Hur gör polisen i detta läge?

Är det inte bara att lägga den i en speciell låda i polishuset. En säkrad granat är väl inte anledning till utrymma?

Jag tror någon tar den med sig in när man skall löneförhandla. Kan ju lyfta lönen ett par tusen säkert?

Tänkte mest på om dom springer ut ur byggnaden eller om dom lugnt o sansat hämtar sina behörigheter och tar på sig ytterkläderna...

Tänkte mest på om dom springer ut ur byggnaden eller om dom lugnt o sansat hämtar sina behörigheter och tar på sig ytterkläderna...

Jag tror inte dom hetsar upp sig så väldigt, utan lugnt och sansat samlar ihop sig och går ut. Det är väl lite riskabelt att hantera sprängmedel när man inte vet hur gammalt det är.

Fast hade jag hittat en sån hade jag sagt coolt, gått till närmsta sjö, dragit ur sprinten och skickat i den. :D

Jag tror inte dom hetsar upp sig så väldigt, utan lugnt och sansat samlar ihop sig och går ut. Det är väl lite riskabelt att hantera sprängmedel när man inte vet hur gammalt det är.

Fast hade jag hittat en sån hade jag sagt coolt, gått till närmsta sjö, dragit ur sprinten och skickat i den. :D

Det hade inte jag, en gammal handgranat är sjukt osäker.

Inte så länge sprinten sitter i, men sedan du har dragit den och kastat, det kan smälla direkt, efter den fördröjning det ska vara, eller inte alls.

När vi i lumpen kastade handgranat fick vi flera blingångare som vi fick spränga med sprängdeg på en "trefot"

Det berodde på dåliga tändrör, vi avbröt övningen innan alla hade kastat för att vi fick så många blindgångare och inryckningsgrupperna efter oss fick inte kasta alls.

Då är det kanske inte så smart att lobba iväg en gammal handgranat i en sjö och riskera en blindgångare.

Det hade inte jag, en gammal handgranat är sjukt osäker.

Inte så länge sprinten sitter i, men sedan du har dragit den och kastat, det kan smälla direkt, efter den fördröjning det ska vara, eller inte alls.

När vi i lumpen kastade handgranat fick vi flera blingångare som vi fick spränga med sprängdeg på en "trefot"

Det berodde på dåliga tändrör, vi avbröt övningen innan alla hade kastat för att vi fick så många blindgångare och inryckningsgrupperna efter oss fick inte kasta alls.

Då är det kanske inte så smart att lobba iväg en gammal handgranat i en sjö och riskera en blindgångare.

Aha. Jo men jag har inte gjort lumpen så ingen har lärt mig att ha respekt för sprängmedel. Om jag mot förmodan hittar en granat av något slag lovar jag härmed att låta den ligga och ringa polisen. :tummenupp

Aha. Jo men jag har inte gjort lumpen så ingen har lärt mig att ha respekt för sprängmedel. Om jag mot förmodan hittar en granat av något slag lovar jag härmed att låta den ligga och ringa polisen. :tummenupp

Bra, kommer du däremot över en handgranat som är färsk så att du kan lita på den så får du gärna kasta den i en sjö. :D

Det dyker ofta upp sånt där då man städar ur dödsbon, det är bara något tag sedan ett par i närheten hittade dynamit och tändhattar i en sommarstuga dom hade köpt efter ett dödsbo.

Gammal dynamit som har "svettats" är inget man ska hantera själv.

Last edited:
Är dom datummärkta? :D

Faktum är att tändrören är det IAF, när vi hade haft våran misslyckade övning tog dom stickprov på alla som fanns i lager som var lika gamla för att se om det var ålder eller eventuellt en fuktskada.

Tändrör till den typen av handgranat som vi kastade tillverkas inte längre och försvaret började ha brist på såna.

Man kan nämligen använda dom i övningsgranater som saknar sprängämne och få en lagom "puff" för övningsbruk, och där hade det gått åt en del, så försvaret började ha fler skarpa granater än tändrör i lager.

Nuförtiden har dom säkert införskaffat någon nyare typ av granater till försvaret.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg