TL-tråden - v2 !

God fortsättning allt glatt TL-folk!
Funderar på att slå till på en tl till sommaren, tänkte först fråga er om det kan vara något för mig.
Jag kör till jobbet centralt genom stan varje dag på min nuvarande thundercat, tung som en bojsten att styra enligt vissa. Är det någon av er som bytt från något liknande till en tl och kan ge mig lite feedback? :)
Har lusläst överallt om tl:en och tror den skulle kunna passa mig. Det enda är stadskörningen jag tvekar över.
Lyckades inte få till någon provkörning i sommras så jag chansar så här.

Tack för hjälpen! :tummenupp
 
God fortsättning allt glatt TL-folk!
Funderar på att slå till på en tl till sommaren, tänkte först fråga er om det kan vara något för mig.
Jag kör till jobbet centralt genom stan varje dag på min nuvarande thundercat, tung som en bojsten att styra enligt vissa. Är det någon av er som bytt från något liknande till en tl och kan ge mig lite feedback? :)
Har lusläst överallt om tl:en och tror den skulle kunna passa mig. Det enda är stadskörningen jag tvekar över.
Lyckades inte få till någon provkörning i sommras så jag chansar så här.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Det beror på vilken av tl-maskinerna du är inne på .
TL1000S eller TL1000R . R-en är mera trimmad redan från fabrik med ca 10 hk mer på bakhjulet men är 9,89 kg tyngre .Den gillar inte långrandiga bilköer och köra sakta med.
Det går ju att modda fläktarna,men den vill gärna gå varmt i stan.
R-en kan kännas klumpig mycket p.g.a styrdämparen,som är relativt trögt
inställd rdan från fabrik.Justering saknas men enkla åtgärder finns.

Den slöare TL1000S har jag inte hört ha samma problem.
Den har inte lika hög värmeutveckling med lägre komp och mildare trim på
motorn det är en del av förklaringen. En annan betydande förklaring är oxå att den "sporttouren" inte är inbyggd med racekåpor likt R-en. :D
:yoparty
 
Det beror på vilken av tl-maskinerna du är inne på .
TL1000S eller TL1000R . R-en är mera trimmad redan från fabrik med ca 10 hk mer på bakhjulet men är 9,89 kg tyngre .Den gillar inte långrandiga bilköer och köra sakta med.
Det går ju att modda fläktarna,men den vill gärna gå varmt i stan.
R-en kan kännas klumpig mycket p.g.a styrdämparen,som är relativt trögt
inställd rdan från fabrik.Justering saknas men enkla åtgärder finns.

Den slöare TL1000S har jag inte hört ha samma problem.
Den har inte lika hög värmeutveckling med lägre komp och mildare trim på
motorn det är en del av förklaringen. En annan betydande förklaring är oxå att den "sporttouren" inte är inbyggd med racekåpor likt R-en. :D
:yoparty
bjäbb bjäbb bjäbb :hihi

Enkelt uttryckt, vill du åka bakhjul, köp en S (funkar givetvis med R oxå men det är mer vrid i S)
Vill du ha en stabilare kurvmaskin, köp en R (även här så funkar S oxå men R har en bättre ram för ändamålet)
 
bjäbb bjäbb bjäbb :hihi

Enkelt uttryckt, vill du åka bakhjul, köp en S (funkar givetvis med R oxå men det är mer vrid i S)
Vill du ha en stabilare kurvmaskin, köp en R (även här så funkar S oxå men R har en bättre ram för ändamålet)

Ähhh vad fan har du fått ifrån att S-en har högre vrid :va Det har den ju inte.
Är det bara för att S-en har ett högt chopperstyre så man sitter käpprakt i ryggen och därmed hjular lättare ?

En TL ska man inte wuuiiiila motorn sprängs ju.
 
Last edited:
R:n e fet trögstyrd och klumpig plus att den ser ut att ha fått stryck av en hel låda med FUL
S:n är överlägsen på allt lättare snabbare snyggare

slicka stången :yoparty

ÅKE borde bannas :gnissla
 
R:n e fet trögstyrd och klumpig plus att den ser ut att ha fått stryck av en hel låda med FUL
S:n är överlägsen på allt lättare snabbare snyggare

slicka stången :yoparty

ÅKE borde bannas :gnissla

Hörru du din chopperåkare,vad jevulen fick du luft ifrån ?
Bannas hmmpf.

Halva din S har ju R-delar,så det måste betyda att du tycker din S är halvful då rå :D

:D

:yoparty

Den svarta TLR-en är snabbast. så är det ba.
 
Last edited:
:fakta

:7peta

:banana
 

Bifogat

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    60.4 KB · Visningar: 92
La till priserna och modell.

Jag har en PC II till salu, finns intresse? Har även 2 fina ljuddämpare (orginal). Har även 2 kompletta kit med gaffelbenstätningar (packboxar & avstrykare) samt gaffelolja. Inköpta på ava MC och alla förpackningar är obrutna.

Allt detta till en TLR -98, om det passar även en TLS får ni fråga någon annan om, för det vet inte jag.



:hördu KÅMM Å TJÖP :hördu

PC: 1300kr
Dämpare: 1000kr
Olja + packningar: 600kr
 
Djungeljoddlarn har manupilerat bilderna HA.

Ja S-en har ju en tiondels nm mer men vid 500 rpm högre hahaha i den tidningen ja.
Det betyder att R-en har mer punch vid lägre varv.

Tack Ricken nu är det bekräftat,tack Ricken.Oh hela TLzone som går på rosa moln och tror att TLs-en har mer vrid hahahahahaha.:D

Det skulle vara mer intressant o se hur mycket det skiljer vid samma varvtal till R-ens fördel.
:yoparty
 
Last edited:

Den som kallade den rutan för "fakta" borde bannas. Den enda som har dynokurva vad jag vet på R mot S i samma bänk, samma dag... är jag ;)
Och jag har postat den i original TL-tråden nån gång har jag för mig.
Just det exemplaret av R läxade just det exemplaret av S i både vrid och rwhp och inte minst spin-up tid till rödmarkeringen med ca 1,5 sek. En uppskattning är att just det exemplaret av R var ca 5 kg lättare än S'en också ;)

Så till den riktiga frågan det gällde, för stadskörning skulle jag ta en S, även om jag inte tycker det är direkt obekvämt på en R heller.... Men allra helst en naken hoj för det ändamålet, varför inte en Cagiva Raptor? TL-spis och allt! :yoparty
 
Hoj.

Börjar snart bli dags att få ordning på hojen igen till kommande säsong. Med anledning av det undrar jag ödmjukast om det möjligtvis är någon här som har en vänster framkåpa, gärna i svart till en TLS till övers? Det råkade bli lite kras på min förra säsongen...

Tack på förhand! :tummenupp
 
Hoj.

Börjar snart bli dags att få ordning på hojen igen till kommande säsong. Med anledning av det undrar jag ödmjukast om det möjligtvis är någon här som har en vänster framkåpa, gärna i svart till en TLS till övers? Det råkade bli lite kras på min förra säsongen...

Tack på förhand! :tummenupp

Tror jag har en röd. Kan kolla om det är intressant.
 
Nu så ha jag kommit fram till att jag vill göra nått åt baken på min TLS, nu när den endå ligger nerplockad....
Nån som har eller vet vart man kan få tag på en undertray med dubbla runda lampor istället för dom som jag hittat där man använder original baklampan!?!
Helst rätt omgående då jag skickar iväg all plast på lack snart :D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top