj Yamaha ventilerna kommer?

MVh Uffe

Hej
När man söker på nummret på www.cmsnl.com får man veta att dom kostar €20,50 och på sprängskissen man får fram står det att det är till MM700 och det är en snöskoter. Jag har haft en sådan skoter men den är såld sen några år, annars hade jag kunnat mäta anslutningarna.
Gå in på sidan och sök på nummret så ser du på sprängskissen hur det är monterat.
Ska kolla i morgon om jag har kvar ventilerna.
Andreas

Hejsan Andreas,

Tack för ett lysande svar :tummenupp Snöskoter alltså!!! Det hade jag aldrig tänkt på!!!!!
Jag ska ta mig till Yamaha Center här Sthlm för att se om dom går att beställa därifrån.
Vore jätte glad om du hittade dom gamla ventilerna.

Mailade Rick Lance http://www.lancegamma.com/ , och det visade sig att han rekomenderar och säljer ett kit inline ventiler från Yamaha för 135$......:D
Säkert samma saker som du hittade!!

MVh Uffe

Hej
Jag hittade mina nipplar, kulor och fjädrar igår. Men det ska inte vara nåt problem att ta ut dom, ta det försiktigt bara. Annars fixar vi det på nåt vis.
Skriv gärna och berätta hur det går med yamahaprylarna. Ska bli intressant att höra vad dom kostar i Sverige.
Gå gärna med i mailinglistan jag pratade om i ditt andra inlägg. Dyker upp en del matnyttigt där om RGn.
http://www.rg500delta.com/RG500_gamma_resource.html en annan sida med RG info.
Andreas

Hej
Jag hittade mina nipplar, kulor och fjädrar igår. Men det ska inte vara nåt problem att ta ut dom, ta det försiktigt bara. Annars fixar vi det på nåt vis.
Skriv gärna och berätta hur det går med yamahaprylarna. Ska bli intressant att höra vad dom kostar i Sverige.
Gå gärna med i mailinglistan jag pratade om i ditt andra inlägg. Dyker upp en del matnyttigt där om RGn.
http://www.rg500delta.com/RG500_gamma_resource.html en annan sida med RG info.
Andreas

Hejsan,

Bra, då vet jag att det finns.Var och beställde en ventil hos Yamaha.Dom kostade 276:- st....
Jag hör av mig om det blir tok.

MVh Uffe

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC