Dubbdäcksfusket på Hornsgatan

Det är mycket som är fånigt, läs bloggen: http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html

Dubbdäcken står för en väldigt liten del av dom partiklar dom anklagas för.

Ändå ska vi rekomendera folk (speciellt folk som är ovana att köra i halka) sämre däck för en tveksam miljövinst?

Staten vill ju begränsa dubbdäcken pga att de gräver sönder vägarna i de delar av landet där det är tillräckligt osvalt för att saltet ska verka.

Jo, odubbat är precis lika bra som dubbat, jag hörde att i vinter skulle dom flesta WRC teamen köra friktionsdäck på vinterrallyna, samma sak med icracingmotorcyklarna, dom skulle också köra friktionsdäck...

Eller inte.

Friktionsdäck är sämre, mycket sämre än dubbade däck.
Möjligtvis kan dom vara "tillräckligt bra för dom flesta"

Jag har jobbat på däck/husvagnsverkstad, som firmabil hade vi en Terrano med fritktionsdäck, när vi skulle dra loss en fastfrusen husvagn på gården så stod den bara och slirade, när jag kopplade till en annan (framhjulsdriven personbil) med dubbdäck så lossnade den.

Efter tio mil på saltade vägar har friktionsdäcken tappat mycket av friktionsgreppet, det har dubbdäcken också, men dom har dubbgreppet kvar.
Har isracinghojar ett dubbutstick på på max 2mm? Och kör rallybilar omkring på 20cm breda däck? Dessutom tycker jag det brukar se ut som att rallybilarna med dubbdäck skyr blottad asfalt som pesten när man ser de på en transportsträcka eller något sånt.

Var sak har sin plats.

När en polare hade kört ner sin bil i diket provade jag först att dra loss honom med en framhjulsdriven bil med dubbdäck, det fanns inte skuggan av en chans att få loss honom. När jag hade lånat en fyrhjuldriven bil med odubbade däck var det dock en smal sak att få upp honom. Ën annan gång drog jag loss en kompis som hade lyckats parkera sin Suzuki SJ 413 på en snödriva med hjälp av framhjulsdriven bil med odubbade däck.

Det är därför som lite avfettning är ens bästa vän när man kör på saltade vägar. :)

Det är därför som lite avfettning är ens bästa vän när man kör på saltade vägar. :)

Exemplet med rallybilar och isracinghojar var mest för att bemöta det absurda påståendet att däck utan dubb är lika bra/bättre.

Självklart förutsätter det att det finns snö/is på vägarna, men att rallybilar skyr asfalt på transporterna är nog mest för att spara på dubben, sen blir det jäkligt vingligt att köra på bar asfalt med det dubbutsticket också.

Jag avfettar mina dubbdäck när dom inte räcker till, det gör precis lika stor förbättring som att avfetta dubbfria däck.

Bland annat drog jag upp en rallybil på släp uppför en backe där alla andra lastade av och körde upp rallybilarna, på första försöket kom jag halvvägs, sedan avfettade jag och tog mig upp utan problem.
Dom som hade lastat av hade i vissa fall problem att dra upp den tomma släpen, någon bogserade med rallybilen till och med.

Finns det bara 1mm is på vägbanan så är dubbdäck överlägsna, i synnerhet när folk med dubbfria däck har åkt före och polerat isen.

Men det spelar ingen roll, läs slutsatserna av dubbförbudet i Oslo, det blir inte någon större skillnad i partikelmätningarna om folk kör dubbfritt, och det var ju enda argumentet för dubbfria däck.

...Men det spelar ingen roll, läs slutsatserna av dubbförbudet i Oslo, det blir inte någon större skillnad i partikelmätningarna om folk kör dubbfritt, och det var ju enda argumentet för dubbfria däck.

Än en gång. Politikerna säger att de vill klara de partikelnivåer de själva satt upp, för att vara bäst i klassen i Bryssel. Men den egentliga orsaken är som sagt att minska kostnaden för vägunderhållet.

Jag har bott i Sthlm hela mitt liv, hela Centralbrons 6 filer asfalteras om varje sommar. Varje vår är det djupa spår i alla filer. Detta gäller även alla större motorleder runt Sthlm som tex Essingeleden, Norra länken etc. Klart att Sverige vill ha samma låga vägunderhåll som tex Italien och Frankrike för att vi ska kunna vara konkurrenskraftiga. Desto lägre kostnader vi har för våra vägtransporter desto mer konkurenskraftiga kan vi vara mot övriga Europa.

Om norrlänningarna fortsätter köra dubbdäck på sina glest trafikerade vägar tror jag inte att politikerna har så mycket emot. Det är ju när vi mellan- och sydsvenskar kör med dubbdäck på den av salt halvt upplösta asfalten på våra hårt belastade vägar som man får ett helt oacceptabelt vägslitage.

Last edited:
Uppe i Umeå är det vinterföre lite mer än två veckor. Större delen av stockholmsregionen och söderut har knappt vinterväglag.

Jaha ja. Så vi har alltså inte vinterväglag här... Jaha ja... :confused:
Du är välkommen hit vilken dag du vill. Eller vill du att jag skall gå ut och fota lite bilder åt dig?:D

Jag gillar inte dubbfritt. Har provat och aldrig mer alltså!
Blir snön hårtpackat så står du där du står.
Vi kom inte ens upp på infarten med våran ena bil.
Och våran infart är knappast brant.
Så i år blev det dubbdäck på den bilen.

hela Centralbrons 6 filer asfalteras om varje sommar. Varje vår är det djupa spår i alla filer.

Det beror nog mer på tunga fordon, än små lätta personbilar med dubbdäck.

Last edited:

Nej det tror jag inte, jag tror i likhet med VV att det är personbilarnas dubbdäck som gräver spåren. Titta på spårvidden och på de smala spåren så ser du att de inte mappar mot lastbilars och bussar dubbelmontage och större spårvidd.

Precis, först förbjöd dom dubbdäcken på tunga fordon, för på vägar med mycket tung trafik blev det djupa hjulspår.

När det inte hjälpte att dom körde odubbat vände man sig mot personbilstrafiken som kör dubbat.

När Norrmännen förjöd dubbar i Oslo så märktes ingen skillnad i partikelmätningarna....

Man kanske skulle ta reda på vad som orsakar vägslitaget först innan man förbjuder saker?

Bara en ide....

Precis, först förbjöd dom dubbdäcken på tunga fordon, för på vägar med mycket tung trafik blev det djupa hjulspår.

När det inte hjälpte att dom körde odubbat vände man sig mot personbilstrafiken som kör dubbat.

Man kanske skulle ta reda på vad som orsakar vägslitaget först innan man förbjuder saker?

Bara en ide....
Nu argumentera ni konstigt, tunga fordon använder ju som sagt inte dubbdäck.

Nähä. Då skyller vi på dom där satans harley davidson som läcker olja och bensin som gör att asfalten blir så mjuk att den slits bort på nolltid!

Så, då var den här diskussionen avklarad. :D:tummenupp

:confused:Jag har läst på SH att alla Harleys alltid är trasiga. Kan omöjligt bli ngt vägslitage från HD:s :fakta

Last edited:
Skillnaden är att i stockholm är det ishalka cirkus 2veckor per år och bar asfalt övrig tid. I norrland är det snötäckta vägar (utom i städer och E4) december-mars (ibland mer) som skulle vara en konstant ishalka om man inte körde med dubbdäck och river upp ytan. Det är dessutom det som är skillnaden. Att man river sönder ytan på snön, inte asfalten.QUOTE]

Nu bor jag lite längre söderut än stockholm och att påstå att det är ishalka ca 2v per år tycker jag låter dumt. Visst att det kan variera från år till år. Men jag tror det är halt nog för att motivera dubbdäck mer än 2 veckor/år. Vi har haft halt nu i snart 2 månader.

Och när blir det ishalka? Jo när det är blöt asfalt utan snö som fryser. Inte lika illa när det ligger snö på vägen.

Ja jag kör dubbat på båda bilarna och kommer alltid att göra det.

Oavsett om det är farligt med partiklarna lr inte så är det löjliga att de tycker det är värt besväret med ett reportage om det!

Det är som att stå o räkna bilar längs med motorvägen o tala om hur många som kör över 110km/h....alla VET att många (de flesta) inte håller de trafikregler som finns.

Det är skillnad. Uppe i Umeå är det vinterföre lite mer än två veckor. Större delen av stockholmsregionen och söderut har knappt vinterväglag. Men just under de där två veckorna är det tydligen så fruktansvärt viktigt att ha bra grepp att man gärna kör dubbat på bar asfalt resten.

Två veckor? Hörredu, Stockholm har haft vinterväglag i tredubbla den tiden och det lär fortsätta i några veckor till.

Jorå, jag kör odubbat. :gnissla

Nu argumentera ni konstigt, tunga fordon använder ju som sagt inte dubbdäck.

Nää men dom sliter liktförbannat på vägen.
Brukar bli fin fina spår efter lastbilen jag brukade köra förut, när den + släpet var fullt.

:confused:Jag har läst på SH att alla Harleys alltid är trasiga. Kan omöjligt bli ngt vägslitage från HD:s :fakta

Ja, jag skrev ju det. Oljeläckage och bensin :D. Fast jag VET att inte alla är icke kördugliga. Har ju sett en och en annan i trafik:tummenupp

Jag gillar inte dubbfritt. Har provat och aldrig mer alltså!
Blir snön hårtpackat så står du där du står.
Vi kom inte ens upp på infarten med våran ena bil.
Och våran infart är knappast brant.
Så i år blev det dubbdäck på den bilen.

Jag trodde bestämt att dubbfria var bätte än dubbdäck på snö, både lös och hårdpackad. Inbillar mig att dubbarna inte greppar särskilt bra på snö med det korta utsticket som vi har nuförtiden, så dom borde vara värdelösa där.

Två veckor? Hörredu, Stockholm har haft vinterväglag i tredubbla den tiden och det lär fortsätta i några veckor till.

Jorå, jag kör odubbat. :gnissla

Jag tror vi har olika referenser för vad som är "vinterväglag" och "halt"
:såjaponken

Jag trodde bestämt att dubbfria var bätte än dubbdäck på snö, både lös och hårdpackad. Inbillar mig att dubbarna inte greppar särskilt bra på snö med det korta utsticket som vi har nuförtiden, så dom borde vara värdelösa där.

Snön packas till is om det bara går dubbfria däck på. Enda anledningen till att det inte blir så norröver/inlandet är att folk kör med dubbdäck.

Last edited:

Det är ju inte så att dubbdäck är slicks med dubbar i.
Dubbdäck har också mönster och sajpade klackar.

Dubbdäck är överlägsen på snö och is och marginellt sämre på asfalt.

På tyska betongvägar är dubbdäck däremot riktigt dåliga.

Finns det någon källa på påståendet att det inte mängden partiklar minskade i Oslo?
*nyfiken*

http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html
Här har du bloggen (igen), var han har fått uppgifterna ifrån det får du fråga honom, jag läste det i en krönika av Robert Collin, som hänvisade till honom som en trovärdig källa, då han jobbat med däck och deras påverkan hela sitt liv.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back