Extern hd, vilken tycker ni?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Ska köpa en extern hd, att ha till backup av bilder. Jag är inte helt tappad utan vet ungefär vad jag vill ha:

*Den ska vara på runt 500Gb
*Endast USB-kabel ska behövas (vem orkar med en extra adapter för strömmen)

Man kan ju kolla pricerunner och köpa billigaste, men det kanske är dumt? Eller är det samma skit under olika fräsiga lådor så det inte spelar nån roll?

Jag har en sån här fast 120 GB (3 år gammal) och den funkar bra. Tyst och tillräckligt snabb.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=346030
Den har fått ganska bra recensioner.

Men du skulle kunna köra på billigaste om du vill. Kolla bara så just den billigaste inte dras med några vanliga fel.

Rent generellt så är det samma grej i olika lådor.
Interface mellan USB och SATA finns ett fåtal tillverkare och samma sak gäller för hårddiskarna. Det finns alltså ett begränsat antal variationer där dom flesta är likvärdiga ur prestanda och kvalitetshänseende.

Det som kan skilja är kvaliteten på själva lådan i stort sett.
Det finns dom som är i aluminium eller som är bättre konstruerade så att dom håller hårddisken lite svalare. Gör att hårddisken håller längre.
Dock är inte det något större problem för små 2,5 tums hårddiskar som det är frågan om här (Du ville ju ha en som inte behöver extra strömadapter)

Ska man bära runt den en del så är det ju klart smidigare med en 2,5 tums extern HD. Vill man ha stort lagringsutrymme och inte ska släpa runt den så finns det ju fördelar med en 3,5 tums då dom har större lagringsutrymme för samma pengar samt att dom är snabbare.
Dom flesta 2,5 tums externa HD har en 5400rpm disk medan en normal 3,5 tums är på 7200rpm

Köpte en Western Digital My Book World Edition 1tb idag. Sjukt smidig att använda. Kopplade den till routern, en snabb sökning efter nätverksenheter senare ligger nu disken under Den här datorn. iTunes är syncat (tjejens dator och min dator) så all musik ligger nu på WDn. Inte riktigt vad trådskaparen var ute efter men men. Riktigt skönt att disken Alltid är inkopplad. Ligger i tv-möbeln tar ingen plats och syns inte då gör det inget att den behöver externström.

Ingen aning, jag har version 2 den du länkade till är första versionen av World hdd:n. Läste dock länkarna framför allt den sista var intressant. Problemet gäller enbart om du vill ansluta till hdd om du är ex på jobbet eller dylikt och är dum nog att logga in med annat konto än admin kontot. Programvaran (inte disken) som styr vad som delas hindrar andra (inte ägaren) från remote åtkomst av mediafiler. Inget större problem för mig om spärren skulle ligga kvar.

Ingen aning, jag har version 2..

Ja, jag undrade ju bara. Dom fick en del kritik för det där och är väl inte dummare än att dom tagit bort det.
Polaren köpte en sån och funderade varför det inte gick att dela ut varken musik eller filmer på den. Han trodde den var trasig tills han insåg vad det var. Han lämnade tillbaka den....

Undrar hur mycket WD fick av mediamaffian för att överhuvudtaget fundera på tilltaget?

Om skivindustrin fick som dom ville så skulle det väl vara lag på att alla diskar skulle ha DRM.

Nja.. om Skivindustrin skulle få som de ville skulle man ej kunna lagra .mp3 .avi .divx etc etc på hdd iom att ALLA sådana filer är fultankade!! :tummenupp Helst skulle ju datorn skrotas och enbart kunna läsa .jpg samt .doc.. :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg