Svårt att byta enduro/cross-däck själv?

Thrdm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
80cc
Jo, det är nämligen som så att det har blivit dags att byta däck på crossmopeden. Är det svårt att byta dessa själv? Är det svårare än att byta ett par cykeldäck? Samt, behövs det några speciella verktyg? Min spontana tanke om däckbyte på mc är att det inte bör vara särskilt svårt, däremot jobbigt kanske? Jag har även hört om att kan behöva balansera däcken.

Värt tillägga är också att däckdimensionerna är ganska udda;

Fram: 21-80/90
Bak: 110/80-18

Jag har ännu inte hittat några däck som stämmer överens med dessa specifikationer (förutom originaldäck från återförsäljare, men dessa är ganska dyra). Vad betyder siffrorna som definierar däcken? Alltså x-y/z, vad betyder x, y samt z? Man kanske kan köpa ett par däck som inte helt stämmer överens siffermässigt, men som kanske passar ändå?

Mvh,
Thrdm.

Youtube är din vän [YOUTUBE-ID]sFg44gjjDLA[/YOUTUBE-ID] däckjärn har de på biltema köp de korta de är bra (artikelnr 10-201).
Bak; dim. 110/100-18, 82-362, 349,00 kr (däck biltema)

Last edited:
Det är inte särskilt svårt. Till och med jag lyckades, dock med punka som följd. Men det gör inte så mycket heller, bara börja om och laga slangen i stället. :tungan
Kolla även under mekguider på soe.se
Gör det någon gång då du har gott om tid och är på bra humör. ;)

Däck

Tja grabben!

Ring Patrik på däckshopen så hjälper han dig med däck och omläggning:yoparty Han har bra priser oxå:Bugar

Kan ingen skicka honom en uppsättning hederliga Endurodubbade Trelleborgare. Gärna med några år på nacken.
Sen ska vi se om han fortfarande tycker att livet e skoj.:va

:gnissla har ett par ligger i skuffen på bilen som jag faktiskt precis satt o funderade på att hämta in för o kränga på.
Har dragit mig fört i några veckor nu o när temperaturen föll neråt 20 så kändes inte kallgaraget som nåt bra ställe att stå o kränga dom i :D

Dina däcksdimensioner är standard för enduro (cross har normalt 19" bak. "Alla" crossdäck finns i just de dimensioner du räknade upp. Skall du köra måste du lära dig att kränga däck. Ordentligt med handtvål runt kanten (låg friktion) och två korta däcksjärn så är det snabbt gjort.

Kan ingen skicka honom en uppsättning hederliga Endurodubbade Trelleborgare. Gärna med några år på nacken.
Sen ska vi se om han fortfarande tycker att livet e skoj.:va
Satte på sådana förra året utomhus i minus 22 grader så det är inga problem, dock hjälpte inte handskarna så mycket mot blod.

Dina däcksdimensioner är standard för enduro (cross har normalt 19" bak. "Alla" crossdäck finns i just de dimensioner du räknade upp. Skall du köra måste du lära dig att kränga däck. Ordentligt med handtvål runt kanten (låg friktion) och två korta däcksjärn så är det snabbt gjort.
Bättre att använda något som ger låg friktion men dunstar så inte däcket vill slira sen.

Last edited:
Fram: 80/90-21
Bak: 110/80-18

Vad betyder siffrorna som definierar däcken?

110 = däckets bredd i mm
80 = profilen på däcket i % av bredden, altså 110x0.8 = 88mm
18 = passar på 18" fälg.

de första 2 siffrorna är inte så petiga, 100 eller 110 däck bak är lite smaksak :), bara du har sista siffran rätt så det är till rätt fälg ska det nog gå bra :tummenupp
(jo, vet att fälgens bredd spelar roll för vilka bredder på däck man kan ha på sporthojar men nu snackar vi cross/enduro här)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=145272 billigt och duger garanterat bra till både grusbus och en del bana
80/100-21 och 110/100-18 passar, bara aningen högre profil

på 90-tal va 18" bak standard även för cross, 19" är nymodigheter ;)

Last edited:
Nu är inte jag nån expert men här är lite saker som underlättat för min del.

Varma däck är mjukare än kalla. Ställ in grejjerna inomhus ett gäng timmar.
Långa däckjärn med rätt böj. Lättare när man har kass teknik. Jag använde 4 däckjärn i början :D
Använd massor såpa.
Ett stadigt ställ att lägga hjulet på skadar inte.
Youtube är bra grejjer.

Oj, inte trodde jag att jag skulle få så många svar (på sån kort tid)! Ett stort tack skall alla utav er ha! Då vet jag nu att det inte bör vara allt för svårt att byta däcken själv.

Klubba: För det första, tack för informationen. Det enda jag inte förstår är vad profilen på däcket innebär. Är detta bredden på däcket då däcket sitter i fälgen, eller höjden på däcket?

Det som oroar mig nämligen är om det nya bakdäcket (t.ex. 110/100-18 från biltema) är för brett för fälgen, då bakfälgen är ganska smal. Bild på bakfälgen:

2a4pnpe.jpg

Är detta något ni tror jag behöver oroa mig för? Samma sak gäller iprincip för framdäcket, men å andra sidan verkar inte framfälgen vara så himla smal på bredden.

Mvh.

Frågar du mig så framdäck ett rent dj,,la he,,,tes skit:va:va, alltså omöjligt. Jag tror inte att det går att byta fram. Men lycka till.:)

Frågar du mig så framdäck ett rent dj,,la he,,,tes skit:va:va, alltså omöjligt. Jag tror inte att det går att byta fram. Men lycka till.:)

Ja den tanken slog mig me nyss när ja kolla lite på framdäcket..
O kan nån hitta en film på youtube där de byter framdäck måntro? Mjeee antagligen inte för att det är nog omöjligt :D

Ja den tanken slog mig me nyss när ja kolla lite på framdäcket..
O kan nån hitta en film på youtube där de byter framdäck måntro? Mjeee antagligen inte för att det är nog omöjligt :D

Skulle impa på en tjej en gång och hjälpa henne att byta däck fram, två punkteringar sen gav jag upp, det var en militärhoj så jag snodde ett däck på en annan hoj som ingen använde, det var surt och min manlighet fick säg en smocka rätt på truten. Men vi hade det bra i sängen ändå.:)

Det går fint att byta själv, man får kanske klura och slita lite men det funkar. Jag använder biltemas längsta järn, dom funkar bra.
Bara så du vet så är det jävligt hård gummiblandning i biltemas crossdäck jämfört med typ dunlop och michelin som jag haft tidigare. Det gör att det blir ännu jobbigare att byta.
Om du sedan ska köra lite asfalt så är dom slut direkt, dvs ganska dålig kvalitet.

Hemligheten är att pressa ner däcket på motsatta sidan när du ska kränga på de sista 30 cm. själv använder jag däcksverktyg som pressar ner däcket och sätter i 3 st svetsklämmor som tvingar däcket mot mitten av fälgen när man kränger på den sista biten på däcket, denna metod är ett måste om men kör med mousse! använd 3 järn,( 2 som håller däcket på plats och arbeta med det tredje) gör man bara rätt behöver du aldrig ta i med mer än 2 fingrar på järnen! och som alltid... smörja rejält! kör enduro seriöst så jag byter OFTA, ca 10 min per däck tar det för mig! Biltemas crossdäck är skräp!! Bridgestone M404 bak och M403 fram är:yoparty

Sådär ja, då har man krängt ett bakdäck för första gången, i badrummet dessutom :D..
Inga större problem, med rätt verktyg o ett garage istället för ömtåligt badrum att va i o slänga runt dubbdäck så hade de vare plättlätt...
Bara framdäcket kvar, känns inte lika lätt :S

Klubba: För det första, tack för informationen. Det enda jag inte förstår är vad profilen på däcket innebär. Är detta bredden på däcket då däcket sitter i fälgen, eller höjden på däcket?

Det som oroar mig nämligen är om det nya bakdäcket (t.ex. 110/100-18 från biltema) är för brett för fälgen, då bakfälgen är ganska smal. Bild på bakfälgen:

Mvh.

Med profilen menar jag höjden, altså ditt gamla 110/80 däck är 88mm högt, biltemas 110/100 är 110mm högt, bredden ska vara samma 110mm på båda

För att inte klämma slangen när man kränger tillbaka däcket så kan man fylla i lite luft, tyckte själv det blev lättare att inte klämma sönder slangen med däckjärnen.

/ Jim

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back