Slippa formatera om en halvseg dator?

Japp. Den har jag.

Det här med ramminne. Är det ungefär lika enkelt som att stoppa in en usb-sticka, eller är det något besvärligt med stor crashrisk?

Flasha om BIOS... Du pratar ett främmande språk. Hur kollar jag om den passar?

Den där minneskonfiguratorn på Dustins? hemsida har koll på det åt dig, vilken BIOS version du har på din dator.

På min dator sa den att BIOS inte stödde 1GB stickor, så jag kunde stoppa in två 512MB stickor och få 1GB totalt, men jag kunde inte stoppa in en 1GB sticka och lämmna den andra minnesplatsen tom....

På min dator var det en stjärnskruv som höll en lucka under datorn, sen var det som att pluppa i ett USB minne i svårighet ungefär.

En del laptops ska man lyfta tangentbordet på, men det tror jag är ovanligt.

Japp. Den har jag.

Det här med ramminne. Är det ungefär lika enkelt som att stoppa in en usb-sticka, eller är det något besvärligt med stor crashrisk?

Flasha om BIOS... Du pratar ett främmande språk. Hur kollar jag om den passar?

Enligt Kingston (en minnestilverkare) ska 2gb minnen passa utan biosstrul.

Enkelheten beror lite på hur datorn är gjord, i min laptop har jag en lucka på undersidan med minnesplatserna under, kolla!

Brukar vara en lucka med ev. en skruv på.

Annars blir det bökigare, ta loss tangentbordet etc.

Minnena ser ut ungefär såhär:
Bild

Dom brukar vara lite bulligare på laptops.

:D

Haha nästan samma text skrev jag :banana

Last edited:
Uppdatering.

Nu har jag formaterat om datorn, men så mycket snabbare blev den inte som jag hade hoppats på.

Fick även svar från acer idag: Analysen är klar och såhär låter våran respons:
Hej. Din dator kan uppgraderas till 4GB RAM. Minnet ska vara av soDIMM-typ och hastigheten ska vara 533MHz-667MHz. Med Vänliga Hälsningar Acer Scandinavia Technical Helpdesk

Alltså är det bara att boosta upp den!

Jag har fyra luckor under, så det är nog inga problem att komma åt minnena. Hur ska man göra? Stänga av datorn, ut med nätsladd och batteri. Ut med minnena och i med två nya nya. Starta och allt kommer att fungera från första sekund fast fyra ggr snabbare?!

Spelar det någon roll vilka minnen jag köper? Tips på några 2GB till bra priser men som fortfarande är pålitliga?

Edit: Är detta bra skit och är det rätt specifikationer? http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Last edited:
Jag har fyra luckor under, så det är nog inga problem att komma åt minnena. Hur ska man göra? Stänga av datorn, ut med nätsladd och batteri. Ut med minnena och i med två nya nya. Starta och allt kommer att fungera från första sekund fast fyra ggr snabbare?!

Spelar det någon roll vilka minnen jag köper? Tips på några 2GB till bra priser men som fortfarande är pålitliga?

Edit: Är detta bra skit och är det rätt specifikationer? http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Nja, fyra gånger snabbare blir den inte, men kanske 25%

I övrigt hade du listat ut hur man gör.

Så länge minnena är av rätt typ så spelar det ingen roll, jag köpte Kingston för det var vad som fanns.

Nja, fyra gånger snabbare blir den inte, men kanske 25%

I övrigt hade du listat ut hur man gör.

Så länge minnena är av rätt typ så spelar det ingen roll, jag köpte Kingston för det var vad som fanns.

Men 25%?

Om man stoppar i fyra GB istället för dagens ett, så borde det väl hända mer?

Jo, men det är inte bara minnena som bromsar, så det är ingen linjär kurva, säg att den blir 50% snabbare då...

Men skillnaden mellan min tre år gamla 1GB maskin och dagens 4GB för säg 6000:- med samma operativsystem är inte så våldsamt stor med andra ord, eller vad är det som bromsar just min maskin?

Men skillnaden mellan min tre år gamla 1GB maskin och dagens 4GB för säg 6000:- med samma operativsystem är inte så våldsamt stor med andra ord, eller vad är det som bromsar just min maskin?

Processor, grafikkort och en slö (läs välanvänd) hårddisk.

Mer minne gör att den tuggar mindre iaf.

Processor, grafikkort och en slö (läs välanvänd) hårddisk.

Mer minne gör att den tuggar mindre iaf.

Fan, jag trodde processorn var arbetsminnet jag skulle byta ut. Jag ger upp.
1200:- för 25% snabbare dator skiter jag i. Jag lägger pengarna på Kognitiv beteendeterapi istället...

Fan, jag trodde processorn var arbetsminnet jag skulle byta ut. Jag ger upp.
1200:- för 25% snabbare dator skiter jag i. Jag lägger pengarna på Kognitiv beteendeterapi istället...

Du kan ju göra en gratisvariant annars.

Tanka hem / använd din lagliga du har liggande hemma, version av XP och lägg in.

Jag har bra bättre teknisk spec än din, men det går segt som fan tack vare vista.

Win7 är även bättre än vista helvetet, men XP är nog bättre för din burk.
:)

Sen räcker det väl med 2GB minne om du ska uppgradera? Det kostade väl mindre än 1200kr?

Jo, det är en våldsamt stor skillnad, tyvärr.

En dator består inte så enkelt av några komponenter CPU moderbord och minnen, där angivna hastigheter i megaherz exakt omvandlas till hur snabbt den arbetar.

För att förklara enklare så skulle en dator tillverkad idag som har samma mängd ramminne i GB och Lika många Herz på CPU'n upplevas som markant snabbare än din gamla. Det finns bokstavligen tusentals andra komponenter i datorn som har genomgått utveckling sedan din tillverkades.

När det är dags att köpa ny bärbar kan ju bara den enskilda användaren veta, men som jag har själv många gånger upplevt uppgraderingar på 3-4 år gamla maskiner som desperata åtgärder med tyvärr dåliga prestandahöjningar mot den kostnad som läggs ned. Ska nog inte uppgradera mer utan snarare bita i det sura och köpa ny dator i fortsättningen.

GuW har ganska rätt: 2 GB ram, sedan ett försök med ubuntu eller varför inte win7?
Win7 är lättare att driva än Vista anser jag...

Hur full är hårddisken? Vid 70% börjar den jobba emot, töm den till ett USB-minne, väldigt enkel åtgärd

ajdå

Samla ihop alla cd-skivor med drivrutiner och program och sen letar då på en 18 åring så formaterar han/hon den åt dig,,,,,,,,,,, 3 timmar så är det klart.

För det första finns det inga skivor. Vista ligger på nån specialdel av disken, och därifrån har jag omformaterat den för en vecka sedan.
Ljudkortet har ingen medf drivrutin utan är av plug and play-typ.

Så, vad göra?

Ljudkortet har ingen medf drivrutin utan är av plug and play-typ.

Tydligen är det mera av "Plug and Pray"

Installera om utan att ha USB ljudkortet anslutet, när allt annat fungerar så pluggar du in det och låter en fungerande Windows hitta det och eventuellt gå ut på nätet och uppdatera drivisar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg