Vem är mest korkad? Björn Ranelid? Linda Skugge? Leif GW?

Vem är mest korkad?

• Antal röstningar
    0
Jag uppfattar Bäckström som en litterär självbild av GW himself. Alla brott går att lösa med känsla (eller "a hunch" som jänkarna säger), fakta går att ignorera. Precis som GW själv.

GW är dock bra i efterlyst, där han ligger helt i par med resten av produktionen.
Knappast. Det är Lars Martin Johansson som är den litterära självbilden.

Läckberg har nog lite samma nytta som Jensens Böffhus och Greatest Classic Music-boxar i Sverige. Dvs hon fångar upp många nya kundgrupper.

Här är en snutt jag tycker är kul i slutet, när Bonniers har Läckberg och GW i soffan. Länkar till slutet när deras skillnader i språkbehandling dryftas.
"Jag vill gärna bilda mina läsare. Jag är professor, jag har ju fan ett ansvar" :D
http://www.youtube.com/watch?v=6v430K2XNfs#t=06m50s

Last edited:
Ranelid sa iallafall en klockren sak; "det är endast antiintellektuella som avstår från att motionera och sköta sig". :tummenupp

Är det någon här som har läst någon av Ranelids böcker? Svara gärna med recension?
(Själv har jag blivit nyfiken, men efter att ha hört honom prata så har jag valt andra författare.)

Jag har läst några av hans böcker, nu var det några år sedan så jag vågar inte ge mig på någon recension, men de var läsvärda och det som har fastnat hos mig var det fantastiska språket. Tycker man om att läsa tycker jag att man bör ge honom en chans. Sen att han är väldigt speciell som människa "live" behöver ju inte påverka hans böcker.

F.Ö. tycker jag inte någon utav dem är idioter.
Alla tre har hittat olika sätt att tjäna pengar på oss.

Håller med! Vad tråkigt det hade varit om vi alla hade varit likadana.. Sen är det ju en annan sak att jag sannolikt inte hade varit så intresserad av att umgås med dem..

Last edited:
Nej, han känns mycket mer som GWs önskan om hur poliser borde vara.

Ja känner man att det är så det ligger till så förstår jag att GW:s böcker måste vara en trist läsning. Men det står ju i kontrast till böckernas alla uppbyggliga poliser, som har att tampas med Bäckströms nycker.

Ja känner man att det är så det ligger till så förstår jag att GW:s böcker måste vara en trist läsning. Men det står ju i kontrast till böckernas alla uppbyggliga poliser, som har att tampas med Bäckströms nycker.

Bäckström porträtteras som det missförstådda geniet, som till slut får allas beundran när han löst fallen genom sin fantastiska intuition och väl tilltagna måltider. Något GW själv står för (hans gärningar som professor bygger inte särskilt mycket på forskning utan på just, intuition).

Så läste jag det. Du menar alltså att GW skulle ha så mycket självdistans och humor att han lyckas dölja humorn? Det var en ny infallsvinkel för mig.

Bäckström porträtteras som det missförstådda geniet, som till slut får allas beundran när han löst fallen genom sin fantastiska intuition och väl tilltagna måltider. Något GW själv står för (hans gärningar som professor bygger inte särskilt mycket på forskning utan på just, intuition).

Så läste jag det. Du menar alltså att GW skulle ha så mycket självdistans och humor att han lyckas dölja humorn? Det var en ny infallsvinkel för mig.

Jag tror nog att du har missuppfattat Bäckströms gestalt.

Bäckström är ju omdömets överman, den självupptagne klanten med noll självdistans. Oförmögen att förstå andra människor tumlar han fram. Hans enda egentliga motivation och dolda agenda är pengar, knulla och käk (om ngn annan betalar). Självgod som få. Alla som är emot honom "ska man koka lim på" :D

Last edited:
Jag läste "Den som dödar draken" ganska nyss.
I den skriver GW om "den trötta professorn från Rikspolisstyrelsen som står i Efterlyst och tjatar varje torsdag".
Jodå, det är riktigt, om man väljer just den boken och läser ordagrant. Om man läser samtliga böcker blir den självklara bilden att det är LMJ som är hans självbild, upplevd eller önskad.

Nej, han känns mycket mer som GWs önskan om hur poliser borde vara.
Har ni ingen humor? Bäckström är en av få litterära figurer som får mig att gapskratta. Leifs humor är mästerlig!

Last edited:
Jag började undra om jag blandar ihop karaktärer i hans böcker, och gick till bokhyllan. Så var det. Ersätt "Bäckström" med "Johansson" i alla mina föregående inlägg.

En kvasiintellektuell "jag skriver väl vad jag vill" gaphals som Linda Skugge går det tretton på dussinet av.

Både Ranelid och GW spelar i en helt annan liga. Självgoda visst men uppfriskande i jantetöntarnas förlovade land.

Läste en bok av Skugge o njaa. Kan ha varit "Detta är ingen bok" btw. Det var väl inget som gjorde något intryck om jag ska vara ärlig.

En kvasiintellektuell "jag skriver väl vad jag vill" gaphals som Linda Skugge går det tretton på dussinet av.

Både Ranelid och GW spelar i en helt annan liga. Självgoda visst men uppfriskande i jantetöntarnas förlovade land.

Är böjd att hålla med.
Björn o Leif brukar friska upp när man ser dem. :)

Jag försökte läsa en bok av Ranelid för ett par veckor sedan.
Jag tröttnade efter ca 10 sidor när jag insåg att det är Björn Ranelid som är r1man.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!