Burns Stainless Pipe, finns det här i Sverige?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag ska beställa lite rör från Burns Stainless. Men jag tänkte kolla om det kanske rent av finns på närmare ort att tillgå.
Någon som har koll på det?

Kanske rent av någon som har liggandes hemma till bra pris?

Mats

Dessa har jag handlat av en del-
http://www.specialstal.se/ims/ims_specialstal/cmscontent.nsf/DocumentsByIDWeb/73GFJL?OpenDocument

Även Dahmstaal, Br. Edstrand, Sandvik, Tibnor har ju en del om man har kontakter.

Tack för svaret. Har kollat in dom flesta redan. Men dom är lite väl fläskiga tycker jag, Av dom jag har hittat i alla fall. Kanske finns någon guldkorn som jag har missat.

Burns rören är väldigt eleganta så det blir nog det i alla fall.

Mats

Ja, då får jag väl skicka iväg en beställning till Burns då!

Mats

Jag tog hem alla mina delar direkt från Burns när jag byggde mitt system. Annars vet jag att Supertwin i Älvsjö har en hel del Burns-prylar hemma. 08-641 24 18. Du kan hälsa från mig.
Annars kan du även kolla med UCC, Unique Custom Cycles.
Ska du ta hem från Burns, se till att ta hem deras lambda sensor weld bungs. Sjukt snygga, mindre brottanvisning och mycket lättare att svetsa dit snyggt

/J

Last edited:
Fick tyvärr inget svar på Super Twin. Otur kanske?

Skrev ihop en beställning till Burns. Efter att ha köpt delar från USA tidigare uppskattade jag frakten till ca 50-80 dollar.
Men ICKE... 250 dollar skulle dom ha i frakt. Sedan moms och tull på det. DÅ blev jag snål och kollade runt lite mer.

På Ebay.UK hittade jag nästan lika fina rör.
Igår kom paketet:banana
Har måttat på hojarna. Det blir nog bra när det blir klart. Tyvärr ett kg för tungt. Men va fan. Kanske är bra att övningsbygga några rör innan man köper "Dyra" rör att bygga på.

Nu blir det till att bygga lite verktyg för att hålla rören på plats. Saknar 4-5 händer :va

Mats

Fick tyvärr inget svar på Super Twin. Otur kanske?

Skrev ihop en beställning till Burns. Efter att ha köpt delar från USA tidigare uppskattade jag frakten till ca 50-80 dollar.
Men ICKE... 250 dollar skulle dom ha i frakt. Sedan moms och tull på det. DÅ blev jag snål och kollade runt lite mer.

På Ebay.UK hittade jag nästan lika fina rör.
Igår kom paketet:banana
Har måttat på hojarna. Det blir nog bra när det blir klart. Tyvärr ett kg för tungt. Men va fan. Kanske är bra att övningsbygga några rör innan man köper "Dyra" rör att bygga på.

Nu blir det till att bygga lite verktyg för att hålla rören på plats. Saknar 4-5 händer :va

Mats

Ja han står stundtals rätt mycket vid NC-maskinen då brukar han inte svara.

Vad har du för väggtjocklek på UK-rören?

Ja han står stundtals rätt mycket vid NC-maskinen då brukar han inte svara.

Vad har du för väggtjocklek på UK-rören?

http://stores.shop.ebay.co.uk/Dynoflow-Stainless-Exhausts__W0QQ_armrsZ1

1,6mm är "UK-rören"
Dom ser riktigt snygga ut och tjockleken gör dom förvisso ganska lätta att bearbeta och svetsa. Tyngden får jag stå ut med.
Jag köpte 38mm rör, en av böjarna (8st) var med extra stor radie, ser riktigt bra ut när dom svänger in under motorn.

Mandrel Stainless är nyckelordet om man vill Googla.

Mats

Ok! Tack
Jag körde med 1.2 mm från Burn's. Jag har svetsat nästa storlek under, 0.8 eller om det var 0.9. Betydligt bökigare. Så 1.2 är perfekt kompromiss tycker jag. Tack för tipset om Ebay-butiken!
Glöm inte fluss eller rotgas på insidan av rören, annars blir det lika jävligt på insidan som många fabrikstillverkade köpeavgassystem.

http://stores.shop.ebay.co.uk/Dynoflow-Stainless-Exhausts__W0QQ_armrsZ1

1,6mm är "UK-rören"
Dom ser riktigt snygga ut och tjockleken gör dom förvisso ganska lätta att bearbeta och svetsa. Tyngden får jag stå ut med.
Jag köpte 38mm rör, en av böjarna (8st) var med extra stor radie, ser riktigt bra ut när dom svänger in under motorn.

Mandrel Stainless är nyckelordet om man vill Googla.

Mats

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back