Strypning av R1 '98.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hej, jag har hittat en frän original rödvit R1 -98 för en 38.000sek.
Dock kommer jag snart att få kort för mellanvikt vilket betyder att
jag bara får köra 25kW.

Nu undrar jag alltså ifall de går att strypa bort dedär 150HK till 33,5HK?
Skulle verkligen tycka att det skulle vara mycket lättare och speciellt billigare att bara köpa en R1'a nu istället för att jag skulle behöva sälja och köpa nytt igen, sen har jag tyvärr inte råd med det heller.

Hoppas ni kan hjälpa!

Tack!

MvH,
Jonatan T

Det skrivs ofta att det inte funkar så bra att strypa en "stor" hoj men jag skulle gissa att det funkar alldeles utmärkt. Hojen kommer troligtvis att varken gå bättre eller sämre än de lite vanligare mellanklasshojarna.

Det finns färdiga och godkända stryp-kit att köpa till en del modeller, men hittar du inget sådant så går det att mecka något själv och få hojen bänkad för att verifiera att effekten är på rätt sida gränsen. Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Har aldrig strypt någon cykel, bara tvärtom.

Du får brickor som ska monteras i insugsgummi mellan förgasare och topp, brukar följa med dokumentation som man (tror man får intyga själv men det kommer nog snart någon som vet det bättre än mig) ska skriva under att strypningen är monterad enl. instruktionen och sen är det bara att åka in till SBP och typa om den. Dyno-körning behövs inte.

Edit: Ser att du kommer från Åland, ingen aning om du bör typa om den i sverige eller om det är samma regler där.

Last edited:
Har aldrig strypt någon cykel, bara tvärtom.

Du får brickor som ska monteras i insugsgummi mellan förgasare och topp, brukar följa med dokumentation som man (tror man får intyga själv men det kommer nog snart någon som vet det bättre än mig) ska skriva under att strypningen är monterad enl. instruktionen och sen är det bara att åka in till SBP och typa om den. Dyno-körning behövs inte.

Edit: Ser att du kommer från Åland, ingen aning om du bör typa om den i sverige eller om det är samma regler där.

Ah okej, men då ska de nog vara ganska simpelt, annars får jag väl höra av mig hitåt igen.

Är nog ganska lössläppt här, besiktigade en moped för ett par år sedan med 70cc och effektrör men kanske ha blivit hårdare nu, vem vet?
http://www.mfb.ax/

Har tyvärr lite problem med mitt R1'a köp då den ligger i piteå, blir ca
870km att köra en väg, sen *2 fram och tillbaka då alltså.
Så ifall någon kommer på något tips hur man skulle kunna göra så PM gärna mig.

Tack, annars blir det antagligen en R6'a så detta hjälpte ändå!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back