Värk i fingrarna

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Tips någon?

Har sen jag varit 10-12 år gammal haft värk i mina fingrar så fort de blivit kalla. Har aldrig brytt mig särskillt mycket om det då min mamma och gamlafarmor har samma sak, och det var ju lätt att avhjälpa genom att se till att inte frysa... Värk ett par gånger varje år står man ut med lixom.

Sista vinterna har det dock blivit värre, och nu sista veckorna har jag suttit med nästan konstant värk i fingrarna (tack vare detta jävla väder).
Eller ja, värk och värk, jag är väldigt öm och stel i fingrarna. Bara att hålla om ett glas kan vara jäkligt jobbigt vissa perioder.
Morrnarna är värst, sen kommer man igång lite och rör sig så blir det lite bättre.
Jag vet inte riktigt om det sitter i musklerna eller lederna, eller båda. Just det att jag har svårt att röra fingrarna tycker jag att det borde vara lederna, men det sätter sig väldigt mycket på styrkan i fingrarna med (tappade glas händer ju då och då utan att jag förstått vad som hänt :näsblod)
Någon som vet?

Så fort jag får nästa csn så kommer jag åka iväg och köpa ett par riktigt tjocka vantar (tips på detta med?). Men hur gör jag till dess? Någon som har tips? (jag håller mig redan inne så mycket som möjligt ;))

Fingrarna vita vid köld ? Sannolikt sk Raynauds fenomen som drabbar 20% av den kvinnliga befolkningen.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=565

RA ingen relation till enbart kyla och blir inte vita och drabbar oftast småleder symmetriskt i handens småleder som blir varma svullan och ger värk.

Last edited:
Det finns en speciell olja mot det du beskriver, en kapsel med nåt skit som ska smörja upp det hela. Jag har problem med mina handleder och har blivit rekommenderad denna olja men aldrig fått tumme ur och köpt den, men den ska finnas i "life"-butiker.

Det finns en speciell olja mot det du beskriver, en kapsel med nåt skit som ska smörja upp det hela. Jag har problem med mina handleder och har blivit rekommenderad denna olja men aldrig fått tumme ur och köpt den, men den ska finnas i "life"-butiker.

Låter som vanlig Omega-3, det där.

vilse skrev:
Har sen jag varit 10-12 år gammal haft värk i mina fingrar så fort de blivit kalla.

Har haft ungefär samma och det blev värre med åren, det försvann helt efter några år efter att jag helt gick över till vegetarisk kost, de har forskat på Huddinge sjukhus i ämnet, resultaten visar att det funkar riktigt bra för en del.

:yngreän12årigen

Låter som vanlig Omega-3, det där.

Möjligt men det är inte det jag har blivit rekommenderad men det kan ju vara så att det är samma grejer men olika tillverkare.

KGK, man väljer väl lite värk i kroppen framför avsaknaden av att äta döda djur vilken dag som helst :död Skulle nog inte klara mig utan kött, både psykiskt och fysiskt.

Hmm. I höstas hade jag väldans besvär med detta. Ont som fan bl.a på jobbet vid tangentbordet. Riktigt jobbigt.
Enligt vårdcentralen var det fler än vanligt som hade problem detta vid den tiden, de trodde att kunde vara nåt som gick.

Fick rådet att köra en kur Voltaren samt vila. Läkaren trodde det var nån slags överansträngning iom att jag just börjat köra hoj igen :).
Blev bra mycket bättre, men känner fortfarande av det ibland.

Tog också några prover för att se att det inte var nåt reumatiskt (?). Det kanske du också skall be om.

Fingrarna vita vid köld ? Sannolikt sk Raynauds fenomen som drabbar 20% av den kvinnliga befolkningen.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=565

RA ingen relation till enbart kyla och blir inte vita och drabbar oftast småleder symmetriskt i handens småleder som blir varma svullan och ger värk.
Har aldrig tänkt på hur fingrarna ser ut vid kyla, men ska titta efter nästa gång jag fryser rejält :)

Ömma, svullna och röda kan man beskriva mina fingrar just nu.

försök hitta glukosamine..bra för leder!

vet att det funkar på hästar iaf!!!:tummenupp
Haha, jag gav min häst MSM, det fungerade otroligt bra på henne. Kanske borde börja käka sånt själv med :tungan

Har haft ungefär samma och det blev värre med åren, det försvann helt efter några år efter att jag helt gick över till vegetarisk kost, de har forskat på Huddinge sjukhus i ämnet, resultaten visar att det funkar riktigt bra för en del.

:yngreän12årigen
Har du några länkar till den forskningen?
Vad i köttet är det som skulle kunna orsaka värk i fingrarna/leder/muskler?

Tog också några prover för att se att det inte var nåt reumatiskt (?). Det kanske du också skall be om.
Kan man ta prover på det? :va Visste jag inte ens om...

H

Kan man ta prover på det? :va Visste jag inte ens om...

Jodå. Det finns tester för nästan vad som helst faktiskt. Dock brukar inte läkare vara direkt superpigga på att ta dom då det kostar en del pengar.

Att vegetarisk kost kan få bort eller lindra problem för många som har reumatism eller bara allmänt lite rassliga leder är ganska välkänt. Jag vet personer som haft ganska ont i lederna men som blivit bättre av att lägga om kosten.

Exakt vad det beror på vet jag inte dock. Jag misstänker dock att det är så att dom som väljer att lägga om sin kost pga att dom har problem rent generellt tänker lite mer på vad dom äter och således äter en "bättre" kost vilket naturligtvis är gynnsamt för hälsan rent generellt. Sen är en kost där man utesluter kött oftast inte så proteinrik som en köttkost. Lite mindre protein skulle jag mycket väl kunna tänka mig är bra för många olika ledproblem.

Har du såpass stora besvär att du har problem att hålla ett glas tycker ja du ska ta o beställa tid hos en läkare direkt så slipper du sitta o gissa vad felet är. Jag har själv reumatism o ja kan säga att ja fick tillbaka mitt liv när ja kom till rätt läkare som gav mig medicin.

Det kan vara svårt o göra sig hörd hos läkaren, så skriv gärna ner dina problem på en lapp o ta med dig. Tex det du säger här:

* Ont vid kyla
* Svullnad
* Värre på morgonen, bättre vid rörelse
* Svårt o hålla glas

Det är lättare för läkaren att göra en bedömning om du förberett dig ordentligt o kan rada upp alla problem.

-Karin

Jodå. Det finns tester för nästan vad som helst faktiskt. Dock brukar inte läkare vara direkt superpigga på att ta dom då det kostar en del pengar.

Det är långt ifrån bara en kostnadsaspekt. Jag har aldrig tvekat att ta ett prov om jag har en klinisk misstanke och personen inte är uppenbart nära att ramla av pinnen....

Fast för att ta ett prov bör man först ha andra kliniska tecken, detta då 10% av befolkningen är RF positiva vid ett blodprov utan att utveckla sjukdomen. Att då gå runt och screena alla som uppger ledvärk är inte etiskt försvarbart...

Jag är dessutom benägen att hålla med MC Doktorn om glukosamin. Det har i studier visat sig kanske ibland ha gynnsam effekt på artros dvs utslitet ledbrosk. Detta drabbar äldre människor som slitit hårt på sina leder inte unga människor som har ont i fingrarna....

Det är långt ifrån bara en kostnadsaspekt. Jag har aldrig tvekat att ta ett prov om jag har en klinisk misstanke och personen inte är uppenbart nära att ramla av pinnen....

Fast för att ta ett prov bör man först ha andra kliniska tecken, detta då 10% av befolkningen är RF positiva vid ett blodprov utan att utveckla sjukdomen. Att då gå runt och screena alla som uppger ledvärk är inte etiskt försvarbart...

Jag är dessutom benägen att hålla med MC Doktorn om glukosamin. Det har i studier visat sig kanske ibland ha gynnsam effekt på artros dvs utslitet ledbrosk. Detta drabbar äldre människor som slitit hårt på sina leder inte unga människor som har ont i fingrarna....

Jag menar naturligtvis inte att man ska testa alla helt urskillningslöst. En person däremot som har ont i lederna och rent allmänt problem som skulle kunna vara av reumatisk art tror jag inte är slöseri att testa.
Jag är dock inte läkare så jag har inte full koll på det.

Däremot vet jag att läkare försökt komma undan från att göra ett test eller välja ett billigare test genom att hävda att testet inte finns.
En kollega till mig råkade ut för att läkaren hävdade att det inte fanns in vitro tester för allergi utan han ville göra pricktest istället som ju kostar mindre men också har större andel felaktiva svar. Vi jobbade då på ett företag som tillverkade in vitro tester för allergidiagnostik.

Att glukosamin inte har någon direkt effekt om man inte har problem pga att man har nedslitet ledbrosk lär väl inte vara någon nyhet om man läser på lite om hur dom som tillverkar och marknadsför det säger att det verkar.

Jag vet att man som läkare måste göra en avvägning av nyttan med ett test eller om det är något annat som måste göras och många gör det på ett bra sätt men det finns många läkare som snackar skit eller faktiskt ljuger för patienten enbart för att dom själva vill ha rätt. Något som jag tolkar som en person ute på en powertrip vilket jag anser vara direkt olämpligt i den roll som en läkare fakiskt har.
I en del fall är det säkert så också att det kommer in en hel del folk som mest vill gnälla och bli lite omhändertagna och om då en person kommer in som inte är gnällig av naturen så framstår man som oerhört lindrigt sjuk.

Dom flesta läkare gör ett föredömligt jobb men det är tyvärr så att en liten andel är knepiga att ha att göra med och om man har oturen att hamna hos någon av dom så gäller det som patient att vara lite påläst och ha ork och mod att stå på sig för att få den behandling man bör ha.

hittade snabbt inga direkta länkar till forskningen men du kanske kan ringa och fråga om du inte hittar på nätet, troligtivs finns det flera då den jag hittade referenser till talar om vegankost och jag har sett något om vegetarisk kost och RA, själv är jag idag helt fri från RA med vegetarisk kost med mjölkprodukter och känner varken av väderomslag, värk eller annat men det tog några år, alltså längre tid än ex. studien om vegankosten, studien om vegankost talar inte om några förbättringar med veg + mjölkprodukter men det funkade mycket bra för mig.

Den svenska kontrollerade studien från Huddinge och Karolinsska sjukhuset, som här beskrivs, publicerades i "Rheumatology" år 2001 och bekräftar den norska studien.

Den ville fastställa om ett år på vegankost fri från gluten kunde minska ledsymtom och inflammatoriska variabler, samt funktionell förmåga och tecken på röntgenförändringar på förstörelse av leder.

Rheumatology 2001;40:1175-1179

http://www.vegetarian.se/forskning.htm

KGK, man väljer väl lite värk i kroppen framför avsaknaden av att äta döda djur vilken dag som helst :död Skulle nog inte klara mig utan kött, både psykiskt och fysiskt.

Haha, kan garantera att du skulle klara dig både psykiskt och fysiskt :D

kan även garantera att du skulle avstå kött ifall du fick prova på RA-värk och värken upphörde ifall du inte åt kött :D

Last edited:
Jag har typ samma fast i armar och speciellt mina ben, kan vakna och det känns som skelettet krossat av något och sover inte bra pga en konstant smärta dygnet runt. Men herr doktor sa att dom inte hitta nått och tyckte det var bättre att äta 2 400mg ipren på morgonen 2 till lunchen och 3 för att kunna sova :näsblod

Har provat proppa i mig annat som skulle göra det bättre men inget funkar :död

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back