PANIK! Datorn stendöd!

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Skulle starta min asus nyss. den är stendöd. Satte i batteriet, bytte eluttag men den är lika stendöd. VAD GÖRA!!! (det är ju lördag) :gråta:gråta:gråta
ska åka bort till siba (inköpt i aug där) när de öppnar men det här ser väl inte så bra ut va? :va Lär jag förlora allt som är på den??? Stängde av datorn igår kväll & gick & la mig så den funkade perfekt då. HILFE BITTE!!! (Lånar grannens dator nu.)

Min asus la av för ett par månader sedan. Har massa bilder som jag vill åt i den. Så jag ska prova att plocka ur hårddisken. tack för tipset.

Plocka ur hårddisken från laptopen och montera den i en http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68261 och kopera över viktiga data till din stationära dator.

Lämnar du in datorn blir hårdiskens data bortblåst.
Det finns väl en tråd här om en kille som hade problem med touchpaden på sin laptop, och när dom böt den passade dom på att byta hårddisk också. Det kostade väl 4000kr att få tillbaka den om jag inte missminner mig :näsblod

Om den är ab-so-luuut stendöd luktar det ju säkring nånstans.

Du ser alltså inte minsta lilla lampa/diod som lyser, inget surr eller ljud whatsoever?
Totalt svart?

Om datorn är paj, men hårddisken hel, kan du ju göra precis som Anders sa.
Ett billigare sätt är att tjacka en sån här 2,5" HDD - IDE konverter och bara hänga in din hårddisk i en vanlig stationär, resten funkar på samma sätt som Anders beskrev. Dvs den dyker upp ungefär som ett USB-minne i utforskaren/min dator, och därifrån kan du rädda filer.
Ingen skillnad mot en extern lådda alltså, men billigare.

12-119-245-S01

Bytte ;) :tungan

Last edited:
enligt konsumentverkets regler har du rätt att få ersättning/skadestånd som är skäliga när du drabbas utav fel, t.ex. att få ut information (bilder/dokument mm.) ur datorn:fakta

enligt konsumentverkets regler har du rätt att få ersättning/skadestånd som är skäliga när du drabbas utav fel, t.ex. att få ut information (bilder/dokument mm.) ur datorn:fakta

Låter lite som att man skulle få skälig ersättning (t ex gratis delar + jobb) när bromsbeläggen är slut. Slitdel som slitdel, liksom.

Om den är ab-so-luuut stendöd luktar det ju säkring nånstans.

Du ser alltså inte minsta lilla lampa/diod som lyser, inget surr eller ljud whatsoever?
Totalt svart?

Om datorn är paj, men hårddisken hel, kan du ju göra precis som Anders sa.
Ett billigare sätt är att tjacka en sån här 2,5" HDD - IDE konverter och bara hänga in din hårddisk i en vanlig stationär, resten funkar på samma sätt som Anders beskrev. Dvs den dyker upp ungefär som ett USB-minne i utforskaren/min dator, och därifrån kan du rädda filer.
Ingen skillnad mot en extern lådda alltså, men billigare.

12-119-245-S01

Bytte ;) :tungan

Den där funkar inte till en disk med sata kontakt. Som det troligen är i ts dator.

Låter lite som att man skulle få skälig ersättning (t ex gratis delar + jobb) när bromsbeläggen är slut. Slitdel som slitdel, liksom.

slitage räknas inte som ett fel såvida inte de slitits onormalt mycket och då är det du som har bevisbördan.

Det finns väl en tråd här om en kille som hade problem med touchpaden på sin laptop, och när dom böt den passade dom på att byta hårddisk också. Det kostade väl 4000kr att få tillbaka den om jag inte missminner mig :näsblod

Jag lämnade in min brorsons ASUS X50RL 10 månader gamla Laptop på garantin får en månad sedan och beskrev exakt vad som var fel (grafiken ballade under stress). Den kom tillbaks med nya gångjärn till skärmen, ny DVD-spelare, nytt moderkort OCH ny hårddisk. ASUS ska ha kudos för fint skött ärende.

Skulle inte börja skruva i en ny dator (svårt att hävda reklamationsrätt då), e ju inte ens 6 mån gammal, inte din bevisbörda, du borde kräva att få en ny!!!

...var hittar man.... "tjacka en sån här 2,5" HDD - IDE konverter"?? Min gamla dator e stendöd, och tror inte det var hårddisken, tog bort den men vill ha info fr den...

Skulle inte börja skruva i en ny dator (svårt att hävda reklamationsrätt då), e ju inte ens 6 mån gammal, inte din bevisbörda, du borde kräva att få en ny!!!

...var hittar man.... "tjacka en sån här 2,5" HDD - IDE konverter"?? Min gamla dator e stendöd, och tror inte det var hårddisken, tog bort den men vill ha info fr den...

Teknikmagasinet, Kjell&Co, Valfri databutik osv...

tack för all hjälp.:Bugar:Bugar
Asus support öppnar kl 9 på måndag, ska ringa dom då. Datorn är stendöd, dioden på adaptern lyser men det är allt. Lär väl få skicka in den...
Kompisen som är datakunnig men bor en bra bit bort sa att det var ett "bra" fel när den är stendöd. Då är det som ni sagt, antagligen inget med hårddisken som är fel. Men om man lämnar in den så lär väl risken vara stor att de raderar hårddisken ändå?(tänker främst på alla kort man förlorar) har en extern hårddisk som kopplas in via usb, kan den hjälpa mig på ngt sätt?
Vågar inte pilla i datorn på ngt vis, är inte kunnig på sådant alls samt att jag vill inte sabba mina chanser på ev garanti.
Ska kolla på den där från kjell&co, har bara läst igenom era råd som hastigast än.
"tur" ändå att skolan inte börjar än & att jag hämtat tillbaka min uråldriga dator från mammsen så länge. Så man inte behöver vara helt datalös.. :död

tack för all hjälp.:Bugar:Bugar
Asus support öppnar kl 9 på måndag, ska ringa dom då. Datorn är stendöd, dioden på adaptern lyser men det är allt. Lär väl få skicka in den...
Kompisen som är datakunnig men bor en bra bit bort sa att det var ett "bra" fel när den är stendöd. Då är det som ni sagt, antagligen inget med hårddisken som är fel. Men om man lämnar in den så lär väl risken vara stor att de raderar hårddisken ändå?(tänker främst på alla kort man förlorar) har en extern hårddisk som kopplas in via usb, kan den hjälpa mig på ngt sätt?
Vågar inte pilla i datorn på ngt vis, är inte kunnig på sådant alls samt att jag vill inte sabba mina chanser på ev garanti.
Ska kolla på den där från kjell&co, har bara läst igenom era råd som hastigast än.
"tur" ändå att skolan inte börjar än & att jag hämtat tillbaka min uråldriga dator från mammsen så länge. Så man inte behöver vara helt datalös.. :död
Jag är 99% säker på att på din Asus kan du få ut hårddisken genom att lossa två skruvar. Är någon av luckorna på undersidan.

När du gjort det så kollar du vilken anslutning det är. Åk sen till kjell eller liknande och köp en adapter till usb. Då får du upp din hårddisk som ett usb-minne när du kopplar det till en annan dator.

Om den är så död som du beskriver så tippar jag på att det antingen är en säkring som har gått eller strömdelen/omvandlaren som gett upp.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg